IBPP3/443-496/11/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-496/11/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) i z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. i z dnia 12 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W sierpniu 2010 r. w związku z przekroczeniem wartości sumy trichloroetenu i tetrachloroetenu Wnioskodawca zaprzestał wydobywania wody z ujęcia w X, które pokrywało w 50% zapotrzebowanie na sprzedawaną na terenie Gminy wodę.

Podjęto próbę alternatywnego zasilania mieszkańców zwiększając zakup wody z Przedsiębiorstwa Wodociągów, co spowodowało, że obowiązująca cena nie pokrywała kosztów związanych z zakupem i rozprowadzaniem wody. Opłaty za dostarczaną wodę określone są w taryfach wprowadzonych Uchwałą Rady Gminy i opracowanych zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2005 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. Zgodnie z art. 24 ust. 10 ww. ustawy taryfy obowiązują przez rok tj. od 1 maja 2010 do 30 kwietnia 2011. Z powodu braku możliwości zmiany ceny w związku z ponoszonymi zwiększonymi kosztami Uchwałą Rady Gminy z dnia 25 marca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał dotację przedmiotową do sprzedanej wody w wysokości 283.000 zł na okres od 1 stycznia 2011 r. do 30 kwietnia 2011 r.

Pismem z dnia 12 lipca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny w następujący sposób:

W związku z koniecznością zamknięcia ujęcia wody i ponoszonymi kosztami zakupu przy jednoznacznym braku możliwości zmiany ceny sprzedawanej wody w okresie obowiązywania taryf tj. do 30 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca zwrócił się z pismem z dnia 15 lutego 2011 r. do Wójta Gminy o dofinansowanie kosztów dodatkowego zakupu wody w wysokości 283.000 zł W dniu 19 maja 2011 r. dokonano rozliczenia dotacji poprzez przemnożenie wielkości sprzedaży w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 kwietnia 2011 r. i stawki jednostkowej określonej w uchwale Rady Gminy z dnia 25 marca 2011. Wielkość otrzymanej dotacji:

152.104 m3 x 1.85 zł/m3 = 281.394,40 była mniejsza od przyznanej dotacji związku z powyższym na konto Gminy zwrócono kwotę: 1.607,60 zł. Od 1 maja 2011 r. do 30 kwietnia 2012 r. obowiązuje nowa taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków dla Gminy uwzględniająca zwiększone koszty zakupu wody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja w związku z art. 29 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie finansuje cen i nie ma z nimi bezpośredniego związku, służy pokryciu zwiększonych kosztów działalności, dlatego też nie podlega podatkowi od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymał dotację ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami w okresie obowiązywania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków tj. do 30 kwietnia 2011 r. nie miał możliwości zmiany ceny pomimo znacznie większych kosztów związanych z zakupem i rozprowadzaniem wody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w sierpniu 2010 r. w związku z przekroczeniem wartości sumy trichloroetenu i tetrachloroetenu Wnioskodawca zaprzestał wydobywania wody z ujęcia w X, które pokrywało w 50% zapotrzebowanie na sprzedawaną na terenie Gminy wodę. Wnioskodawca dokonał zakupu wody z Przedsiębiorstwa Wodociągów, co spowodowało, że obowiązująca cena nie pokrywała kosztów związanych z zakupem i rozprowadzaniem wody. Opłaty za dostarczaną wodę określone są w taryfach wprowadzonych Uchwałą Rady Gminy i opracowanych zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2005 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. Zgodnie z art. 24 ust. 10 ww. ustawy taryfy obowiązują przez rok tj. od 1 maja 2010 do 30 kwietnia 2011. Z powodu braku możliwości zmiany ceny w związku z ponoszonymi zwiększonymi kosztami Uchwałą Rady Gminy z dnia 25 marca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał dotację przedmiotową do sprzedanej wody w wysokości 283.000 zł na okres od 1 stycznia 2011 r. do 30 kwietnia 2011 r.

Wnioskodawca zwrócił się z pismem z dnia 15 lutego 2011 r. do Wójta Gminy o dofinansowanie kosztów dodatkowego zakupu wody w wysokości 283.000 zł W dniu 19 maja 2011 r. dokonano rozliczenia dotacji poprzez przemnożenie wielkości sprzedaży w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 kwietnia 2011 r. i stawki jednostkowej określonej w uchwale Rady Gminy z dnia 25 marca 2011. Wielkość otrzymanej dotacji:

152.104 m3 x 1.85 zł/m3 = 281.394,40 była mniejsza od przyznanej dotacji związku z powyższym na konto Gminy zwrócono kwotę: 1.607,60 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż dotacja stanowiąca dofinansowanie bieżącej działalności Wnioskodawcy w formie dopłat do 1 m3 wody powinna zostać rozpatrzona w kontekście jej wpływu na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę dla ostatecznego odbiorcy. Jeżeli przedmiotowa dopłata stanowi wyrównanie cen świadczonych usług to wtedy bezspornym jest, iż dotacja taka podlega opodatkowaniu zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanego powyżej art. 29 ust. 1 ustawy. Z treści wniosku wynika taki związek otrzymanej dotacji z ceną świadczeń Wnioskodawcy, zatem w tym przypadku znajdą zastosowanie przepisy art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym dotacja ta będzie polegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl