IBPP3/443-49/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-49/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej

w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług opisanych we wniosku na rzecz kontrahenta z siedzibą na Gibraltarze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 8 kwietnia 2010 r. w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług opisanych we wniosku na rzecz kontrahenta z siedzibą na Gibraltarze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Dnia 31 grudnia 2009 r. nastąpiła fuzja prawna (dalej "Moment połączenia") Bank Y Spółka Akcyjna (dalej "Y", Bank) i Banku X S.A. (dalej - "X" lub "Wnioskodawca) Połączenie Banku X i Banku Y nastąpiło na podstawie art. 124 § 1 oraz § 3 Prawa bankowego, w związku z art. 492 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037), poprzez przeniesienie całego majątku Y na X (łączenie się przez przejęcie).

Ponadto, zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej stanowiącym, iż osoba prawna przejmująca inną osobę prawną wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejmowanego podmiotu, X wstąpił w prawa i obowiązki Y wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Uprzednio, tj. przed Momentem połączenia, L. i A., obie spółki z siedzibą na Gibraltarze (dalej "Spółki L") oraz Y zawarły dwie umowy dotyczące wzajemnej współpracy gospodarczej.

W ramach pierwszej z umów, Spółki L świadczą usługi grupowej ochrony ubezpieczeniowej (usługi ubezpieczeniowe) w odniesieniu do określonych klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart). Zgodnie ze wskazaną umową, ubezpieczającym jest Y.

Na mocy drugiej z zawartych umów, tj. umowy o świadczenie usług nr 1 (dalej "Umowa") Bank świadczy na rzecz Spółek L kompleksową usługę wsparcia w zakresie udzielania informacji. Przedmiotowa usługa dotyczy udzielania informacji (i) Spółkom L oraz (ii) ubezpieczonym (klientom Banku) w mieniu i na rzecz Spółek L.

W celu poprawnego wykonania przedmiotowej, kompleksowej usługi wsparcia w zakresie udzielania informacji, Bank zobowiązany jest do wykonywania szeregu określonych czynności, tj.:

* informowanie klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart) o ochronie ubezpieczeniowej, którą zostali objęci na mocy umowy pomiędzy Bankiem a Spółkami L;

* sporządzanie raportów dla Spółek L zgodnie z wzorami dostarczonymi przez Usługobiorców;

* informowania klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart) objętych ochroną ubezpieczeniową o postępowaniu na wypadek wystąpienia zdarzeń objętych tą ochroną;

* postępowanie (załatwianie) z roszczeniami w zakresie określonym w Umowie;

* załatwianie spraw związanych ze zrzeczeniem się przez klientów Banku ochrony ubezpieczeniowej;

* okresowego przekazywania Spółkom L posiadanych przez Bank informacji publicznie dostępnych oraz istotnych dla działalności Spółek L; a także niezwłocznego informowania o wszelkich skargach dotyczących zarządzania umową regulującą kwestie ochrony ubezpieczeniowej,

* przekazywania Spółkom L żądanych przez nie, w celu zapewnienia zgodności działań Spółek L z wszelkimi ustawowymi oraz prawnymi wymogami, informacji;

* uzyskania i posiadania wszelkich niezbędnych zgód, zezwoleń, licencji oraz prawnych zatwierdzeń, jakie mogą być wymagane dla wykonywania czynności przewidzianych Umową;

* niezwłocznego informowania Spółek L o wszelkich zgłoszonych, wynikających z ochrony ubezpieczeniowej udzielonej przez Spółki L, roszczeniach;

* udzielenie Spółkom L wszelkiej niezbędnej po nocy w zakresie oszacowania i uznania przez nich roszczeń w zakresie ochrony ubezpieczeniowej;

* informowania o wszelkich przypadkach dotyczących zatajenia prawdy lub fałszywych oświadczeń składanych przez klientów objętych ochroną ubezpieczeniową.

Ekonomiczną istotą przedstawionej usługi świadczonej przez Bank jest dostarczanie Spółkom L informacji dotyczących klientów Banku oraz dostarczania klientom Banku informacji o ochronie ubezpieczeniowej, którą są objęci. Pozostałe czynności wykonywane w ramach usługi mają charakter pomocniczy.

W odniesieniu do nabywania przedmiotowej usługi, Spółki L są zlokalizowane w miejscu swojej siedziby, w szczególności nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, dla którego nabywana byłaby niniejsza usługa.

Zgodnie z Umową, z tytułu świadczenia wyżej wskazanych usług, Bank otrzymuje określone wynagrodzenie. Jednocześnie, zgodnie z przyjętym przez strony sposobem kalkulacji, wartość wynagrodzenia Banku składa się z dwóch następujących elementów kalkulacyjnych, tj.:

1.

opłaty stanowiącej udział w składce ubezpieczeniowej zapłaconej z tytułu ochrony ubezpieczeniowej przez klientów Banku.

2.

udziału w zyskach osiągniętych przez Spółki L, w wyniku świadczenia usługi ochrony ubezpieczeniowej w odniesieniu do klientów Banku.

Obecnie, w związku z przedstawionym połączeniem, od dnia 1 stycznia 2010 r. przedmiotowa usługa w dotychczasowym zakresie jest świadczona przez X.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w odniesieniu do usługi będącej przedmiotem niniejszego pisma został złożony przez Wnioskodawcę podobny wniosek, jednakże odnoszący się wyłącznie do usługi świadczonej przez Y do Momentu połączenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku świadczenia opisanej usługi na rzecz spółek L, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, (zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2010 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o VAT. Zmianie ulegają m.in. regulacje odnoszące się do miejsca świadczenia usług w transakcjach transgranicznych.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, iż na potrzeby określenia miejsca świadczenia usług, pojecie "podatnik" oznacza podmiot, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 wskazanej ustawy, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych."

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż wyżej wskazane przepisy, w związku z określeniem miejsca świadczenia usług nie uzależniają uznania danego podmiotu za podatnika od miejsca wykonywania działalności czy też od jego rejestracji podatkowej. Status podatnika w kontekście określenia miejsca opodatkowania dla celów podatku VAT jest uzależniony od faktycznie wykonywanej działalności.

Jednocześnie od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady określania miejsca opodatkowania w przypadku usług świadczonych na rzecz podatników z innych państw.

W myśl art. 28b ust. 1-3 ustawy o VAT:

1.

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stale miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

2.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stale miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

3.

W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Zgodnie z ogólną regułą zawartą w powyższym przepisie, usługi świadczone na rzecz podmiotów profesjonalnych (podatników), podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT

w miejscu siedziby usługobiorcy (względnie w miejscu stałego prowadzenia działalności lub w miejscu gdzie zwykle prowadzona jest działalność).

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy, w celu udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadane powyżej pytanie należy w pierwszej kolejności określić:

a.

czy Spółki L, jako nabywcy przedmiotowej usługi, są podatnikami w rozumieniu 28a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, oraz

b.

czy przedmiotowa usługa jest objętą jednym z wyjątków od powyższej zasady opodatkowania w kraju siedziby nabywcy (art. 28b ust. 1-3 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n ustawy o VAT).

Biorąc powyższe pod uwagę, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż Spółki L, jako podmioty prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń, wykonują działalność stanowiącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i w konsekwencji są podatnikami na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług, zgodnie z art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT. Tym samym, usługi świadczone w profesjonalnym obrocie na rzecz Spółek L powinny podlegać opodatkowaniu - zgodnie z zasada ogólną - w miejscu ich siedziby, o ile nie znajdą zastosowania wyjątki od tej zasady, o których mowa w art. 28b ustawy o VAT.

Mając na uwadze czynności, do których zobowiązany jest Bank na mocy Umowy, tj. między innymi do:

* poinformowania o ochronie ubezpieczeniowej swoich klientów (kredytobiorców oraz posiadaczy kart).

* uczestnictwa w zarządzaniu ubezpieczeniami,#61485; sporządzania raportów dla Spółek L zgodnie z dostarczonymi wzorami,

* informowania klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart) objętych ochroną ubezpieczeniową o postępowaniu na wypadek wystąpienia zdarzeń objętych ubezpieczeniem,

* postępowanie (załatwianie) z roszczeniami w zakresie określonym w Umowie,

* załatwianie spraw związanych ze zrzeczeniem się ubezpieczenia przez klientów (kredytobiorców oraz posiadaczy) objętych ubezpieczeniem,

* okresowego przekazywania Spółkom L posiadanych przez Bank informacji publicznie dostępnych oraz istotnych dla działalności Spółek L, a także niezwłocznego informowania o wszelkich skargach dotyczących zarządzania ubezpieczeniami,

* przekazania Spółkom L takich informacji, jakich mogą oni zasadnie żądać w celu zapewnienia zgodności działań Spółek L z wszelkimi ustawowymi oraz prawnymi wymogami,

* niezwłocznego informowania Spółek L o wszelkich zgłoszonych roszczeniach, udzielając Spółkom L wszelkiej niezbędnej pomocy w zakresie oszacowania i uznania przez nich roszczeń w zakresie ochrony ubezpieczeniowej,

* informowania o wszelkich przypadkach dotyczących zatajenia prawdy lub fałszywych oświadczeń składanych przez klientów (kredytobiorców oraz posiadaczy kart) określoną ochroną ubezpieczeniową.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa świadczona przez Bank ma na celu dostarczenie informacji Spółkom L. Kierując się obiektywnym charakterem czynności wykonywanych w ramach umowy, posługując się powszechnym rozumieniem pojęcia dostarczania informacji, jako działań zmierzających do "powiadomienia o czymś, zakomunikowania czegoś" czy tez przekazania "wiadomości, wskazówek lub pouczeń", należy stwierdzić, że usługa będąca przedmiotem wniosku stanowi usługę dostarczania informacji.

Jak wskazano powyżej, przedstawiona usługa będzie podlegać opodatkowaniu w kraju siedziby nabywcy, o ile nie będą miały do niej zastosowania wyjątki wskazane w art. 28 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotu usług wyjątki te dotyczą usług:

* związanych z nieruchomościami (art. 28e ustawy o VAT),

* transportu pasażerów (art. 28f ust. 1 ustawy o VAT),

* wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne itp. oraz usług pomocniczych do tych usług (art. 28g ust. 1 ustawy o VAT),

* restauracyjnych i cateringowych (art. 28i ustawy o VAT),

* krótkoterminowego wynajmu środków transportu art. 28j ust. 1 ustawy o VAT),

* turystyki (art. 28n ustawy o VAT).

Z całą pewnością, omawiane czynności wykonywane przez X nie mogą zostać zakwalifikowane, jako usługi: związane z nieruchomościami, transportu pasażerów, wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne itp. oraz usługi pomocnicze do tych usług: restauracyjne i cateringowe; krótkoterminowego wynajmu środków transportu; czy turystyki.

W rezultacie, do świadczonej przez X usługi na rzecz Spółek L nie będą miały zastosowania wskazane przepisy szczególne dotyczące określenia miejsca świadczenia usług.

Jednocześnie, w odniesieniu do nabywania przedmiotowej usługi, Spółki L są zlokalizowane w miejscu swojej siedziby, w szczególności nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Tym samym, nie znajdą zastosowania wyjątki od ogólnej zasady opodatkowania usługi VAT w kraju lokalizacji siedziby usługobiorcy, o których mowa w art. 28b ust. 2-3 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku opisanej usługi na rzecz Spółek L, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (tekst jedn. miejsce siedziby Spółek L).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

* określenia podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia usług dostarczania informacji,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego

- zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl