IBPP3/443-540/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-540/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Oficjalne powstanie Ochotniczej Straży Pożarnej (Wnioskodawcy) datuje się na rok 1912. Niemniej jednak już wcześniej istniała namiastka straży pożarnej. Kilku ludzi było wyznaczonych do gaszenia pożarów, które coraz częściej nawiedzały miejscowość. Zostali oni w tym celu wyposażeni przez wójta wsi w sikawkę konną. W roku 1912 powołano naczelnika, a OSP zaczęło działać już oficjalnie jako "Oddział Związku Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej".

Obecnie jednostka dysponuje średnim samochodem ratowniczo - gaśniczym i ma swoją siedzibę w Domu Strażaka.

Główne cele statutowe Wnioskodawcy to:

1.

branie udziałów w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń;

2.

prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami;

3.

informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi;

4.

rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.

Wnioskodawca w ramach programu Oś 4 LEADER, 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty) zrealizowała zadanie pod nazwą "...". Realizacja projektu miała wpływ na podniesienie jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich oraz rozwoju wszystkich grup społecznych.

Cele operacji wpisują się do realizacji celów osi IV PROW, a w szczególności przyczyniają się do realizacji ambicji społeczności lokalnej w zakresie poprawy jakości życia oraz perspektyw rozwoju wszystkich grup społecznych. W ramach zadania przeprowadzono w dniu 9 lipca 2012 r. obchody XXX-lecia Ochotniczej Straży Pożarnej. Uroczystość rozpoczęła się od Mszy Świętej na której oprawę muzyczną zapewniła Orkiestra Dęta OSP. Zamówiono i zakupiono sztandar jubileuszowy specjalnie zaprojektowany na tą okazję, który został poświęcony podczas Mszy Świętej. Następnie delegacje straży pożarnych z pocztami sztandarowym i posłowie, przedstawiciele administracji publicznej (marszałek woj...., starosta pow....., burmistrz...), komendant wojewódzki, komendant miejski oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy uczestniczyli w uroczystym apelu w czasie którego odbyło się m.in.: odznaczenie sztandaru, odznaczenie strażaków, ślubowanie młodzieżowej dziewczęcej i chłopięcej drużyny pożarniczej, pożegnanie "starego" sztandaru, okolicznościowe przemówienia. Po uroczystym obiedzie przygotowano wiele atrakcji kulturalnych dla uczestników pragnących świętować jubileusz XXX-lecia OSP: koncert orkiestry dętej OSP, występy młodzieżowych zespołów rockowych i jazzowych, występ grupy śpiewaczej Koła Gospodyń Wiejskich, zespołu pieśni i tańca. Na zakończenie odbyła się zabawa taneczna. W ramach zadania zakupiono także gablotę na sztandar, 500 szt. gwoździ pamiątkowych z wygrawerowanymi nazwiskami uczestników uroczystości, tablicę na gwoździe oraz 5 kompletów mundurów wyjściowych. W ramach promocji i reklamy wykonano także 500 szt. zaproszeń oraz 50 szt. plakatów informujących i zapraszających na XXX-lecie. Wymienione zadania miały na celu zachęcenie społeczności lokalnej do czynnego udziału w życiu gminy w oparciu o tradycje i historię poprzez udział w imprezie kulturalnej, która była ogólnodostępna (bezpłatna dla wszystkich chętnych).

Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacji projektu pt. "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 maja 2013 r.):

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". W ramach zadania przeprowadzono obchody XXX-lecia Ochotniczej Straży Pożarne, zamówiono i zakupiono sztandar jubileuszowy, gablotę na sztandar, 500 szt. gwoździ pamiątkowych z wygrawerowanymi nazwiskami uczestników uroczystości, tablicę na gwoździe oraz 5 kompletów mundurów wyjściowych. W ramach promocji i reklamy wykonano także 500 szt. zaproszeń oraz 50 szt. plakatów informujących i zapraszających na XXX-lecie.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7". Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były wystawione na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu "...".

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma prawa do zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl