IBPP3/443-518/14/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-518/14/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

C. (Wnioskodawca) zostało w dniu 14 marca 2006 r. zarejestrowane w KRS pod numerem XXX. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 78, poz. 855 z późn. zm.) i swojego statutu.

Wnioskodawca swoje działania statutowe realizuje w zakresie: prowadzenie działalności służącej wszechstronnemu rozwoju regionu, kształtowanie pozytywnego wizerunku regionu na zewnątrz, aktywizacja społeczna mieszkańców i organizacji, działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami, działalność na rzecz rozwoju gospodarczego w tym rozwoju przedsiębiorczości, turystyki i rolnictwa, podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, działania upowszechniające krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży, prowadzenie działań na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, działanie na rzecz ochrony środowiska, upowszechnianie Internetu i wiedzy informatycznej, wzmocnienie zdolności absorcyjnej środków pomocowych, profilaktyka uzależnień, organizacja letniego wypoczynku.

Wnioskodawca realizując swe cele statutowe złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "Utworzenie internetowych baz zasobów rekreacyjno-turystycznych obszaru Lokalnej Grupy Działania "S.". Operacja objęta niniejszym wnioskiem ma na celu rozwijanie turystyki na obszarze 3 sąsiadujących ze sobą gmin, objętych obszarem LGD, poprzez spisanie zasobów, utworzenie 3 internetowych baz informacji turystycznej i umieszczenie ich na stronach internetowych gmin oraz wydanie publikacji. Realizowana operacja ma przyczynić się także do zaangażowania społeczności trzech gmin C. N. H., uczestniczących w spotkaniach informacyjnych oraz spisie zasobów na bazie pracy w terenie. Zebrane informacje posłużą do stworzenia bazy w której znajdą się walory turystyczno-rekreacyjne: obiekty, miejsca, podmioty - wskazane podczas spisu jako najbardziej atrakcyjne. Operacja wpłynie również na promocję walorów turystycznych Roztocza Środkowego w oparciu o wykorzystanie zasobów kulturowych i turystycznych.

Projekt jest finansowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Wniosek został zakwalifikowany do dofinansowania i w dniu 27 listopada 2013 r. podpisana została umowa o dofinansowanie z Samorządem Województwa. W załączniku rzeczowo-finansowym do umowy uwzględnione zostały koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług jako koszt kwalifikowany. Po zrealizowaniu projektu zgodnie z umową zostanie złożony wniosek o płatność ostateczną w Urzędzie Marszałkowskim, który żąda interpretacji indywidualnej dotyczącej kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. z 31 lipca 2008 r. 138.868) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. Małe projekty, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pop. 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w wsparcie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach operacji były skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich z których korzystać będzie duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Wszystkie realizowane działania miały charakter nieodpłatny, a więc nie generowały przychodów.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi również działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz wtedy gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez tego podatnika w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Oś 4, Działanie 4.1 "Wdrażanie Lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich w zakresie Małych Projektów", nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu "...", finansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu "...", finansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz wtedy gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez tego podatnika w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących koszty ponoszone przez Stowarzyszenie w związku z realizacją zadań dotyczących projektu nie podlegają odliczeniu w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiąc koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Artykuł 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Uregulowanie to zostało powtórzone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. , poz. 1656).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, gdyż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a zakupy - jak wskazuje treść wniosku - nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie miał prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia z 4 kwietnia 2011 r. ani rozporządzenia z 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Tym samym na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie dokonywanych przez niego zakupów niezbędnych do realizacji projektu opisanego we wniosku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu "..." jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl