IBPP3/443-536/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-536/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość, która składa się z niżej wymienionych środków trwałych:

Grupa 1:

- grunty użytkowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 1 stycznia 2002 r. o wartości początkowej 776 919,57 zł,

- budynek przemysłowy 2 kondygnacyjny wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 29 grudnia 1964 r. o wartości początkowej 457 340,02 zł,

- budynek gospodarczy wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 grudnia 1964 r. o wartości początkowej 4 890,75 zł,

- zadaszenie CPN wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 grudnia 1997 r. o wartości początkowej 500,00 zł,

- hala produkcyjna wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 29 grudnia 1964 r. o wartości początkowej 393 022,53 zł,

- budynek biurowy wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 grudnia 1964 r. o wartości początkowej 49 345,89 zł,

- budynek socjalny wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 28 grudnia 1978 r. o wartości początkowej 322 358,92 zł na rzecz którego w 2005 r. i 2006 r. poczyniono nakłady inwestycyjne zwiększające wartość początkową o 83 752,37 zł,

- wiata żelazna wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 30 grudnia 1988 r. o wartości początkowej 68 758,15 zł,

- portiernia wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 16 grudnia 1981 r. o wartości początkowej 144 325,45 zł na której w 2003 r. poczyniono nakłady inwestycyjne zwiększające wartość początkową o 7 500,00 zł.

Grupa 2:

- myjnia samochodowa wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 23 października 1990 r. o wartości początkowej 35 408,40 zł,

- sieć grzewcza wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 30 października 1998 r. o wartości początkowej 244 213,27 zł,

- kanalizacja wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 lipca 1986 r. o wartości początkowej 102 506,42 zł,

- wodociąg zakładowy wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 1 lipca 2006 r. o wartości początkowej 15 313,64 zł,

- place i drogi wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 grudnia 1975 r. o wartości początkowej 184 071,91 zł,

- plac wybrukowany wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 30 października 1976 r. o wartości początkowej 64 469,19 zł,

- plac postojowy wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 23 października 1990 r. o wartości początkowej 184 222,61 zł,

- plac utwardzony wprowadzony do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 lipca 2002 r. o wartości początkowej 35 952,09 zł,

- drogi wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 29 czerwca 2001 r. o wartości początkowej 88 290,50 zł,

- droga wewnętrzna wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 grudnia 2001 r. o wartości początkowej 82 500,00 zł,

- droga wewnętrzna asfaltowa wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 grudnia 2003 r. o wartości początkowej 21 750,00 zł,

- droga bitumiczna wewnątrzzakładowa wprowadzona do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 31 lipca 2004 r. o wartości początkowej 36 678,50 zł,

- oświetlenie placu wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 23 października 1990 r. o wartości początkowej 13 033,28 zł,

- ogrodzenie przedsiębiorstwa wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 29 grudnia 1964 r. o wartości początkowej 10 260,27 zł,

- ogrodzenie przedsiębiorstwa wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 17 grudnia 1981 r. o wartości początkowej 95 087,81 zł,

- ogrodzenie przesiębiorstwa wprowadzone do ewidencji środków trwałych sprzedawcy 18 listopada 1991 r. o wartości początkowej 12 831,28 zł.

W dniu 24 września 1992 r. podpisano akt przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Część środków trwałych grup 1 i 2 została przejęta w ramach prywatyzacji przedsiębiorstwa zaś pozostała nabyta już po prywatyzacji. Z niewielu posiadanych przez przedsiębiorstwo dokumentów archiwalnych wynika, iż były to w grupie 1 pozycje:

- Budynek przemysłowy dwukondygnacyjny

- Budynek gospodarczy

- Hala produkcyjna

- Budynek biurowy

- Budynek socjalny

- Wiata żelazna.

- Portiernia.

Natomiast w grupie 2 pozycje:

- Myjnia samochodowa

- Kanalizacja

- Place i drogi

- Plac wybrukowany

- Plac postojowy

- Oświetlenie placu

- Ogrodzenie przedsiębiorstwa

- Ogrodzenie przedsiębiorstwa

- Ogrodzenie przedsiębiorstwa

Od 1993 r. kiedy to weszły w życie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług Spółka była tzw. podatnikiem VAT. Firma dokonywała zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej, odliczając podatek VAT od zakupionych środków trwałych w proporcji lub w całości, w zależności od tego jakiej to sprzedaży zakup ten dotyczył tzn. w grupie 1 pozycja:

- Zadaszenie CPN oraz

w grupie 2 pozycje:

- Sieć grzewcza nowa

- Wodociąg zakładowy

- Budowa placu

- Drogi

- Droga wewnętrzna

- Droga wewnętrzna asfaltowa

- Droga bitumiczna wewnątrzzakładowa

Od 1 stycznia 2000 r. kiedy to ustawodawca objął opodatkowaniem stawką 7% usługi oczyszczania ulic i placów oraz usuwanie nieczystości z nieruchomości sprzedaż zwolniona występowała w przedsiębiorstwie sporadycznie.

W ostatnich pięciu latach Spółka poniosła nakłady na ulepszenia następujących pozycji środków trwałych, dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków:

- budynek socjalny w III i IV 2005 r. oraz VII i VIII 2006 r. na łączną kwotę 83.752,37 zł,

- portiernia w 2003 r. na kwotę 7.500,00 zł.

W okresie tym przyjęto też do używania nowe środki trwałe odliczając podatek VAT od zakupu tych środków:

- wodociąg wprowadzony do ewidencji 1 lipca 2006 r.,

- droga wewnętrzna asfaltowa wprowadzona do ewidencji 31 grudnia 2003 r.,

- droga bitumiczna wewnątrzakładowa wprowadzona do ewidencji 31 lipca 2004 r.

Dostawa nieruchomości będzie obejmowała prawo wieczystego użytkowania gruntu działek o łącznej powierzchni 57.417 m2 oraz budynków i budowli wybudowanych na tym obszarze.

Strony ustaliły łączną cenę netto za sprzedaż całej nieruchomości wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu.

Sprzedający i kupujący są podatnikami podatku od towarów i usług.

Wezwaniem z dnia 2 października 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie:

- czy zadaszenie CPN, wiata żelazna i ogrodzenie przedsiębiorstwa są trwale z gruntem związane czy też nie,

- czy budowa placu jest budowlą w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych,

- czy w sprawie będącej przedmiotem wniosku występuje sprzedaż działek niezabudowanych, jeśli tak to jakie jest przeznaczenie tych działek zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, decyzją o warunkach zabudowy,

- przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego dotyczącego pytania czy kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu tej nieruchomości.

Wnioskodawca pismem z dnia 3 października 2008 r. uzupełnił zdarzenie przyszłe w następujący sposób:

- zadaszenie CPN jest związane na trwale z gruntem, natomiast wiata żelazna i ogrodzenie przedsiębiorstwa nie są trwale z gruntem związane,

- pozycja 8 grupy 2 środków trwałych "Budowa placu" jest budowlą w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jest inwestycją zakończoną wprowadzoną do ewidencji 31 lipca 2002 r. i amortyzowaną, nastąpiła pomyłka w nazewnictwie środka trwałego, jest to plac utwardzony,

- w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie występuje sprzedaż działek niezabudowanych,

- kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu tej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy sprzedaż całości wymienionej nieruchomości wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu należy opodatkować stawka podatku VAT w wysokości 22%.

2.

Czy jednak należy wydzielić poszczególne budynki i budowle tej nieruchomości, do części z nich zastosować zwolnienie z podatku, część opodatkować stawką 22% i tym samym proporcjonalnie do wydzielonych części opodatkować stawką 22% i zwolnić od podatku prawo wieczystego użytkowania gruntu.

3.

Czy kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu tej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż opisanej nieruchomości podlega w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 22% a tym samym prawo wieczystego użytkowania gruntu podlegać będzie stawce podstawowej 22%. Kupujący natomiast będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie może on stosować zwolnienia od podatku VAT traktując sprzedaż całości tej nieruchomości jako dostawy towaru używanego, ponieważ nie wszystkie budynki i budowle wchodzące w skład tej nieruchomości spełniają przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 2, tzn. nie wszystkie są używane.

Cena za nieruchomość i prawo wieczystego użytkowania gruntu została ustalona w całości, w jednej kwocie, dlatego też bardzo trudny jest podział wartościowy tej nieruchomości na składniki stanowiące podstawę opodatkowania stawką VAT w wysokości 22% i składniki, których wartość jest z podatku zwolniona.

Zdaniem Wnioskodawcy trudności sprawia określenie jaka część ceny sprzedaży przypada na składniki opodatkowane, a jaka na zwolnione i jaka część stanowić będzie wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu. W ocenie Wnioskodawcy nie byłoby wiążące dla organów podatkowych, gdyby rzeczoznawca majątkowy ustalił wartość poszczególnych składników i tym samym wyznaczył podstawę opodatkowania.

Największym problemem Wnioskodawcy jest jednak opodatkowanie prawa wieczystego użytkowania gruntu. Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu nie stanowi dostawy towarów, ale jest świadczeniem usług na rzecz innego podmiotu, Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług zbycie tegoż prawa podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%. Zwalnia się jednak od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem, jeżeli budynki te lub budowle, albo ich części są zwolnione od podatku. O ile nie byłoby większego problemu ustalić jaka część gruntu przypada na budynek o tyleż trudniej wydzielić część gruntu przypadającą na np. sieć grzewczą lub wodociągową. Sieci te stanowią także element budynków, w których zostały wykonane, nie przebiegają one w liniach prostych lecz posiadają liczne rozgałęzienia. Naszym zdaniem nie jest możliwe wymierzenie gruntu tak aby prawidłowo ustalić proporcje w jakiej prawo wieczystego użytkowania gruntu byłoby zwolnione, w jakiej zaś opodatkowane.

Podsumowując Wnioskodawca stwierdza iż, mając do czynienia z tak zawiłym, posiadającym wiele wątków i niejasności problemem jakim jest przyszła transakcja sprzedaży tejże nieruchomości w jego ocenie sprzedaż ta w całości podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, a kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej".

Budynki - w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nieobudowane ścianami ze wszystkich stron lub nawet w ogóle ścian pozbawione.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne itp.

Natomiast w świetle z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) budowla to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa Budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej"

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Natomiast przez budynki rozumie się zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. W PKOB nie ma mowy o budynkach czy budowlach niezwiązanych trwale z gruntem, ponadto w objaśnieniach wstępnych do PKOB można znaleźć informację, że klasyfikacja ta nie wyróżnia obiektów budowlanych tymczasowych. W tym kontekście obiekty budowlane tymczasowe niezwiązane trwale z gruntem winny być uznawane jako rzeczy ruchome i klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zależności od materiału, z jakiego są wytworzone. Zatem mając na uwadze powyższe należy uznać ogrodzenie przedsiębiorstwa i wiatę żelazną za rzeczy ruchome, czyli towar inny niż budynki i budowle.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przedmiotem wniosku są budynki i budowle trwale z gruntem związane oraz rzeczy ruchome niezwiązane trwale z gruntem w postaci:

- wiaty żelaznej wprowadzonej do ewidencji środków trwałych 30 grudnia 1988 r. o wartości początkowej 68 758,15 zł,

- ogrodzenia przedsiębiorstwa wprowadzonego do ewidencji środków trwałych sprzedawcy:

- 29 grudnia 1964 r. o wartości początkowej 10 260,27 zł,

- 17 grudnia 1981 r. o wartości początkowej 95 087,81 zł,

- 18 listopada 1991 r. o wartości początkowej 12 831,28 zł.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Jednak w myśl art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Użycie w tym przepisie sformułowania "użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych" wskazuje, że chodzi tu o całkowity okres użytkowania tych towarów do działalności opodatkowanej, a nie o okres od zakończenia modernizacji, czy też okres liczony od momentu przekroczenia ww. kwoty wydatków poniesionych na modernizację.

Zatem, aby cytowany przepis art. 43 ust. 6 wyłączający zwolnienie od podatku VAT znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza konieczność zastosowania zwolnienia przy sprzedaży używanych budynków, budowli i ich części.

W odniesieniu do środków trwałych wymienionych w grupie pierwszej tj. budynku przemysłowego dwukondygnacyjnego, budynku gospodarczego, hali produkcyjnej, budynku biurowego, budynku socjalnego, portierni, oraz środków trwałych wymienionych w grupie drugiej tj.: myjni samochodowej, kanalizacji, placów i drogi, placu wybrukowanego, placu postojowego, oświetlenia placu, a także wiaty żelaznej i ogrodzenia przedsiębiorstwa będących rzeczami ruchomi zauważyć należy, iż została spełniona definicja towarów używanych.

Przy nabyciu ww. środków trwałych nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wymienione środki trwałe stanowiące nieruchomości i rzeczy ruchome nabyte zostały przez sprzedawcę w latach 1964-1991. Od końca roku w którym zakończono budowę budynków i budowli minęło 5 lat. Zaś w odniesieniu do: wiaty żelaznej i ogrodzenia palcu stanowiących rzecz ruchomą okres ich używania przez Wnioskodawcę wyniósł powyżej pół roku. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na ulepszenie budynku socjalnego i portierni wyniosły poniżej 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przypadku pozostałych budynków i budowli (tj. budynku przemysłowego dwukondygnacyjnego, budynku gospodarczego, hali produkcyjnej, budynku biurowego, budynku socjalnego, myjni samochodowej, kanalizacji, placu i drogi, placu wybrukowanego, placu postojowego, oświetlenia placu) w trakcie ich użytkowania nie były ponoszone wydatki na ich ulepszenie.

Zatem dostawa ww. środków trwałych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do sprzedaży środków trwałych wymienionych w grupie pierwszej zadaszenie CPN oraz w grupie drugiej, sieć grzewcza, wodociąg zakładowy, budowa placu - plac utwardzony, drogi, droga wewnętrzna, droga wewnętrzna asfaltowa, droga bitumiczna wewnątrzzakładowa zważyć należy iż z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcy w stosunku do tych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części zatem sprzedaż ww. środków trwałych (tj. zadaszenia CPN, sieci grzewczej, wodociągu zakładowego, placu utwardzonego, drogi, drogi wewnętrznej, drogi wewnętrznej asfaltowej, drogi bitumicznej wewnątrzzakładowej) podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki i budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu na którym posadowione są budynki i budowle.

Analogiczne zasady dotyczą zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkami lub budowlami trwale z gruntem związanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokona zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami i budowlami. Przy czym dostawa części ww. obiektów budowlanych tj. budynku przemysłowego dwukondygnacyjnego, budynku gospodarczego, hali produkcyjnej, budynku biurowego, budynku socjalnego, portierni, myjni samochodowej, kanalizacji, placu i drogi, placu wybrukowanego, placu postojowego, oświetlenia placu, oraz stanowiących rzeczy ruchome - ogrodzenia przedsiębiorstwa, wiaty żelaznej korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Natomiast dostawa zadaszenia CPN, sieci grzewczej, wodociągu zakładowego, placu utwardzonego, drogi, drogi wewnętrznej, drogi wewnętrznej asfaltowej, drogi bitumicznej wewnątrzzakładowej opodatkowana jest zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy 22% stawką podatku VAT.

Mając na uwadze cyt. wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia stwierdzić należy, iż zbycie prawa użytkowania wieczystego w części zabudowanej budynkiem przemysłowym dwukondygnacyjnym, budynkiem gospodarczym, halą produkcyjną, budynkiem biurowym, budynkiem socjalnym, portiernią, myjnią samochodową, kanalizacją, placem i drogą, placem wybrukowanym, placem postojowym, oświetleniem placu będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy § 8 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w związku z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Natomiast zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu w części zabudowanej zadaszeniem CPN, siecią grzewczą, wodociągiem zakładowym, placem utwardzonym, drogą, drogą wewnętrzną, drogą wewnętrzną asfaltową, drogą bitumiczną wewnatrzzakładową podlegać będzie opodatkowaniu stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

W kwestii pytania Wnioskodawcy:

- czy należy wydzielić poszczególne budynki i budowle posadowione na gruncie objętym użytkowaniem wieczystym objęte w części zwolnieniem a w części opodatkowane 22% stawką podatku VAT i tym samym proporcjonalnie do wydzielonych części opodatkować stawką 22% oraz zwolnić od podatku prawo wieczystego użytkowania.

- jak realnie określić, że taka oto część ceny sprzedaży przypada na składniki opodatkowane, taka na zwolnione a jeszcze inna część stanowić będzie wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu.

- czy biegły rzeczoznawca majątkowy mógłby wiążąco dla organów skarbowych ustalić wartości poszczególnych składników a tym samym wyznaczyć podstawy opodatkowania.

zauważyć należy, iż ani przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają postanowień dotyczących sposobu wyliczenia tych części gruntu objętych użytkowaniem wieczystym, które podlegają opodatkowaniu podatkiem według 22% stawki oraz tych które korzystają ze zwolnienia od podatku, można przyjąć różne rozwiązania, np. według klucza powierzchniowego (udziału powierzchni budynków podlegających poszczególnym regulacjom dotyczących opodatkowania w ogólnej powierzchni budynków znajdujących się na tej działce objętej użytkowaniem wieczystym), według klucza wartościowego (udziału wartości budynków podlegających poszczególnym regulacjom dotyczących opodatkowania w wartości ogółem wszystkich budynków znajdujących się na tej działce).

Wnioskodawca, będący podatnik podatku VAT jest obowiązany przy dostawie przedmiotowej nieruchomości ustalić prawidłową podstawę opodatkowania i podatek należny. Nie ma przy tym znaczenia czy wartości te ustali przy udziale osób trzecich czy też samodzielnie.

Zgodnie bowiem z przepisami art. 26 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki.

Powyższa odpowiedzialność powstaje z mocy prawa, wraz z powstaniem zobowiązania i istnieje przez cały okres, w którym ciąży na podatniku zobowiązanie podatkowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Podkreślenia wymaga jednakże fakt, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej czy kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl