IBPP3/443-547/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-547/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością niepodlegającą VAT (wydatkami stanowiącymi koszty ogólne)

* prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją imprez plenerowych

* opodatkowania opłaty startowej według stawki 23%

- jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz opodatkowania opłaty startowej według stawki podstawowej tj. 23%. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lipca 2013 r. znak: IBPP3/443-547/13/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Centrum Kultury (Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury powołaną uchwałą Rady Narodowej Miasta i Gminy z dnia 28 stycznia 1977 r., wpisaną do gminnego rejestru placówek upowszechniania kultury.

Działalność instytucji opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230). Przychodami Wnioskodawcy są: dotacja podmiotowa, dotacje celowe, darowizny, oraz przychody z prowadzonej działalności.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT - 7.

Siedziba Wnioskodawcy znajduje się w T w zabytkowym obiekcie zamkowym wpisanym do rejestru zabytków. Zamek składa się z kilku oddzielnych budynków otoczonych murem.

Zgodnie ze statutem nadanym uchwałą Rady Miejskiej podstawowym zadaniem instytucji jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty gminnej w zakresie tworzenia i upowszechniania kultury, a w szczególności: rozpoznawanie, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych społeczeństwa Gminy oraz integracji działań na rzecz rozwoju kulturalnego, wspieranie amatorskiej twórczości artystycznej oraz promocja wartościowych dokonań i inicjatyw kulturalnych, ochrona tradycji i dziedzictwa kulturowego, gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona księgozbiorów oraz upowszechnianie czytelnictwa na terenie gminy. W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi sekcje i koła zainteresowań dla dzieci, młodzieży i dorosłych, organizuje kulturalne, rozrywkowe i sportowe imprezy zarówno odpłatne (biletowane, na zlecenia podmiotów zewnętrznych) jak również nieodpłatne (z wolnym wstępem), prowadzi działalność biblioteczną oraz turystyczną umożliwiając turystom zwiedzanie zabytkowego obiektu jakim jest Zamek. Dodatkowo instytucja wynajmuje pomieszczenia, prowadzi kawiarnię, sprzedaje pamiątki, organizuje przyjęcia okolicznościowe. Tak różnorodna działalność sprawia, że w instytucji występuje sprzedaż opodatkowana, zwolniona, a także czynności nieodpłatne - nałożone na instytucję zadania statutowe, za które nie jest pobierana opłata sfinansowana dotacją podmiotową.

1.

Różnorodna działalność instytucji pociąga za sobą konieczność dokonywania różnorodnych zakupów. Jedną grupę stanowią zakupy, które bezpośrednio można powiązać ze sprzedażą opodatkowaną, jak np. zakup towarów handlowych, energia elektryczna zużywana w pomieszczeniu kawiarni, materiały do organizacji usług gastronomicznych. Drugą grupę stanowią zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną, tj. materiały zużywane podczas prowadzenia zajęć sekcji i kółek zainteresowań, usługi transportowe w związku z wyjazdem sekcji na konkursy, występy, i festiwale, zakup materiałów i usług do organizacji imprez kulturalnych i rozrywkowych organizowanych na zlecenia podmiotów zewnętrznych. Trzecią grupę stanowią zakupy związane z działalnością nieodpłatną np. zakup księgozbiorów, wynajem namiotów, nagłośnienia, ochrona imprez plenerowych z wolnym wstępem. Wreszcie czwartą grupę stanowią zakupy związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną jak również z działalnością nieodpłatną np. energia elektryczna zużywana w budynku administracji, usługi telefoniczne, środki czystości, olej opałowy do ogrzewania pomieszczeń, materiały biurowe, energia w budynku służących różnym celom. Zgodnie do interpretacji indywidualnej nr IBPPl/443-346/09/AZb z dnia 29 czerwca 2009 r. Centrum Kultury stosowało dwuetapowy klucz podziału. W pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej wydziela część, która jest związana z działalnością nieodpłatną. W drugim etapie w odniesieniu do części zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną instytucja ustala właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej i zwolnionej zgodnie z art. 90 ustawy VAT. Następnie ustaloną proporcją rozlicza kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością zwolnioną i opodatkowaną. Po zakończeniu roku instytucja dokonuje korekty kwoty podatku naliczonego wg zasad art. 91 ustawy VAT.

2.

Wnioskodawca organizuje duże imprezy plenerowe. Są to imprezy organizowane dla mieszkańców miasta i gminy oraz odwiedzających zamek turystów, na które wstęp jest wolny. W trakcie imprez CK musi zapewnić występującym artystom określoną scenę, nagłośnienie, oświetlenie, ochronę, a mieszkańcom i turystom oprócz występów artystów inne atrakcje towarzyszące (zjeżdżalnie, karuzele, pokazy), stoiska gastronomiczno-handlowe, pokazy sztucznych ogni, itp.). Występy artystów i wykonawców kupowane za pośrednictwem agencji artystycznych lub innych podmiotów opodatkowane są stawką VAT w wysokości 23%. W celu promocji i reklamy imprez ponoszone są wydatki na opracowanie i druk plakatów, ogłoszenia w radiu i prasie lokalnej. Za wynajem powierzchni, na której ustawione są stoiska handlowe na terenie organizowanej imprezy pobierane są opłaty opodatkowane stawką 23%. Ponieważ instytucja nie dysponuje środkami finansowymi, które w pełni zabezpieczyłyby organizację tych imprez szuka sponsorów, którym wystawia faktury za reklamę opodatkowaną stawką 23%. Bez możliwości pobierania opłat za wynajem powierzchni handlowych i reklamę organizacja tych imprez byłaby niemożliwa.

3.

Statut Wnioskodawcy przewiduje między innymi możliwość organizacji imprez sportowych. W maju bieżącego roku Wnioskodawca planuje organizację imprezy "...". W ramach festiwalu odbędą się zawody łucznicze, prelekcje, pokazy. Wszyscy biorący udział w imprezie mają zapewnione częściowe wyżywienie. Uczestnicy zawodów wpłacać będą opłatę startową przeznaczoną na organizację imprezy, zapewnienie wyżywienia uczestnikom, pamiątkowe dyplomy i medale. Organizacja imprez sportowych przez Wnioskodawcę mieści się w statucie instytucji i odbywa się na zasadzie non profit.

W piśmie z dnia 22 lipca 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lipca 2013 r.uzupełniono wniosek o następujące informacje:

ad. pytania I

1.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są czynności:

* niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (statutowa działalność nieodpłatna sfinansowana dotacją podmiotową),

* opodatkowane podatkiem VAT (bilety wstępu, usługi gastronomiczne, sprzedaż pamiątek, wynajem pomieszczeń, itp.),

* zwolnione od podatku VAT (sekcje i kółka zainteresowań, odpłatne imprezy kulturalne organizowane na zlecenia podmiotów zewnętrznych).

2.

Dokonując zakupów związanych z prowadzoną działalnością (czynności opodatkowanepodatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające podatkowi VAT) Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować część podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności. Są to zakupy towarów i usług bezpośrednio związane z daną kategorią czynności np.:

* zakup towarów handlowych, energia elektryczna w pomieszczeniu kawiarni, materiały i towary do prowadzenia działalności gastronomicznej - czynności opodatkowane podatkiem VAT,

* zakup materiałów dla sekcji zainteresowań, przejazdy dzieci na festiwale i konkursy, towary i usługi do organizacji imprez kulturalnych na zlecenia podmiotów zewnętrznych - czynności zwolnione z VAT,

* zakup książek i innych materiałów do działu bibliotek, opłaty za energię elektryczną telefon i Internet w filii bibliotecznej, towary i usługi zakupione do organizacji nieodpłatnych imprez plenerowych oraz pozostałej działalności w całości sfinansowanej dotacją podmiotową - czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pozostałą grupę stanowią zakupy towarów i usług, których nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej z kategorii czynności (niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT), są to wydatki stanowiące koszty ogólne (remonty i konserwacje obiektu, energia elektryczna, woda, kanalizacja, telefon i Internet, materiały biurowe, środki czystości, itp.).

ad. pytania II

1.

Imprezy plenerowe organizowane przez Wnioskodawcę dla mieszkańców miasta i gminy oraz odwiedzających zamek turystów są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (wynajem terenu pod stoiska handlowe, usługi reklamowe dla sponsorów, sprzedaż pamiątek w trakcie imprez) oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (wstęp na imprezy jest wolny, sfinansowane są one w części z dotacji podmiotowej instytucji).

2.

Organizując imprezy plenerowe Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać wyodrębnienia zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz zakupów związanych wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

ad. pytania III

1.

Zawody łucznicze stanowią usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznych.

2.

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury nie jest więc klubem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

3.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) Festiwal łucznictwa z okazji 5 lecia łucznictwa zalicza się do PKWiU - 93.19.19.0 Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością nieodpłatną sfinansowaną dotacją podmiotową, a więc niepodlegającą VAT na zasadach określonych w art. 90-91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży.

2.

Czy Wnioskodawca organizując imprezy plenerowe z wolnym wstępem, ale z organizacją, których wiążę się sprzedaż opodatkowana (wynajem powierzchni, usługi reklamowe) ma prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją tych imprez (wynajem nagłośnienia, oświetlenie, sprzętu, ogłoszenia, druk plakatów itp.) i w jakiej wysokości można dokonać tych odliczeń.

3.

Czy prawidłowe jest opodatkowanie opłaty startowej w zawodach łuczniczych organizowanych w ramach imprezy "..." według stawki podstawowej tj. 23%....

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością nieodpłatną sfinansowaną dotacją podmiotową, na zasadach określonych w art. 90-91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży gdyż czynności nieodpłatne, a więc niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego. Podobne stanowisko zajął NSA w wyroku z dnia 24 października 2011 r. w składzie 7 sędziów.

2.

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ zakupy opodatkowane związane z organizacją imprez plenerowych związane są ze sprzedażą opodatkowaną oraz czynnościami nieodpłatnymi, a więc niepodlegającym i przepisom ustawy VAT i nie można ich jednoznacznie przyporządkować do jednej z tych czynności instytucji przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż czynności niepodlegające przepisom ustawy VAT nie mogą mieć wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego.

3.

Zdaniem Wnioskodawcy opłata startowa w zawodach łuczniczych organizowanych w ramach imprezy "..." powinna być opodatkowana w wysokości 23% gdyż organizacja festiwalu łucznictwa powinna być zaklasyfikowana do PKWIU z 2008 r. - 93.19.19.0 - organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością poprzez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie wpisowego). Tego typu usługi mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 (usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jednak Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na tej podstawie, gdyż nie spełnia warunków określonych w powołanym wyżej przepisie - stanowisko oznaczone nr 3 doprecyzowane w piśmie z dnia 22 lipca 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Tut. organ pragnie zauważyć, iż w przypadku nieruchomości może mieć zastosowanie szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego, który nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Powyższe wynika wprost z brzmienia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jeśli jednak dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Zauważyć należy, iż w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów, w stosunku do których przysługuje mu prawo do jego odliczenia i niedających takiego prawa, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, mający na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie zatem z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

W oparciu o art. 90 ust. 10 cyt. ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z analizy wyżej powołanego art. 90 ust. 3 ustawy wynika, że proporcja ustalana jest w oparciu o obrót.

Stosownie do art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem w liczniku tak ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. ustawy, dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W mianowniku natomiast, uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę z licznika), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, a więc czynności zwolnionych od podatku VAT.

Podkreślenia jednak wymaga, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Trzeba więc uznać, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie uwzględnia się ich do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 9/10, gdzie w pkt 8.15. Sąd wskazał: " (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 powołanej ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych na potrzeby liczenia proporcji ze sprzedaży.

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Z treści złożonego wniosku wynika, przedmiotem działalności Wnioskodawcy są czynności:

* niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (statutowa działalność nieodpłatna sfinansowana dotacją podmiotową),

* opodatkowane podatkiem VAT (bilety wstępu, usługi gastronomiczne, sprzedaż pamiątek, wynajem pomieszczeń, itp.),

* zwolnione od podatku VAT (sekcje i kółka zainteresowań, odpłatne imprezy kulturalne organizowane na zlecenia podmiotów zewnętrznych).

Dokonując zakupów związanych z prowadzoną działalnością (czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające podatkowi VAT) Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować część podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności.

Pozostałą grupę stanowią zakupy towarów i usług, których nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej z kategorii czynności (niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT), są to wydatki stanowiące koszty ogólne (remonty i konserwacje obiektu, energia elektryczna, woda, kanalizacja, telefon i Internet, materiały biurowe, środki czystości, itp.).

Treść wniosku wskazuje, że wątpliwości Wnioskodawcy zawarte w pytaniu pierwszym sprowadzają się do tego, czy ma On prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegajacą podatkowi VAT, których nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej z kategorii czynności, na zasadach określonych w art. 90-91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów czynności, z którymi wydatki te są związane (czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu). Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności. Zatem Wnioskodawca nie może odliczyć podatku naliczonego zawartego w cenie tego zakupu, w pełnym zakresie, przysługuje Wnioskodawcy bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji gdy dany zakup (niebędący wydatkiem o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT) jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej od podatku jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest On w stanie bezpośrednio przyporządkować kwot podatku do czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poczynionych zakupów przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży ustalonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, do wyliczenia którego należy uwzględnić jedynie obrót osiągnięty z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należało uznać za prawidłowe.

W pytaniu drugim Wnioskodawca przedstawia wątpliwości związane z prawem do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją imprez plenerowych tj. wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności zarówno opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności niepodlegająch opodatkowaniu podatkiem VAT. Treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca dokonując zakupów związanych z organizacją przedmiotowych imprez nie jest w stanie dokonać wyodrębnienia zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz zakupów związanych wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów oraz powołaną uchwałę 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 9/10 stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy dany zakup związany z organizacją imprez plenerowych jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a ponadto Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wskazanych zakupów. Przy czym prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznać należało za prawidłowe.

Przechodząc w następnej kolejności do oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie stawki dla opłaty startowej należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, wprowadzonym jak wyżej i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 179, wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych o symbolu PKWiU 93.11.10.0.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności świadczonych przez Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi od opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usług (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności przewiduje między innymi możliwość organizacji imprez sportowych. W maju bieżącego roku Wnioskodawca planuje organizację imprezy "...". W ramach festiwalu odbędą się zawody łucznicze, prelekcje, pokazy. Wszyscy biorący udział w imprezie mają zapewnione częściowe wyżywienie. Uczestnicy zawodów wpłacać będą opłatę startową przeznaczoną na organizację imprezy, zapewnienie wyżywienia uczestnikom, pamiątkowe dyplomy i medale. Organizacja imprez sportowych przez Wnioskodawcę mieści się w statucie instytucji i odbywa się na zasadzie non profit.

Zawody łucznicze stanowią usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznych.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury nie jest więc klubem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Festiwal łucznictwa z okazji 5 lecia łucznictwa zalicza się do PKWiU - 93.19.19.0 Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją.

W świetle powyższych przepisów oraz opisu stanu faktycznego Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podmiotowych niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem ani klubem sportowym ani związkiem sportowym ani też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Z powyższych względów usługa, za którą pobierana jest opłata startowa od uczestnika zawodów łuczniczych, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Usługa ta nie może również korzystać z preferencyjnej stawki 8%, gdyż usługi o symbolu PKWiU - 93.19.19.0 nie zostały przewidziane jako usługi korzystające z obniżonych stawek podatku VAT. Tym samym usługa za która pobierana jest opłata startowa opodatkowana będzie stawką VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego uznać należy za prawidłowe.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga poprawności zakwalifikowania przez Wnioskodawcę ponoszonych wydatków jako związanych odpowiednio z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, korzystającymi ze zwolnienia od podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, bowiem nie było to przedmiotem zapytania. W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny czy faktycznie Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności. Ocena prawidłowości i zasadności przyjętego przez Wnioskodawcę podziału wydatków może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl