IBPP3/443-500/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-500/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejków eterycznych oraz substancji zapachowych zawierających alkohol etylowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejków eterycznych oraz substancji zapachowych zawierających alkohol etylowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada status składu podatkowego i produkuje olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o kodzie CN 3302 10 90.

Do końca lutego 2009 r., stosownie do obowiązujących w tym czasie przepisów 1) olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy, były wyrobami akcyzowymi, których produkcja odbywać się mogła wyłącznie w składzie podatkowym, 2) zakup alkoholu etylowego odbywał się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, 3) wyprowadzanie ze składu podatkowego odbywało się na podstawie faktury z zapłaconą akcyzą lub w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.

Od 1 marca 2009 r. 1) stosownie do przepisu art. 30 ust. 9 pkt 5 nowej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11) zwolniono od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, 2) stosownie do przepisu art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c), zwolniono od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe (w tym alkohol etylowy) używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5, 3) stosownie do przepisu art. 32 ust. 5 zwolnienie od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, uwarunkowano: objęciem wyrobów akcyzowych - zabezpieczeniem akcyzowym, dołączeniem do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy oraz prowadzeniem m.in. przez podmiot prowadzący skład podatkowy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Urząd Celny, powołując się na art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) oraz rozporządzeń wykonawczych Ministra Finansów (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 229, 231, 251) zobowiązał Wnioskodawcę do założenia i prowadzenia ewidencji na nabycie alkoholu etylowego i jego zużycie oraz osobnej na zużycie i wyprowadzanie ze składu olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych objętych zwolnieniem.

Jednocześnie Urząd Celny wyraził stanowisko, że wyprowadzenie olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, winno (mimo zmiany przepisów) odbywać się na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów zarejestrowanych w Urzędzie Celnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zmienionym stanie prawnym olejki eteryczne oraz substancje mieszanin zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych zawierające w swym składzie alkohol etylowy są zwolnione od akcyzy, wobec unormowania art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zgodnie z którym, alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach jest zwolniony od akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy wytworzone olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych, przeznaczone do wytwarzania artykułów spożywczych nie są wyrobami akcyzowymi, "same" bowiem nie były nigdy zaliczane do kategorii wyrobów akcyzowych (podobnie i teraz nie zostały również wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy), a ich "przynależność" do tego rodzaju wyrobów wiązała się z faktem, iż wyrobem akcyzowym był alkohol etylowy, wchodzący w ich skład. Obecnie zaś stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zwolniono od akcyzy "alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2% objętości"

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 92 oraz art. 93 ust. 1 ww. ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zaś do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Nadmienić należy, iż w ww. załączniku Nr 1 do ustawy nie został wymieniony wyrób o kodzie CN 3302 10 90. zatem w świetle cyt. wyżej przepisów wyrób ten nie jest wyrobem akcyzowym. Natomiast wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z powyższego wynika, iż olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych przeznaczone do wytwarzania artykułów spożywczych nie będą podlegały akcyzie wówczas, gdy alkohol etylowy w nich zawarty został uprzednio zwolniony od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ww. ustawy. W przeciwnym przypadku opodatkowaniu będzie podlegał alkohol etylowy na zasadach określonych w ustawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w kwestii określenia warunków umożliwiających skorzystania ze zwolnienia przy nabyciu alkoholu etylowego oraz ewidencji obrotu olejkami eterycznymi i mieszaninami substancji zapachowych zawarta została w odrębnych interpretacjach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl