IBPP3/443-493/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-493/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia i sprzedaży na terytorium kraju samochodów ciężarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia i sprzedaży na terytorium kraju samochodów ciężarowych.

Pismem z dnia 6 lipca 2011 r., na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h Ordynacji podatkowej, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniesionego wniosku.

Pismem z dnia 16 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w której zajmuje się między innymi handlem pojazdami osobowymi i ciężarowymi. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w drodze nabyć wewnatrzwspólnotowych nabywa na terenie Unii Europejskiej m.in. pojazdy ciężarowe, niezarejestrowane uprzednio na terytorium naszego kraju. Samochody te są wyposażone w jeden rząd siedzeń, to znaczy siedzenie kierowcy i pasażera, posiadają oddzieloną część pasażerską od ładunkowej za pomocą przegrody zamontowanej na stałe od podłogi do sufitu, w części ładunkowej nie ma siedzeń, pasów bezpieczeństwa i mocowań, ruchomych szyb, podłoga jest płaska i pokryta wykładziną PCV, oraz ładowność przekracza 500 kg. Pojazdy te w dowodach rejestracyjnych zagranicznych posiadają wpisy i nr homologacji świadczące o tym, iż są pojazdami ciężarowymi i są przeznaczone do przewozu towarów. Po sprowadzeniu na terytorium kraju zostają poddane badaniom technicznym w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów i z przeprowadzonych badań również wynika, są to pojazdy ciężarowe przeznaczone do przewozu towarów.

Następnie Wnioskodawca takie pojazdy ciężarowe wraz z kompletem dokumentów potrzebnych do rejestracji sprzedaje klientom.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy następujących samochodów:

16.06.2010

SSANG YONG KYRON, Rok 2006, Nr VIN.... - kod CN 8704

01.07.2010

NISSAN X-TRAIL, Rok 2005, Nr VIN.... - kod CN 8704

18.08.2010

CITROEN XSARA PICASSO VAN, Rok 2002, Nr VIN.... - kod CN 8704

29.09.2010

HYUNDAI SANTA FE, Rok 2004, Nr VIN....- kod CN 8704

23.09.2010

TOYOTA COROLLA VERSO SPORTSVAN, Rok 2006, Nr VIN....- kod CN 8704

04.11.2010

TOYOTA COROLLA VERSO SPORTSVAN, Rok 2007, Nr VIN....- kod CN 8704

23.11.2010

MAZDA 5 VAN, Rok 2006, Nr VIN.... - kod CN 8704

24.03.2011

VOLKSWAGEN TOURAN VAN, ROK 2006, Nr VIN.... - kod CN 8704

24.03.2011

CITROEN C4 PICASSO VAN, Rok 2007, Nr VIN...., Kod CN 8704

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z nabyciem i przyszłym nabyciem wewnątrzwspólnotowym pojazdów takich jak opisane powyżej, spełniających wszystkie warunki pojazdów ciężarowych i mających dokumentację potwierdzające stan faktyczny iż są to pojazdy ciężarowe, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia od pojazdów takich jak wyżej wymienione i nie ma konieczności składania deklaracji AKC-U.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Jednocześnie organ wydający interpretacje przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony, w myśl przepisów Ordynacji podatkowych dotyczących interpretacji indywidualnych, do weryfikowania przedstawionego stanu faktycznego obejmującego wskazany przez Wnioskodawcę symbol statystyczny towaru lub też jego kwestionowania.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że Wnioskodawca nabył i będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo, a następnie sprzedał i będzie sprzedawał na terytorium kraju samochody ciężarowe o kodzie CN 8704.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należytej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, ze podatek został zapłacony - art. 100 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonał nabycia oraz zamierza nabywać na terenie Unii Europejskiej m.in. samochody dopuszczone do ruchu jako samochody ciężarowe. Następnie samochody zostają sprzedane klientom przed pierwszą rejestracja na terytorium kraju. Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym opisane we wniosku samochody zostały, w oparciu o stan techniczny, przeznaczenie i posiadane dokumenty, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do samochodów ciężarowych dla których w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej Wnioskodawca przyporządkował kod CN 8704.

Mając powyższe na uwadze, będące przedmiotem zapytania samochody zaliczone przez Wnioskodawcę do samochodów ciężarowych dla których został przyporządkowany kod CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym zarówno przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym jak i przy sprzedaży na terytorium kraju. Tym samym na Wnioskodawcy, który dokonał ich wewnątrzwspólnotowego nabycia, a następnie ich sprzedaży na terytorium kraju w stanie niezmienionym nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tych czynności jak również obowiązek składania deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego AKC-U.

Reasumując nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów ciężarowych klasyfikowanych do kodu CN 8704 oraz ich dalsza sprzedaż przed ich zarejestrowaniem na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Mając powyższe za względzie stwierdzić należy, iż w stosunku do samochodów ciężarowych zaklasyfikowanych wg Wnioskodawcy do kodu CN 8704, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Informuje się ponadto, iż kwestia dotycząca prawidłowości zaklasyfikowania nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu ciężarowego do kodu CN 8704, o którą zwrócił Wnioskodawca we wniosku, została zawarta w odrębnym postanowieniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl