IBPP3/443-533/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-533/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapłaty podatku od importu jachtu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. został wniesiony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapłaty podatku od importu jachtu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma zamiar zakupić w Chorwacji używany jacht żaglowy 14-16m, na podstawie zawartej w tym kraju umowy cywilnoprawnej. Kupowany jacht był wyprodukowany przed 2008 r. i będzie kupowany prywatnie do celów prywatnych. Jacht ma kosztować około 90.000 EURO. Wnioskodawca chce go zarejestrować w Polsce

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie płacił podatek od towarów i usług od zakupionego do celów prywatnych w Chorwacji używanego jachtu żaglowego 14-16m.

Zdaniem Wnioskodawcy: nie powinien on płacić podatku od towarów i usług w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwana ustawa o VAT przez:

1.

terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;

2.

państwo członkowskie - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej;

3.

terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

a.

Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, wyspę Man traktuje się jako terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,

b.

następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:

c.

wyspę Helgoland, terytorium Buesingen - z Republiki Federalnej Niemiec,

d.

Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie - z Królestwa Hiszpanii,

e.

Livigno, Campione dItalia, włoską część jeziora Lugano - z Republiki Włoskiej,

f.

departamenty zamorskie Republiki Francuskiej - z Republiki Francuskiej,

g.

Górę Athos - z Republiki Greckiej,

h.

Wyspy Alandzkie - z Republiki Finlandii,

i.

Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

j.

Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Unii Europejskiej;

* terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;

* terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Obecnie Unię Europejską tworzy 27 państw. Do państw nie należy jednak Chorwacja. Tym samym zakup przedmiotowego jachtu przez Wnioskodawcę na terytorium Chorwacji zostanie dokonany na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to zarazem, że przedmiotem nabycia będzie towar niewspólnotowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zakupiony w Chorwacji jacht Wnioskodawca będzie rejestrował w Polsce. W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwość czy w takim przypadku powinien płacić podatek od towarów usług w Polsce.

W myśl art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Import towarów zaś, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 7 ww. ustawy obowiązek podatkowy w imporcie powstaje z chwilą powstania długu celnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadkach, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Podstawą opodatkowania w imporcie towarów, zgodnie z art. 29 ust. 13 ustawy o VAT, jest wartość celna powiększona o należne cło.

Podstawa ta obejmuje równocześnie, o ile takie elementy nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których w zdaniu pierwszym (tego akapitu), wlicza się do podstawy opodatkowania również, gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczonego na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu - art. 29 ust. 15 ustawy o VAT.

Do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 13, dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów - art. 29 ust. 16 ustawy o VAT.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 (...) wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku.

Ustawodawca krajowy zarówno w ustawie i przepisach szczegółowych nie objął towaru będącego przedmiotem wniosku obniżoną stawką podatku VAT. Nie został on także objęty żadnym ze zwolnień dotyczących podatku od towarów i usług.

Stosownie do powyższego u Wnioskodawcy z tytułu przywozu przedmiotowego jachtu z Chorwacji do Polski - nastąpi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czyli import towarów. Z chwila powstania długu celnego powstanie również obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 33 ust. 1 i 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są zobowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b. Wnioskodawca jako podatnik obowiązany będzie w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług od importu przedmiotowego jachtu jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl