IBPP3/443-502/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-502/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy ciężkiego oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 61 zużywanego do ogrzewania pieców w procesie produkcji cegły klinkierowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy ciężkiego oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 61 zużywanego do ogrzewania pieców w procesie produkcji cegły klinkierowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) jest producentem ceramicznych materiałów budowlanych. W zakładzie produkcyjnym produkuje ceramiczne cegły klinkierowe.

Proces produkcji ceramicznych cegieł klinkierowych składa się z następujących faz:

1.

Pozyskanie surowca z własnej kopalni gliny,

2.

Przerób surowca w celu uzyskania masy ceramicznej, poprzez rozdrabnianie i mieszanie surowca z dodatkami,

3.

Składowanie masy ceramicznej w celu jej homogenizacji,

4.

Formowanie cegły z masy ceramicznej,

5.

Suszenie uformowanych cegieł w suszarni tunelowej,

6.

Wypalanie wysuszonych cegieł w piecu tunelowym.

W procesie produkcyjnym, w fazie 5 i 6 stosowany jest olej opałowy ciężki - oznaczony kodem CN 2710 19 61.

Suszenie cegieł w suszarni tunelowej polega na odparowaniu przy pomocy ciepła, wody zawartej w masie ceramicznej. W tym celu uformowane wyroby zostają ułożone na wozach suszarnianych, które następnie umieszcza się w zamkniętym pomieszczeniu suszarni, do którego dostarczane jest ciepłe powietrze. Proces suszenia odbywa się w zakresie temperatur od 30 do 100 stopni C i trwa ok. 50 godzin. Ciepło do suszarni dostarczane jest przewodami wentylacyjnymi z pieca tunelowego oraz kotła. Zarówno piec tunelowy jak i kocioł opalane są olejem opałowym ciężkim.

Z kolei proces wypalania wyrobów polega na doprowadzeniu pod wpływem ciepła, do przemian fizyko-chemicznych związków zawartych w masie ceramicznej i stworzeniu nowych związków chemicznych nadających wyrobom ceramicznym odpowiednia wytrzymałość i trwałość.

Po opuszczeniu suszarni, wyroby zostają ułożone w stosy na wozach piecowych, na których następnie są wprowadzane do pieca tunelowego o długości 160 metrów wyposażonego w 9 grup palników mazutowych produkujących ciepło. W trakcie trwającego ok. 40 godzin procesu, wyroby przemieszczane są wewnątrz pieca gdzie poddawane są działaniu temperatury w zakresie od 80 do 1030 stopni C.

Część wyprodukowanego w piecu tunelowym ciepła jest odprowadzana przewodami wentylacyjnymi do pomieszczeń suszarni tunelowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowany w procesie produkcji cegły klinkierowej olej opałowy ciężki - mazut, oznaczony kodem CN 2710 19 61 podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 ppkt a, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dz. U. z 2009 r. nr 32, poz. 228).

Zdaniem Wnioskodawcy wykorzystywany w procesie produkcji cegły klinkierowej olej opałowy ciężki oznaczony kodem CN 2710 19 61, służy do produkcji ciepła wykorzystywanego zarówno w fazie suszenia jak i wypału wyrobów ceramicznych. W związku z powyższym zdaniem Spółki spełniony jest warunek określony w § 10 pkt 1, ppkt a, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (DZ. U. z 2009 r. nr 32, poz. 228) pozwalający na zastosowanie zwolnienia od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 27 tego załącznika zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe - o kodzie CN 2710.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 1 do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte kodami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z powyższym nabywany przez Wnioskodawcę wyrób o kodzie CN 2710 19 61 jest wyrobem energetycznym podlegającym przepisom dotyczącym podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

* z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znaczkiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

* pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1000 kilogramów.

W miejscu tym zaważyć należy, że zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

* oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny,

* oleje napędowe o kodach CN od 2710 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,

* oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Wnioskodawca wskazał, że kupuje ciężki olej opałowy - mazut, oznaczony kodem CN 2710 19 61. Olej ten jest następnie spalany, a wytworzone podczas spalania ciepło jest wykorzystywane do ogrzania pomieszczeń suszarni w celu odparowania wody z cegieł klinkierowych.

Ww. ciężki olej opałowy wykorzystywany jest także w ostatniej fazie produkcji cegły klinkierowej do wypalania wyrobów w celu nadania im odpowiedniej wytrzymałości i twardości. Podczas wypalania cegieł klinkierowych temperatura uzyskiwana ze spalania oleju o kodzie CN 2710 19 61 dochodzi do 1030°C.

Zgodnie z § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy:

1.

olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:

a)

do produkcji ciepła i mocy w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

b)

w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

- jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W myśl powyższego zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 lit. a), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zgodnie z art. 32 ust. 3 ww. ustawy ma miejsce w przypadkach:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie zgodnie z art. 32 ust. 5-13 ww. ustawy jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

W związku z powyższym, zwolnieniu od podatku akcyzowego podlegać będzie tylko i wyłącznie olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wykorzystywany do produkcji ciepła i mocy w skojarzeniu, jeśli zostaną spełnione warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że w procesie produkcji cegieł klinkierowych, ciężki olej opałowy - o kodzie CN 2710 19 61 wykorzystywany będzie tylko do wytwarzania ciepła w celu:

* suszenia cegieł - odparowanie wody zawartej w masie ceramicznej,

* wypalania cegieł - nadanie wyrobom ceramicznym odpowiedniej wytrzymałości i twardości.

Jak wyżej wykazano olej opałowy wymieniony w § 10 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia korzysta ze zwolnienia z akcyzy pod warunkiem wykorzystania go do produkcji ciepła i mocy w skojarzeniu, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy.

W sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym Wnioskodawca wykorzystuje olej opałowy ciekły - o kodzie CN 2710 19 61, jedynie do wytwarzania ciepła na potrzeby produkcji cegły klinkierowej. Przedmiotowy olej nie jest zatem wykorzystywany do produkcji ciepła i mocy w skojarzeniu.

Zgodnie z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym nie są spełnione warunki zwolnienia od akcyzy określone w § 10 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy uprawniające do korzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie ww. przepisu.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl