IBPP3/443-49/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-49/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływy 3 lutego 2009 r.) oraz z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego importowanego koncentratu do spryskiwaczy szyb samochodowych o kodzie CN 3820 00 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 3 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 stycznia 2009 r. znak IBPP3/443-49/09/DG), oraz z dnia 10 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego importowanego koncentratu do spryskiwaczy szyb samochodowych o kodzie CN 3820 00 00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza importować z Ukrainy koncentrat etanolowy występujący w obrocie pod nazwą handlową jako koncentrat płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych. Wnioskodawca będzie wykorzystywał ww. koncentrat do produkcji wyrobów chemii gospodarczej tj. wyrobów zharmonizowanych w klasie "środki piorące, myjące, powierzchniowo czynne". Skład surowcowy koncentratu etanolowego jest następujący:

1.

Alkohol etylowy 94-97% obj.

2.

Skażalniki: bitrex (benzoesan denatorium) 1 g na 100 l spirytusu 100% oraz alkohol izopropylowy - 10 l na 100 litrów spirytusu 100%

3.

Środek powierzchnio-czynny

4.

Metanol 0 -2,5%

Nabywany koncentrat płynu do spryskiwaczy posiada kod CN 3820 00 00

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy planowany import koncentratu płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 zwolniony będzie od podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy import koncentratu etanolowego zwolniony jest z podatku akcyzowego. W myśl § 18 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, pod warunkiem skażenia go m.in. bitrexem w podanej minimalnej ilości 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego oraz alkoholem izopropylowym - 10 l na 100 dm3 alkoholu etylowego 100%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) - wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2.

Pod pozycją 29 tego załącznika zostały wymienione środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenia, zawierające w swym składzie alkohol etylowy o kodzie CN ex 3820 00 00.

W świetle powyższego przedmiotowy wyrób jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicje alkoholu etylowego zawartą w art. 72 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Na mocy przedmiotowej definicji alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W świetle tej definicji wyrobem akcyzowym objętym akcyzą jest alkohol etylowy zawarty w środkach zapobiegających zamarzaniu objętych kodem CN 3820 00 00.

Ponadto należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega import wyrobów akcyzowych. Natomiast art. 4 ust. 2 pkt 9 przedmiotowej ustawy stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlega zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym, stosownie do treści art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Jednocześnie na mocy § 18 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zwolnieniu podlega alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi z wyłączeniem rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Ponadto na mocy § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zmienionego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 października 2007 r. (Dz. U. Nr 196, poz. 1416), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

1.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE albo

2.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm 3 na 100 dm 3 100% alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm 3 na 100 dm 3 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano:

a)

octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm 3 na 100 dm 3 100% alkoholu etylowego albo

b)

benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm 3 100% alkoholu etylowego.

W świetle powyższego, na mocy przedmiotowego rozporządzenia, alkohol etylowy zawarty w wyrobie o kodzie CN 3820 00 00, a następnie wykorzystywany do produkcji chemii gospodarczej w postaci środków piorących, myjących, powierzchnio czynnych (zaliczonych przez Wnioskodawcę do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych), będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia, po spełnieniu warunków skażenia, o których mowa powyżej.

Z przedstawionego we wniosku sposobu skażenia alkoholu etylowego zawartego w importowanym koncentracie płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych wynika, przedmiotowy wyrób będzie skażony zgodnie z warunkami zawartymi w § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż alkohol etylowy zawarty w przedmiotowym importowanym wyrobie o kodzie CN 3820 00 00 wykorzystywanym do produkcji wyrobów chemii gospodarczej w postaci środków piorących, myjących, powierzchnio czynnych, spełnia warunki dotyczące skażenia wymienione w § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia, a zatem podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie ww. przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy równocześnie zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego wyrobów do grupowania klasyfikacyjnego CN, w związku z tym w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl