IBPP3/443-534/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-534/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od importowanego azotanu potasu technicznego o kodzie CN 2834 21 00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. został wniesiony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od importowanego azotanu potasu technicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 7 marca 2011 r. Agencja Celna na zlecenie Wnioskodawcy zgłosiła do odprawy celnej importowany AZOTAN POTASU TECHNICZNY w ilości 24000 kg, kod towaru 2834 21 00, wartości statystycznej 60093.

Agent Celny dokonujący zgłoszenia celnego na podstawie danych zawartych w Informacji Taryfowej (system ISZTAR) w rubryce 47 SAD, w typie opłaty B 00 określił wysokość stawki podatku VAT na 8%, tj. kwotę 4807,- zł, która zastała zapłacona.

Wnioskodawca informuje, że nie jest podatnikiem podatku rolnego, a importowany towar jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży.

Towar będący przedmiotem importu może być przeznaczony do celów technicznych jak i nawozowych (do nawożenia w uprawie hydroponicznej warzyw).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przedstawił, że przedmiotowy produkt o kodzie CN 3824 21 00 nie jest nawozem naturalnym. Jest to produkt chemiczny, mający zastosowanie techniczne np. przy produkcji szkła, jak również nawozowe, jako nawóz sztuczny do zawożenia kropelkowego niektórych upraw. Np. pomidorów, ogórków, papryki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowo przypisano stawkę VAT do tego towaru dla zaistniałej sytuacji.

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawową stawką podatku VAT wymieniona w art. 41 ust. 1 ustawy jest 23%. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z 7 grudnia 2010 r.) - w Rozdziale 4, § 7 ust. 4 pkt 6 - dopuszcza się dla azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00), zastosowanie stawki 8% jedynie po przedstawieniu przez importera oświadczenia, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy jako nawozy... w prowadzonym przez niego gospodarstwie.

Ponieważ, jak zaznaczono w niniejszym wniosku Importer nie jest podatnikiem podatku rolnego, etc. etc. - stawka podatku VAT dla tego towaru powinna być określona na 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę kod CN 2834 21 00 importowanego towaru.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 2 pkt 6 ww. ustawy towarami są rzeczy oraz ich części, a także postacie energii.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 (...) wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z powyższym, co do zasady, import towarów i usług opodatkowany jest od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, chyba, że ustawodawca dla określonych towarów i usług przewidział zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z tego opodatkowania.

W myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 41 ust. 15 ww. ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie powyższego dla towaru o kodzie CN 2834 21 00 (azotany potasu) została, zgodnie z poz. 189 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. Nr 245, poz. 1638 z późn. zm.) została określona w imporcie stawka podatku w wysokości 8%. Jednocześnie w myśl objaśnienia (25) znajdującego przy tej poz. stawka ta została określona dla wszystkich towarów o tym kodzie z wyłączeniem nawozów naturalnych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ponieważ nie spełnia on warunków określonych w § 7 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) - nie jest m.in. podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych - nie ma dla niego zastosowania stawka podatku określona w tym przepisie.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć co następuje:

Na podstawie § 7 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu azotanu potasu (saletry potasowej), (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00) - wyłącznie przeznaczonego do stosowania jako nawóz, pasza lub dodatek (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Powyższy przepis stosuje się do importu pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowany towar przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej - § 7 ust. 5 ww rozporządzenia.

Zgodnie z § 7 ust. 6 ww. rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

1.

imię i nazwisko oraz adres zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;

2.

określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;

3.

datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Z powyższych unormowań wynika, iż o możliwości zastosowania w imporcie obniżonej stawki podatku na podstawie rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, decyduje kumulatywne spełnienie przesłanek zawartych w § 7 ust. 4, ust. 5 i ust. 6 ww. rozporządzenia.

Z analizy powyższych rozporządzeń wynika, iż obniżenie stawki podatku VAT do 8% zawarte w tych dwóch rozporządzeniach dotyczy różnych sytuacji.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić, iż w odniesieniu do przedmiotowego wyrobu o kodzie CN 2834 21 00 nie będącego nawozem naturalnym, stawka podatku w imporcie w wysokości 8%, określona została w poz. 189 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie, i ma ona zastosowanie niezależnie od przeznaczenia tego wyrobu oraz nie związana jest ze statusem podmiotu dokonującego importu tego wyrobu oraz prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Przedstawiona przez Wnioskodawcę stawka podatku w imporcie w wysokości 23% miałaby zastosowanie jedynie w sytuacji gdyby importowany towar o kodzie 2834 21 00 (azotan potasu) byłby nawozem naturalnym.

Natomiast jeżeli importowany towar o kodzie CN 2834 21 00 byłby nawozem naturalnym i był przeznaczony do stosowania jako nawóz, pasza lub dodatki (surowiec) do pasz oraz jego nabywcą byłby podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, to na podstawie § 7 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przy zachowaniu warunków określonych w ust. 5 i ust. 6 tego paragrafu, importer stosowałby stawkę podatku w wysokości 8%.

Stosownie do powyższego w sytuacji gdy importowany AZOTAN POTASU TECHNICZNY o kodzie CN 2834 21 00 nie jest nawozem naturalnym, stawka podatku od towarów i usług w imporcie winna zostać ustalona zgodnie z poz. 189 załącznika nr 1 rozporządzenia w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie tj. w wysokości 8%. Według powyższego przepisu zastosowanie tej stawki nie uwarunkowane jest od statusu importera lub prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W takim też przypadku § 7 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma w sprawie zastosowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zastosowania w imporcie przedmiotowego towaru stawki podatku w wysokości 23% należało uznać za nieprawidłowe.

W miejscu tym zaznaczyć należy, iż przedmiotem wniosku i żądania Wnioskodawcy była ocena jego stanowiska w zakresie określenia stawki podatku VAT w przypadku dokonanego importu przedmiotowego towaru o kodzie CN 2834 21 00 przeznaczonego do wykorzystania jako produkt chemiczny (zastosowanie techniczne) jak i wykorzystywanego jako nawóz sztuczny do nawożenia upraw. Tym samym zakresem niniejszej interpretacji nie zostało objęte określenie stawki podatku VAT przy odrębnym zdarzeniu jakim jest dostawa tego towaru na terytorium kraju dla której będzie miała zastosowanie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Nie było to bowiem przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl