IBPP3/443-490/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-490/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę sieci wodociągowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Gmina ubiega się o dofinansowanie wskazanej inwestycji ze środków wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Mieszkańcy zainteresowani przyłączeniem swych nieruchomości do sieci wodociągowej wyrazili chęć partycypowania w kosztach realizacji inwestycji. W rezultacie Gmina jako inwestor zamierza zawierać z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, których przedmiotem będzie określenie wielkości udziału finansowego mieszkańca (współinwestora) w kosztach budowy sieci wodociągowej. Zawierając przedmiotową umowę mieszkaniec zobowiązuje się do uiszczenia w terminie 14 dniu od dnia podpisania umowy dobrowolnej wpłaty w wysokości 600 zł (sześćset złotych) - gotówką lub na rachunek bankowy - na rzecz budowy wskazanej wyżej inwestycji. Ponadto wyraża stanowczy zamiar przyłączenia swej posesji do wybudowanej sieci w terminie 3 miesięcy od zakończenia jej budowy. Z kolei Gmina zobowiązuje się przekazać uiszczoną przez mieszkańca opłatę na rzecz budowy sieci wodociągowej. Umowa zawierać będzie wyraźne zastrzeżenie, że uiszczoną przez mieszkańca opłatę nie można utożsamiać z zapłatą za wykonanie przyłącza wodociągowego.

Gmina z tytułu wniesienia dobrowolnych wpłat mieszkańców nie zobowiązuje się do żadnych nieodpłatnych czy odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług.

Po wybudowaniu sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy, nie nastąpi przeniesienie prawa własności wybudowanej sieci na rzecz mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy określone w umowach dobrowolne wpłaty dokonywane przez współinwestorów-mieszkańców Gminy na rzecz budowy sieci wodociągowej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dobrowolne wpłaty mieszkańców na rzecz budowy sieci wodociągowej, uiszczone na podstawie zawieranych z Gminą umów cywilnoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowe wpłaty dokonywane przez mieszkańców (współinwestorów) stanowią formę współfinansowania inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach zaspakajania potrzeb zbiorowych. Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty te nie są czynnościami, o których stanowi art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Określone w umowach cywilnoprawnych dobrowolne wpłaty mieszkańców Gminy na rzecz budowy sieci wodociągowej nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców nie wypełniają również dyspozycji art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wpłaty te nie będą należnością Gminy za świadczone usługi. Gmina nie zobowiązuje się do jakichkolwiek nieodpłatnych dostaw towarów czy świadczenia usług - mieszkańcy nie będą odbiorcami usług. Należy wskazać, że wybudowana sieć wodociągowa nie będzie stanowiła własności mieszkańców. Mieszkańcy Gminy dokonują bezpłatnego przysporzenia na rzecz Gminy, występują więc w roli współfinansujących realizowaną przez Gminę inwestycję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Mieszkańcy zainteresowani przyłączeniem swych nieruchomości do sieci wodociągowej wyrazili chęć partycypowania w kosztach realizacji inwestycji. W rezultacie Gmina jako inwestor zamierza zawierać z mieszkańcami umowy cywilnoprawne. Zawierając ww. umowę mieszkaniec zobowiązuje się do uiszczenia dobrowolnej wpłaty w wysokości 600 zł na rzecz budowy sieci wodociągowej. Z kolei Gmina zobowiązuje się przekazać uiszczoną przez mieszkańca opłatę na rzecz budowy sieci wodociągowej. Umowa zawierać będzie wyraźne zastrzeżenie, że uiszczoną przez mieszkańca opłatę nie można utożsamiać z zapłatą za wykonanie przyłącza wodociągowego. Gmina z tytułu wniesienia dobrowolnych wpłat mieszkańców nie zobowiązuje się do żadnych nieodpłatnych czy odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług. Po wybudowaniu sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy, nie nastąpi przeniesienie prawa własności wybudowanej sieci na rzecz mieszkańców.

W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy wpłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, wnoszone przez mieszkańców dobrowolne wpłaty na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, lecz są współfinansowaniem inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach wykonywania zadań własnych.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wymieniono jako zadania własne Gminy m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zatem dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy wodociągu, mające na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki, bowiem wybudowana sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że przekazywane Gminie przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowiące współfinansowanie budowy wodociągu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl