IBPP3/443-525/14/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-525/14/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 maja 2014 r., (data wpływu 9 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację zadania pn. "..." - organizacja szkoleń edukacyjnych dla lokalnej społeczności, której celem jest podniesienie jakości życia lokalnej społeczności poprzez wzrost świadomości w zakresie efektywności energetycznej poprzez zorganizowanie 8 szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację zadania pn. "..." - organizacja szkoleń edukacyjnych dla lokalnej społeczności, której celem jest podniesienie jakości życia lokalnej społeczności poprzez wzrost świadomości w zakresie efektywności energetycznej poprzez zorganizowanie 8 szkoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (Wnioskodawca) posiada osobowość prawną. Zgodnie z przyjętym Statutem celami Fundacji są:

* ochrona i promocja zdrowia,

* pomoc ofiarom klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,

* pomoc społeczna, w tym pomoc na rzecz rodzin i osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,

* działania na rzecz osób niepełnosprawnych, działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania międzynarodowej współpracy i kontaktów w zakresie ochrony zdrowia,

* organizacja i prowadzenie działalności w zakresie zdrowotnych programów profilaktycznych,

* badania naukowe i prace rozwojowe,

* działalność wydawnicza,

* działalność w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego.

Wnioskodawca realizuje swoje cele m.in. przez organizowanie szkoleń, konferencji i kursów.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, wszystkie swoje dochody przeznacza na działalność statutową.

Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa... na realizację zadania z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pn. "..." - organizacja szkoleń dla lokalnej społeczności, której celem jest podniesienie jakości życia lokalnej społeczności poprzez wzrost świadomości w zakresie efektywności energetycznej poprzez zorganizowanie 8 szkoleń.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca realizuje operację pn. "..." - organizacja cyklu szkoleń dla lokalnej społeczności.

Okres realizacji operacji (zgodnie z podpisana umową): luty 2014 - czerwiec 2014.

Operacja polega na przeprowadzeniu ośmiu pięciogodzinnych szkoleń otwartych dla lokalnej społeczności zainteresowanych aspektami dot. efektywnego wykorzystania energii. Wykładowcami szkoleń będzie wykwalifikowana kadra z wykształceniem wyższym oraz minimum 3-letnim stażem w zakresie ochrony środowiska. Podsumowaniem projektu będzie konferencja z udziałem uczestników szkolenia oraz przedstawicieli przedsiębiorców oraz mieszkańców z terenu Lokalnej Grupy Działania Z. Prelegentami konferencji będą uznani specjaliści - wykładowcy.

Zarówno szkolenia jak i konferencja będą bezpłatne i nie będą generować dochodu, odbędą się w sołectwach Gminy K. Dla uczestników szkoleń oraz konferencji przewidziany jest poczęstunek.

Wnioskodawca realizując ww. operację nie uzyska żadnego dochodu, a wszystkie poniesione koszty będą udokumentowane na fakturach VAT wystawionych na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w celu realizacji operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju pn. "..." - organizacja szkoleń edukacyjnych dla lokalnej społeczności, której celem jest podniesienie jakości życia lokalnej społeczności poprzez wzrost świadomości w zakresie efektywności energetycznej poprzez zorganizowanie 8 szkoleń, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu uzyskania zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowego zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że w świetle obowiązujących przepisów prawa nie może wnioskować o obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu polegającego na organizacji szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Artykuł 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. , poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w tym rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, gdyż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a towary i usługi zakupione w celu realizacji operacji - jak wskazuje treść wniosku - nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia z 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może wnioskować o obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu polegającego na organizacji szkoleń jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl