IBPP3/443-500/14/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-500/14/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna... (Wnioskodawca), posiadająca siedzibę zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie na działce o numerze ewidencyjnym..., obręb geodezyjny......, w kwietniu 2014 r. zakończyła realizację operacji pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. W związku z realizacją operacji Wnioskodawca dokonał zakupu umundurowania galowego, udokumentowanego fakturą VAT wystawioną na kwotę netto - 15.345,00 zł, podatek VAT - 1.227,60 zł, wartość brutto - 16.572,60 zł. Nabywcą zgodnie z tą fakturą jest Wnioskodawca.

Faktura zawiera 14 pozycji opodatkowanych podatkiem VAT w wysokości 8% zgodnie z poniższą specyfikacją:

1. Koszula wyjściowa OSP wartość netto - 1.000,00 zł, VAT - 80,00 zł, wartość brutto - 1.080,00 zł,

2. Sznur do munduru - wartość netto - 1.000,00 zł, VAT - 80,00 zł, wartość brutto - 1.080,00 zł

3. Sznur do koszuli - wartość netto - 500,00 zł, VAT - 40,00 zł, wartość brutto - 540,00 zł

4. Pagony do koszuli - wartość netto - 250,00 zł, VAT - 20,00 zł, wartość brutto - 270,00 zł

5. OSP dystynkcje do munduru wyjściowego - wartość netto - 100,00 zł, VAT - 8,00 zł, wartość brutto - 108,00 zł

6. Buty dowódczo - sztabowe WZ 633 - wartość netto - 2.340,00 zł, VAT - 187,20 zł, wartość brutto - 2.527,20 zł

7. Kurtka wyjściowa OSP - wartość netto - 230,00 zł, VAT - 18,40 zł, wartość brutto - 248,40 zł

8. Czapka rogatywka OSP - wartość netto - 1.400,00 zł, VAT - 112,00 zł, wartość brutto -1.512,00 zł

9. Mundur wyjściowy z gabardyny męski - wartość netto - 300,00 zł, VAT - 24,00 zł, wartość brutto - 324,00 zł

10. Mundur wyjściowy z gabardyny męski - wartość netto - 5.700,00 zł, VAT - 456,00 zł, wartość brutto - 6.156,00 zł

11. Mundur wyjściowy z gabardyny męski - wartość netto - 1.500,00 zł, VAT - 120,00 zł, wartość brutto - 1.620,00 zł

12. Krawat z haftem/g - wartość netto - 375,00 zł, VAT - 30,00 zł, wartość brutto - 405,00 zł

13. Pas oficerski skórzany - wartość netto - 300,00 zł, VAT - 24,00 zł, wartość brutto - 324,00 zł

14. Czapka rogatywka OSP - wartość netto - 350,00 zł, VAT - 28,00 zł, wartość brutto - 378,00 zł.

Operacja była zrealizowana w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i operacja nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Realizacja operacji ma na celu promocję lokalnej twórczości kulturalnej z wykorzystaniem lokalnego dziedzictwa kulturalnego i historycznego na obszarze objętym LSR. Członkowie Wnioskodawcy wyposażeni w zakupione mundury będą brali udział w różnych uroczystościach i imprezach kulturalnych na terenie województwa i poza granicami kraju, najczęściej na Słowacji. Zachowane tradycje z udziałem strażaków stanowią atrakcję turystyczną i kulturową zarówno dla lokalnych mieszkańców, turystów krajowych i zagranicznych oraz mieszkańców przygranicznych rejonów Słowacji. Członkowie Wnioskodawcy stanowią bardzo ważny element ludzki promujący dziedzictwo historyczno-kulturowe oraz tradycje strażackie regionu. Na uroczystościach i imprezach przeprowadzają pokazy musztry paradnej, prezentują wypracowane przez dziesięciolecia bardzo bogate tradycje strażackie i funkcjonowanie Ochotniczej Straży Pożarnej w Polsce.

Z tytułu wyposażenia strażaków w umundurowanie galowe Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat, ani świadczył usług, nie osiągnie żadnych dochodów. Towary zakupione w celu realizacji operacji nie będą w żadnym zakresie wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będący podatnikiem lecz nie płatnikiem podatku VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczenia podatku VAT, naliczonego w wyżej wymienionej i załączonej do wniosku fakturze VAT, w związku z realizacją operacji pn. "..." realizowanej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca będący podatnikiem lecz nie płatnikiem podatku VAT, stoi na stanowisku, że zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, naliczonego w wyżej wymienionej i załączonej do wniosku fakturze VAT, w związku z realizacją operacji pn. "..." realizowanej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w kwietniu 2014 r. zakończył realizację operacji pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów". W związku z realizacją operacji Wnioskodawca zakupił umundurowania galowe, udokumentowanego fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę. Celem operacji jest promocja lokalnej twórczości kulturalnej z wykorzystaniem lokalnego dziedzictwa kulturalnego i historycznego na obszarze objętym LSR. Z tytułu wyposażenia strażaków w umundurowanie galowe Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat, nie osiągnie żadnych dochodów. Zakupione towary w celu realizacji operacji nie będą w żadnym zakresie wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabywane towary. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a zakupione towary nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z zakupami dokonanymi w ramach projektu pn. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl