IBPP3/443-509/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-509/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia lokalu użytkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia lokalu użytkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą hurtową maszyn do szycia. Działalność Wnioskodawcy w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). W 2002 r. Wnioskodawca zakupił na rynku wtórnym lokal użytkowy nr 5 oraz udział w lokalu nr 8 za łączną kwotę 340 000 zł netto plus VAT z czego wartość budynku to 317 000 zł a gruntu 23 000 zł. Od zakupu Spółka dokonała w całości odliczenia podatku VAT naliczonego, traktując zakup jako wydatek związany z działalnością opodatkowaną. Następnie Wnioskodawca dokonał adaptacji i ulepszenia lokali na potrzeby własnej działalności ponosząc około 98 000 zł netto plus VAT. Wydatki poniesione na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku 98 000 zł/317 000 = 30,90%. Od poniesionych wydatków modernizacyjnych również dokonano w całości odliczenia podatku VAT naliczonego. Lokal użytkowy nr 5 oraz udział w lokalu użytkowym nr 8 podczas modernizacji zostały połączone w jeden lokal użytkowy o nr 62 o łącznej powierzchni użytkowej 141, 90 m2, który to lokal Wnioskodawca przeznaczył na swoje biuro handlowe. Oddanie do użytkowania całego lokalu miało miejsce w roku 2003. Od marca 2008 r. Wnioskodawca podnajął część lokalu 20m2 innej firmie, na okoliczność czego zawarto stosowne umowy oraz rozpoczęto wystawianie co miesiąc faktur VAT wg stawki 22%. Od stycznia 2009 r. Wnioskodawca przeniósł siedzibę z K. do W. oraz całkowicie zrezygnował z wykorzystywania tego lokalu na własne potrzeby. Pozostała powierzchnia (121,90 m2) lokalu użytkowego została wynajęta innej firmie, również zawarto stosowne umowy oraz rozpoczęto wystawianie co miesiąc faktur VAT z 22% stawka.

Obecnie Wnioskodawca szukając dodatkowych środków finansowych rozważa opcję sprzedaży przedmiotowego lokalu użytkowego. Zakłada się, ze sprzedaż będzie miała miejsce jeszcze w 2011 r.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie oczekuje interpretacji na temat korekty podatku odliczonego w przypadku zastosowania stawki zwolnionej. Jeśli potwierdzone zostanie, że transakcja sprzedaży powinna być zwolniona, sporządzenie korekty jest dla Wnioskodawcy oczywiste.

Wnioskodawca wyjaśnił, że pisząc nakłady na modernizacje przekroczyły 30% wartości początkowej budynku miał na myśli 30% wartości początkowej nabytych przez Wnioskodawcę lokali a nie całego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż lokalu powinna korzystać ze zwolnienia z podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Sprzedaz nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT... A jeśli tak, to czy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy i po spełnieniu warunków określonych w tym artykule Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia i zastosować stawkę 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż lokalu w przedstawionym stanie faktycznym jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże Wnioskodawca po spełnieniu warunków z art. 43 ust. 10 ustawy ma prawo zrezygnować ze Zwolnienia i zastosować stawkę VAT 23%.

I.

Stawka zwolniona

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy w analizowanym stanie faktycznym do pierwszego zasiedlenia doszło w momencie wynajęcia całości lokalu tj. w styczniu 2009 r. Zatem upłynęły już ponad 2 lata, co sprawia, iż zastosowanie będzie miało zwolnienia przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

II.

Rezygnacja ze stawki zwolnionej, wybór stawki 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zatem Wnioskodawca po spełnieniu ww. warunków może zrezygnować ze zwolnienia i opodatkować transakcję stawką 23% VAT.

Podsumowując - w przedstawionym stanie faktycznym stawką właściwą jest stawka zwolniona, jednakże po spełnieniu ustawowych warunków Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia i wybrać stawkę 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca dla dostawy budynków, budowli lub ich części przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z przepisów, których treść przytoczono wyżej, wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuję w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt lub jego część zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze, należy zbadać czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę doszło do pierwszego zasiedlenia przeznaczonego do sprzedaży lokalu. Jak wskazał Wnioskodawca przy nabyciu lokalu oraz udziału w lokalu dokonał w całości odliczenia podatku VAT naliczonego. Następnie poniósł wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej tych lokali. W wyniku modernizacji dwa lokale zostały połączone w jeden lokal o powierzchni 141,90 m2 Oddanie do użytkowania całego lokalu miało miejsce w roku 2003. Część lokalu (20m2) została wynajęta w marcu 2008 r., a pozostała część (121,90m2) w styczniu 2009 r.

Powyższe oznacza, że do pierwszego zasiedlenia części lokalu (20 m2), doszło w marcu 2008, a pozostałej części (121,90 m2) styczniu 2009 r. czyli w momencie oddania tych części lokali w najem.

Zatem dostawa przedmiotowego lokalu będzie dostawą dokonaną po upływie okresu dłuższego niż 2 lata po pierwszym zasiedleniu, korzystającą ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zobowiązuje do zastosowania zwolnienia dla dostawy lokalu realizowanej w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Z takiego zwolnienia Wnioskodawca może zrezygnować i na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, po spełnieniu określonych warunków.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl