IBPP3/443-494/14/MN - Prawo publicznej szkoły wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-494/14/MN Prawo publicznej szkoły wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 14 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-419/14/MN, IBPP3/443-494/14/MN z 9 maja 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka, która jest publiczną szkołą wyższą, realizuje dwie inwestycje polegające na budowie nowych obiektów laboratoryjnych. Zadanie jest finansowane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu "XXX" oraz "XXX", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, priorytet I "...", z zaangażowaniem środków własnych. Projekty są realizowane w okresie 1 marca 2011 - 31 stycznia 2014 r. oraz 1 marca 2011 - 28 lutego 2014 r. W trakcie realizacji inwestycji uczelnia dokonuje nabycia towarów i usług - w początkowym okresie realizacji były to roboty budowlano-montażowe, następnie instalacyjne i wykończeniowe a w końcu materiały oraz środki trwałe, stanowiące wyposażenie budynku. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (inwestycji) są wystawiane na rzecz Wnioskodawcy, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W składanych deklaracjach VAT-7 uczelnia nie wykazuje podatku naliczonego i nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dotyczących zarówno nabycia towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności dydaktycznej i badawczej jak również ww. inwestycji.

Nowe budynki są przeznaczone na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, stanowiących statutową działalność uczelni. Znajdą się w nich laboratoria i pomieszczenia osobowe Wydziału Budowy Maszyn i Informatyki oraz Wydziału Nauk o Materiałach i Środowisku. W budynku tym uczelnia będzie prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe, finansowane z dotacji celowych i podmiotowych MNiSzW, rozdzielanych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Dodatkowo istnieje możliwość prowadzenia tam prac badawczych zlecanych przez podmioty zewnętrze (firmy) na zasadach nieodpłatnych przez pierwsze pięć lat działalności tych laboratoriów. Po okresie pięciu lat dodatkowo będą w tych budynkach realizowane usługi w zakresie edukacji, objęte symbolem PKWiU 80, zwolnione od podatku od towarów i usług. Ponoszone obecnie nakłady inwestycyjne, finansowane ze środków RPO WSI, służyć będą z założenia (zgodnie z celem projektu) prowadzeniu w przyszłości działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej z podatku VAT przez pierwsze pięć lat od zakończenia inwestycji, po tym okresie w niewielkiej części (na dzień dzisiejszy uczelnia nie potrafi oszacować jakie to mogą być wielkości) także działalności opodatkowanej podatkiem VAT - sprzedaż usług badawczych.

Zgodnie z umową o dofinansowanie realizowanego projektu, ponoszone przez jednostkę wydatki obejmują również podatek VAT. Uznanie zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowalny wymaga uzyskania przez Wnioskodawcę interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie braku prawa do jego odliczenia od podatku należnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy w zaprezentowanym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT od towarów i usług, nabytych w związku z realizowanymi projektami, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w trakcie realizacji ww. projektów nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanych inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, że w złożonym wniosku zadano pytanie odnośnie dwóch odrębnych projektów. Tym samym wskazać należy, że w niniejszej interpretacji odniesiono się jedynie do problemu odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu pn. "XXX". Pozostałe zagadnienia podniesione we wniosku, a dotyczące projektu pn.: "XXX", zostaną omówione w odrębnej interpretacji indywidualnej.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT reguluje podstawową zasadę odliczenia podatku naliczonego. Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje, że dokonane przez podatnika podatku VAT zakupy muszą być wykorzystywane w jego działalności opodatkowanej. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie 1 marca 2011 - 28 lutego 2014 r. zrealizował projekt "XXX". W trakcie realizacji inwestycji uczelnia dokonuje nabycia towarów i usług - w początkowym okresie realizacji były to roboty budowlano-montażowe, następnie instalacyjne i wykończeniowe a w końcu materiały oraz środki trwałe, stanowiące wyposażenie budynku. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu (inwestycji) są wystawiane na rzecz Wnioskodawcy, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Ponoszone obecnie nakłady inwestycyjne, finansowane ze środków RPO WSI, służyć będą z założenia (zgodnie z celem projektu) prowadzeniu w przyszłości działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej z podatku VAT przez pierwsze pięć lat od zakończenia inwestycji, po tym okresie w niewielkiej części (na dzień dzisiejszy uczelnia nie potrafi oszacować jakie to mogą być wielkości) także działalności opodatkowanej podatkiem VAT - sprzedaż usług badawczych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, ponieważ z treści przedstawionego opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że bezpośrednio po oddaniu do użytkowania wytworzonego w wyniku realizacji projektu obiektu, będzie on przez pierwsze pięć lat wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu i zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Jeżeli natomiast nie ma zamiaru przeznaczyć dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych, to prawo do odliczenia w momencie nabycia mu nie przysługuje. Istotna jest intencja nabycia. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

W trakcie realizacji inwestycji odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany i planowany. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wówczas podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. W przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, że przez pierwsze 5 lat ponoszone nakłady inwestycyjne będą służyć prowadzeniu działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej od podatku. Wnioskodawca w związku z zamiarem wykorzystania wybudowanych pomieszczeń do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej słusznie zadecydował, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tą inwestycją.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiając stan faktyczny wskazano ponadto, że dopiero po upływie ww. pięcioletniego okresu, w którym nowopowstały obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu i zwolnionych z podatku od towarów i usług, Uczelnia zakłada pojawienie się sprzedaży opodatkowanej, której na dzień dzisiejszy nie jest w stanie oszacować.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku zmiany sposobu wykorzystania budynków, należy mieć na względzie uregulowania zawarte w art. 91 ust. 7 ustawy w myśl którego w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego w trakcie realizacji projektu pn. "XXX" nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanych inwestycji, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl