IBPP3/443-51/12/EJ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-51/12/EJ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza pozyskać środki na realizację projektu pn. "...". Projekt został wybrany do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację projektu.

Projekt "..." zakłada przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji wymienionego budynku użyteczności publicznej, mającej na celu przede wszystkim poprawę stanu środowiska naturalnego poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza. Realizacja projektu jest niezbędna, gdyż budynek wytypowany jest jako miejsce do ewakuacji ludności z terenów zagrożonych w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej (katastrofy naturalne (powódź, huragan, itp.), skażenia chemiczne, katastrofy drogowe oraz działania wojenne).

Całościowy zakres projektu:

1.

Prace termomodernizacyjne

2.

Instalacje elektryczne

3.

Instalacje centralnego ogrzewania

4.

Modernizacja kotłowni

5.

Instalacja wodno-kanalizacyjna

6.

Montaż instalacji solarnej.

Zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną w związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Majątek powstały w wyniku realizacji projektu zadania pozostanie własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

W piśmie z dnia 26 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że budynek objęty projektem jest własnością Wnioskodawcy przekazanym nieodpłatnie w trwały zarząd Schronisku. Schronisko jest jednostką organizacyjną Gminy J. Jako jednostka posiada własny NIP i REGON, wystawia rachunki jako Schronisko. Nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Zmodernizowany budynek jako efekt projektu nie będzie generował dla Gminy sprzedaży opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. "...". Projekt zakłada przeprowadzenie kompleksowej modernizacji budynku użyteczności publicznej. Budynek objęty projektem jest własnością Wnioskodawcy przekazanym nieodpłatnie w trwały zarząd Schronisku. Zmodernizowany budynek jako efekt projektu nie będzie generował dla Gminy sprzedaży opodatkowanej VAT. Zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Czynności opodatkowane będzie bowiem na tym obiekcie wykonywał inny podatnik, tj. Schronisko, który jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl