IBPP3/443-521/14/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-521/14/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 1 sierpnia 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." oraz uznania, że realizując projekt Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." oraz uznania, że realizując projekt Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z 1 sierpnia 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 23 lipca 2014 r. znak IBPP3/4443-521/14/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, w ramach Programu: "..." partnerski projekt pod nazwą "...", którego jest liderem wraz z partnerami:

1. Powiatem K.,

2. Gminą C.,

3. Gminą L.,

4. Gminą M.,

5. Gminą Ś.,

6. Lokalną Grupą Działania "...",

7. G. Izbą Gospodarczą,

8. P. Izbą Gospodarczą,

9. Uniwersytetem....

Umowa o dofinansowanie projektu nr XXX ze środków Mechanizmu Finansowego E. została zawarta w dniu 4 lutego 2014 r. Szacowane całkowite wydatki w ramach Projektu wynoszą nie więcej niż 2.632.700,00 zł, co stanowi 100% wydatków kwalifikowanych, finansowanych w 85% z Mechanizmu Finansowego E. i w 15% (tekst jedn.: 394.905,00 zł) z wkładu własnego partnerów. Celem Projektu jest budowanie mechanizmów współpracy w zakresie wspólnego rozpoznawania i rozwiązywania problemów występujących na obszarze funkcjonalnym "...", tworzonym przez następujące gminy powiatu krakowskiego: Gmina C., Gmina M., Miasto i Gmina S., Miasto i Gmina Ś oraz Gmina L. Projekt realizowany jest na podstawie zawartej w dniu 4 grudnia 2013 r. umowy partnerskiej. Niniejsze przedsięwzięcie związane jest z zadaniami własnymi gminy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, promocji gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1, 3, 8, 10 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Szczegółowy zakres projektu, w tym w szczególności listę dokumentów, sporządzone w jego ramach, zadania Wnioskodawcy i partnerów, oraz sposób rozliczania zostały opisane w załączonych do niniejszego formularza dokumentach, a to w: umowie partnerstwa z dnia 4 grudnia 2013 r., zał. nr 1, zakresie rzeczowym projektu, zał. nr 2, umowie w sprawie Projektu Nr XXX z 4 lutego 2014 r., zał. nr 3.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 12 to rada gminy podejmuje stosowną uchwałę w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku. Na podstawie ww. przepisów oraz podjętych uchwał przez poszczególne gminy została zawarta przedmiotowa umowa partnerska. Wnioskodawca jako lider przedsięwzięcia, a zarazem beneficjent projektu odpowiedzialny jest za całościową koordynację, zarządzanie oraz wdrożenie Projektu, w szczególności: reprezentowanie Partnerów przed Operatorem Programu, Krajowym Punktem Kontaktowym oraz przedstawicielami darczyńców, jak również podmiotami uprawnionymi do kontroli i audytu Projektu; koordynowanie, monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości realizacji działań w ramach Projektu, w tym m.in. dbałość o osiągnięcie zakładanych wskaźników i celów; prowadzenie odrębnego rachunku bankowego Projektu w wybranym przez siebie banku, który będzie jedynym rachunkiem służącym do rozliczeń pomiędzy Operatorem Programu a Beneficjentem; bieżące zarządzanie środkami finansowymi, zgromadzonymi na rachunku bankowym Projektu. Każdy z partnerów odpowiada m.in. za zachowanie celów i utrzymanie trwałości projektu. Środki finansowe z tytułu wkładu własnego będą przekazywane przez partnerów projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera projektu, z którego dokonywane będą wszelkie płatności dotyczące realizacji projektu. Lider oraz Partner 1, Partner 2, Partner 3, Partner 4, Partner 5 wniosą równowartość 65.817,50 zł każdy, co stanowi w przeliczeniu na 1 Partnera - 2,5% wydatków kwalifikowanych, co stanowi 2,5% całkowitych wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu. Pozostali partnerzy projektu nie wnoszą wkładu finansowego, chyba, że postanowią inaczej. Zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu gminy mogą być przeznaczone na zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Przekazanie środków następuje w formie dotacji celowej udzielanej Liderowi przez partnerów projektu zgodnie z umowami dotacyjnymi zawartymi na podstawie art. 250 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z umową powstałe w ramach Projektu dokumenty pozostaną własnością Lidera, natomiast autorskie prawa majątkowe do dokumentacji zostaną nieodpłatnie przeniesione na rzecz zainteresowanych Partnerów z prawem do ich wykorzystania. Na podstawie sporządzonej w ramach projektu dokumentacji technicznej (szczegółowo opisanej w zał. nr 2), niektórzy partnerzy będą mogli zrealizować inwestycje (np. budowa sieci kanalizacyjnej), w związku, z funkcjonowaniem których w przyszłości partnerzy będą mogli świadczyć usługi opodatkowane podatkiem VAT na rzecz odbiorców w ramach realizowanej przez siebie usługi (np. odbiór nieczystości płynnych).

Środki z funduszy E. na dofinansowanie projektu oraz dotacje celowe od Partnerów będą przekazywane wyłącznie na rachunek bankowy Lidera projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju a Liderem projektu i Partnerami. Nie były zawierane umowy indywidualne z Liderem i Partnerami. Partnerzy nie otrzymają dofinansowania z Mechanizmu Finansowego E. indywidualnie. Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a jedynie będzie ponosić koszty. Jako Lider będzie nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu, przy czym faktury wystawiane będą na Gminę S. -Urząd Miasta i Gminy w S., który działa w imieniu Gminy Skawina, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Żaden z partnerów nie będzie indywidualnie dokonywał żadnych zakupów udokumentowanych fakturami VAT, w których będzie figurował jako nabywca.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że Lider oraz Partnerzy 1, 2, 3, 4, 5 partycypują w kosztach wkładu finansowego w równych częściach i nie jest on uzależniony od wskaźników typu powierzchnia gminy, czy liczba mieszkańców. Partnerzy finansowi projektu zdecydowali o równym podziale wkładu własnego z uwagi na fakt, że powstające w ramach projektu dokumenty nie da się w jednoznaczny sposób powiązać z żadnymi wskaźnikami typu powierzchnia, czy liczba ludności. Dokumenty wytworzone w projekcie dotyczą całego obszaru funkcjonalnego tj. równocześnie obszaru każdej z gmin.

Sposób przepływu środków finansowych między partnerami projektu reguluje § 10p. 7 umowy partnerskiej, która stanowi załącznik do wniosku:

7. Partner 1 (Powiat K.), Partner 2 (Gmina C.), Partner 3 (Gmina L.), Partner 4 (Gmina M.), Partner 5 (Gmina Ś.) przekażą dotację celową dla Beneficjenta na wspólną realizację projektu według następujących zasad:

1. Ustala się wysokość dotacji w poszczególnych latach do kwoty:

a. W roku 2014- nie mniej niż 20.000,00 PLN

b. W roku 2015 - nie więcej niż 45.817,50 PLN

2. Beneficjent wykorzysta dotację w roku, na który została przyznana.

3. Niewykorzystana część dotacji zostanie zwrócona na wskazany przez Partnera rachunek.

4. Partnerzy będą przekazywać dotację na dany rok budżetowy w transzach w ciągu 7 dni od daty złożenia przez Beneficjenta stosownego wniosku o wypłatę dotacji.

Obowiązki i działania, za które odpowiadają Lider i partnerzy regulują zaś par 5-7 umowy partnerskiej, która stanowi załącznik do wniosku. W umowie sformułowanie Beneficjent oznacza Lider.

Obowiązki Beneficjenta

I.Beneficjent, jako instytucja wiodąca w Partnerstwie, odpowiedzialny jest za całościową koordynacją, zarządzanie oraz wdrożenie Projektu, w szczególności:

1.

reprezentowanie Partnerów przed Operatorem Programu, Krajowym Punktem Kontaktowym oraz przedstawicielami darczyńców jak również podmiotami uprawnionymi do kontroli i audytu Projektu;

2.

koordynowanie, monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości realizacji działań w ramach Projektu, w tym m.in. dbałość o osiągnięcie zakładanych wskaźników i celów;

3.

podejmowanie działań naprawczych w przypadku opóźnień i nieprawidłowościw realizacji Projektu, a także gromadzenie i przekazywanie informacji

4.

nieprawidłowościach do Operatora Programu;

5.

koordynowanie i monitorowanie właściwej promocji Projektu;

6.

współpracą z upoważnionymi instytucjami krajowymi oraz strony darczyńców (tekst jedn.: państwami I., L. i N.) w zakresie audytu i kontroli prawidłowej realizacji Projektu;

7.

prowadzenie odrębnego rachunku bankowego Projektu w wybranym przez siebie banku, który będzie jedynym rachunkiem służącym do rozliczeń pomiędzy Operatorem Programu a Beneficjentem

8.

prowadzenie ewidencji zdarzeń księgowych w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację kosztów ponoszonych na realizację Projektu oraz powiązanie płatności z dokonywanymi wydatkami z Projektu, a także identyfikacje dowodów, na podstawie których dokonano płatności;

9.

bieżące zarządzanie środkami finansowymi, zgromadzonymi na rachunku bankowym Projektu;

10.

monitorowanie wydatków dokonywanych w ramach Projektu zgodnie z założonym budżetem Projektu;

11.

opracowywanie i terminowe przedkładanie do Operatora Programu wniosków o płatność oraz raportów z realizacji Projektu na obowiązujących wzorach oraz

12.

w oparciu o informacje i dokumenty dostarczone przez Partnerów;

13.

konsultowanie z Operatorem Programu wszelkich problematycznych kwestii związanych z realizacją harmonogramu finansowego Projektu, w tym konieczności przesunięć środków w budżecie Projektu.

§ 6

Obowiązki Partnerów

1. Partnerzy zobowiązują się do:

1.

przekazywania Beneficjentowi wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wniosku aplikacyjnego;

2.

wniesienia odpowiednich zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych oraz wkładu finansowego w wysokości wskazanej w § 10 -w realizację Projektu;

3.

wyznaczenia przedstawicieli do Rady Partnerstwa, Grupy Sterującej oraz w miarę potrzeb do Zespołu Projektowego i Grup Zadaniowych;

4.

prawidłowej realizacji działań opisanych we wniosku aplikacyjnym i załącznikach do wniosku.

5.

pracy w ramach poszczególnych zespołówgrup oraz udziału w spotkaniach czy wydarzeniach, związanych z realizacją Projektu;

6.

poddania realizacji Projektu audytowi oraz kontroli ze strony Operatora Programu oraz upoważnionych instytucji krajowych i strony państw - darczyńców oraz udostępnienia wszelkich wymaganych dokumentów w tym zakresie;

7.

respektowania i przestrzegania wszelkich zaleceń i terminów określonych przez upoważnione instytucje w zakresie realizacji Projektu, w tym w celu naprawy i usunięcia ewentualnych uchybień lub nieprawidłowości;

8.

właściwej promocji Projektu;

9.

udziału w konsultacjach;

10.

współpracy z Beneficjentem w przygotowaniu raportów z realizacji Projektu oraz wniosków o płatność oraz dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów dotyczących realizowanych przez niego działań w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie i terminowe złożenie wniosku o płatność przez Beneficjenta;

11.

niezwłocznego dostarczenia wymaganych wyjaśnień i/lub dokumentów dotyczących realizowanych przez Partnera działań w przypadku zgłoszenia uwag do wniosku o płatność przez Operatora Programu

12.

zapewnienia osiągnięcia zakładanych wskaźników, wynikających z realizowanej przez Partnera części Projektu.

§ 7

Podział działań w Partnerstwie

1. Strony Umowy ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację działań opisanych we wniosku aplikacyjnym.

2. Każda ze Stron odpowiada za realizację dotyczącej jej części Projektu oraz za osiągnięcie wskaźników Projektu:

2.1. Beneficjent (Gmina S.) jest odpowiedzialny w szczególności za realizacjęnastępujących działań:

1.

wypełnianie obowiązków określonych w § 5 oraz § 4 ust. 5 niniejszej umowy,

2.

koordynowanie działań w ramach realizacji Projektu, w tym zapewnienie struktur organizacyjnych, tj. koordynatora i personelu Projektu, w celu prawidłowego zarządzania i obsługi Projektu,

3.

nadzór administracyjno-finansowy nad realizacją Projektu,

4.

sfinalizowanie działań dotyczących powołania Rady Partnerstwa, Grupy Sterującej, Zespołu Projektowego oraz Grup Zadaniowych, w tym Komisji ds. Zamówień Publicznych, Zespołu ds. Promocji Projektu oraz Konwentu Strategicznego,

5.

organizację spotkań Rady Partnerstwa oraz Grupy Sterującej,

6.

koordynację prac Zespołu Projektowego oraz Grup Zadaniowych,

7.

prowadzenie ewidencji księgowej Projektu,

8.

przygotowywanie wniosków o płatność,

9.

podpisywanie umów zgodnie z Pełnomocnictwem, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej umowy,

10.

końcowy odbiór dokumentacji powstałej w ramach Projektu, w szczególności dokumentów planistycznych o charakterze strategicznym,

11.

koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszaru Funkcjonalnego oraz Zintegrowanego Programu Aktywizacji i Partycypacji Społecznej na terenie obszaru funkcjonalnego,

12.

udział w konsultacjach społecznych,

13.

sprawną i efektywną współpracę z Partnerami w celu osiągnięcia celów Projektu;

2.2. Partner 1 (Powiat K.) jest odpowiedzialny za realizację następujących działań:

1.

wypełnianie obowiązków określonych w § 6 niniejszej umowy,

2.

aktywną pracę w ramach Rady Partnerstwa, Grupy Sterującej, Zespołu Projektowego oraz Grup Zadaniowych, w tym m.in. Komisji ds. Zamówień Publicznych oraz Konwentu Strategicznego

3.

współpracę z wykonawcami opracowań, określonych w Projekcie,

4.

współpracę w zakresie prowadzonych działań informacyjno-społecznych,

5.

koordynację i nadzór merytoryczny, w ścisłej współpracy z izbami gospodarczymi, przy szczególnym udziale Powiatowego Urzędu Pracy i podmiotów edukacyjnych, procesu opracowywania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Edukacji i Rynku Pracy na terenie obszaru funkcjonalnego,

6.

udział w konsultacjach społecznych,

7.

sprawną i efektywną współpracę z Beneficjentem oraz pozostałymi Partnerami w celu osiągnięcia celów Projektu;

2.3.Partnerzy: Partner 2 (Gmina C.), Partner 3 (Gmina L.), Partner 4 (Gmina M.), Partner 5 (Gmina Ś.) są odpowiedzialni za realizację następujących działań:

1.

wypełnianie obowiązków określonych w § 6 niniejszej umowy,

2.

aktywną pracę w ramach Rady Partnerstwa, Grupy Sterującej, Zespołu Projektowego oraz Grup Zadaniowych, w tym m.in. Komisji ds. Zamówień Publicznych, Zespołu ds. Promocji Projektu oraz Konwentu Strategicznego,

3.

współpracę z wykonawcami opracowań, określonych w Projekcie,

4.

współpracę w zakresie prowadzonych działań informacyjno-spolecznych,

5.

koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania Dokumentacji projektowej, w szczególności:

* Partner 2 (Gmina C.) - koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej technicznej wraz z uzgodnieniami doi. kanalizacji i oczyszczania ścieków na obszarze funkcjonalnym,

* Partner 3 (Gmina L.) - koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej i technicznej wraz z uzgodnieniami dot. wodociągów i urządzeń melioracji wodnej na obszarze funkcjonalnym,

* Partner 4 (Gmina M.) - koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej i technicznej wraz z uzgodnieniami dot. zagospodarowania terenów na cele rekreacyjne i turystyczne na obszarze funkcjonalnym, w tym projekty rewitalizacyjne oraz koncepcja dot. Centrum Aktywnej Rekreacji,

* Partner 5 (Gmina Ś.) - koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania Programu usuwania azbestu z terenu obszaru funkcjonalnego,

6.

udział w konsultacjach społecznych,

7.

sprawną i efektywną współpracę z Beneficjentem oraz pozostałymi Partnerami w celu osiągnięcia celów Projektu;

2.4.Partner 6 (Lokalna Grupa Działania "...") jest odpowiedzialny za realizację następujących działań:

1.

wypełnianie obowiązków określonych w § 6 niniejszej umowy,

2.

aktywną pracę w ramach Rady Partnerstwa, Grupy Sterującej, Zespołu Projektowego oraz Grup Zadaniowych, w tym m.in. Zespołu ds. Promocji Projektu oraz Konwentu Strategicznego,

3.

współpracę z wykonawcami opracowań, określonych w Projekcie,

4.

współpracę w zakresie prowadzonych działań informacyjno-spolecznych,

5.

koordynację i nadzór merytoryczny procesu opracowywania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Oferty Czasu Wolnego na terenie obszaru funkcjonalnego ze szczególnym uwzględnieniem oferty rekreacyjnej i ochrony środowiska oraz dokumentacji projektowej w zakresie: Projekt materiałów merytorycznych i edukacyjnych, dotyczących dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego na obszarze funkcjonalnym,

6.

udział w konsultacjach społecznych,

7.

sprawną i efektywną współpracą z Beneficjentem oraz pozostałymi Partnerami w celu osiągnięcia celów Projektu;

2.5.Partnerzy: Partner 7 (G. Izba Gospodarcza) i Partner 8 (P. Izba Gospodarcza) są odpowiedzialni za realizację następujących działań:

1.

wypełnianie obowiązków określonych w § 6 niniejszej umowy,

2.

aktywną pracę w ramach Rady Partnerstwa, Grupy Sterującej, Zespołu Projektowego oraz Grup Zadaniowych, w tym m.in. Konwentu Strategicznego

3.

współpracę z wykonawcami opracowań, określonych w Projekcie,

4.

współpracę w zakresie prowadzonych działań informacyjno-społecznych,

5.

koordynację i nadzór merytoryczny, wraz ścisłej współpracy z Powiatem K., przy szczególnym udziale Powiatowego Urzędu Pracy i podmiotów edukacyjnych, procesu opracowywania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Edukacji i Rynku Pracy na terenie obszaru funkcjonalnego, udział w konsultacjach społecznych

6.

sprawną i efektywną współpracę z Beneficjentem oraz pozostałymi Partnerami w celu osiągnięcia celów Projektu;

2.6.Partner 9 (Uniwersytet...) jest odpowiedzialny za realizację następujących działań:

1.

wypełnianie obowiązków określonych w § 6 niniejszej umowy,

2.

aktywną pracę w ramach Rady Partnerstwa oraz Grupy Sterującej, a także Konwentu Strategicznego,

3.

współpracę z wykonawcami opracowań, określonych w Projekcie,

4.

współpracę w zakresie prowadzonych działań informacyjno-społecznych,

5.

udział w konsultacjach społecznych,

6.

sprawną i efektywną współpracę z Beneficjentem oraz pozostałymi Partnerami w celu osiągnięcia celów Projektu.

3. Zmiany w podziale działań nie mogą zagrażać terminowej i skutecznej realizacji Projektu

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "..." zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2. Czy w związku z realizowanym projektem pod nazwą: "..." Wnioskodawca występuje w tym projekcie jako podatnik podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, promocji gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1, 3, 8, 10 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Podsumowując należy zatem powiedzieć, iż Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, ponieważ, pomimo, iż jest nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu to mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. 2. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W ramach wymienionej wyżej umowy partnerstwa Wnioskodawca będzie wykonywał w imieniu swoim i partnerów zadania o charakterze gminnym, a to w szczególności zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, promocji gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1, 3, 8,10 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie występuje w tym projekcie jako podatnik podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a czynności wykonywane przez Lidera (czyli Wnioskodawcę) w ramach realizowanych wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych nie spełniają kryteriów kwalifikujących je do kategorii czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie spełniają przesłanki uznania ich za dostawę towarów (świadczenie usług), za którą podmiot wiodący otrzymuje wynagrodzenie (w postaci środków finansowych od partnerów w postaci dotacji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. -kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. -obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zawarty jest w art. 5 ustawy. Zgodnie z treścią art. 5 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy podatnik działając w imieniu własnym, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się że sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, że są wykonywane przez podatników tego podatku.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt) wskazuje, że opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że opodatkowanie tym podatkiem zakłada realizację czynności przez strony, w ramach której ustala się cenę lub świadczenie. W wydawanych wyrokach Trybunał, który wielokrotnie zajmował się kwestią odpłatności świadczeń, stwierdził, że kiedy działalność polega wyłącznie na świadczeniu usług bez bezpośredniej zapłaty, nie ma podstawy wymiaru podatku i z tego względu usługi nie są opodatkowane (np. wyrok w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, pkt 12. Świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest "odpłatnie" w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy (obecnie art. 2 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (np. wyroki w sprawach C-16/93, pkt 14, C-246/08 Komisja vs. Republika Finlandii, pkt 44. Istnienie odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy wyświadczoną usługą a otrzymanym ekwiwalentem świadczenia (wyrok C-246/0 8).

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.). Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.

Wobec powyższego, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, w ramach Programu: "Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego" partnerski projekt pod nazwą "...", którego jest liderem. Celem Projektu jest budowanie mechanizmów współpracy w zakresie wspólnego rozpoznawania i rozwiązywania problemów występujących na obszarze funkcjonalnym "...", tworzonym przez następujące gminy powiatu krakowskiego: Gmina C., Gmina M., Miasto i Gmina S., Miasto i Gmina Ś. oraz Gmina L. Projekt realizowany jest na podstawie zawartej w dniu 4 grudnia 2013 r. umowy partnerskiej. Niniejsze przedsięwzięcie związane jest z zadaniami własnymi gminy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, promocji gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1, 3, 8, 10 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Wnioskodawca jako lider przedsięwzięcia, a zarazem beneficjent projektu odpowiedzialny jest za całościową koordynację, zarządzanie oraz wdrożenie Projektu, w szczególności: reprezentowanie Partnerów przed Operatorem Programu, Krajowym Punktem Kontaktowym oraz przedstawicielami darczyńców, jak również podmiotami uprawnionymi do kontroli i audytu Projektu; koordynowanie, monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości realizacji działań w ramach Projektu, w tym m.in. dbałość o osiągnięcie zakładanych wskaźników i celów; prowadzenie odrębnego rachunku bankowego Projektu w wybranym przez siebie banku, który będzie jedynym rachunkiem służącym do rozliczeń pomiędzy Operatorem Programu a Beneficjentem; bieżące zarządzanie środkami finansowymi, zgromadzonymi na rachunku bankowym Projektu. Każdy z partnerów odpowiada m.in. za zachowanie celów i utrzymanie trwałości projektu. Środki finansowe z tytułu wkładu własnego będą przekazywane przez partnerów projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera projektu, z którego dokonywane będą wszelkie płatności dotyczące realizacji projektu. Lider oraz Partner 1, Partner 2, Partner 3, Partner 4, Partner 5 wniosą równowartość 65.817,50 zł każdy, co stanowi w przeliczeniu na 1 Partnera - 2,5% wydatków kwalifikowanych, co stanowi 2,5% całkowitych wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu. Pozostali partnerzy projektu nie wnoszą wkładu finansowego, chyba, że postanowią inaczej. Zgodnie z umową powstałe w ramach Projektu dokumenty pozostaną własnością Lidera, natomiast autorskie prawa majątkowe do dokumentacji zostaną nieodpłatnie przeniesione na rzecz zainteresowanych Partnerów z prawem do ich wykorzystania. Środki z funduszy E. na dofinansowanie projektu oraz dotacje celowe od Partnerów będą przekazywane wyłącznie na rachunek bankowy Lidera projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju a Liderem projektu i Partnerami. Nie były zawierane umowy indywidualne z Liderem i Partnerami. Partnerzy nie otrzymają dofinansowania z Mechanizmu Finansowego E. indywidualnie. Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a jedynie będzie ponosić koszty. Jako Lider będzie nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Lider oraz Partnerzy 1, 2, 3, 4, 5 partycypują w kosztach wkładu finansowego w równych częściach i nie jest on uzależniony od wskaźników typu powierzchnia gminy, czy liczba mieszkańców. Partnerzy finansowi projektu zdecydowali o równym podziale wkładu własnego z uwagi na fakt, że powstające w ramach projektu dokumenty nie da się w jednoznaczny sposób powiązać z żadnymi wskaźnikami typu powierzchnia, czy liczba ludności. Dokumenty wytworzone w projekcie dotyczą całego obszaru funkcjonalnego tj. równocześnie obszaru każdej z gmin.

Biorąc pod uwagę rodzaj wytworzonych w efekcie realizacji projektu partnerskiego dóbr - dokumentacja dotycząca całego obszaru funkcjonalnego tj. równocześnie obszaru każdej z gmin, jak również charakter współpracy i sposób rozliczeń - Lider oraz Partnerzy 1, 2, 3, 4, 5 partycypują w kosztach wkładu finansowego w równych częściach i nie jest on uzależniony od wskaźników typu powierzchnia gminy, czy liczba mieszkańców, natomiast pozostali partnerzy projektu nie wnoszą wkładu finansowego, chyba, że postanowią inaczej, stwierdzić należy, że partycypacja partnerów projektu w kosztach jego realizacji nie może, co do zasady, stanowić świadczenia ekwiwalentnego do czynności przekazania partnerom prawa do korzystania z dokumentów powstałych podczas realizacji projektu. Jak wskazał Wnioskodawca powstających w ramach projektu dokumentów nie da się w jednoznaczny sposób powiązać z żadnymi wskaźnikami typu powierzchnia, czy liczba ludności. Trudno zatem uznać, żeby wkład własny gmin do ww. projektu partnerskiego stanowił wynagrodzenie pozostające w bezpośrednim związku z przekazaniem tym gminom prawa do korzystania z powstałych w trakcie realizacji inwestycji dokumentów. Oznacza to, że przekazanie przez lidera efektów takiego rodzaju wspólnej inwestycji do korzystania przez poszczególnych partnerów projektu (nieodpłatne przeniesione na rzecz zainteresowanych Partnerów autorskich praw majątkowych do dokumentacji z prawem do ich wykorzystania.), nie stanowi świadczenia usług w zamian za wynagrodzenie.

Mając powyższe ustalenia na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu partnerskiego, nie nabywał ich do działalności gospodarczej i nie działał w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a tym samym nie spełnił przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, liderowi projektu tj. Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami na nabycie towarów i usług dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl