IBPP3/443-488/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-488/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uzyskania prawidłowego oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego lekkiego oraz ciężkiego do celów opałowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uzyskania prawidłowego oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego lekkiego oraz ciężkiego do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi sprzedaż oleju opałowego lekkiego (ojej napędowy grzewczy) oraz ciężkiego. Aby móc sprzedawać ww. olej z obniżoną stawką akcyzy tj. odpowiednio 232 zł/1000 litrów oraz 60 zł/1000 kg Wnioskodawca jest obowiązany do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu tegoż oleju zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 i 2, przy czym nabywcą może być osoba fizyczna jak i podmiot gospodarczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku sprzedaży olejów opałowych, napędowych grzewczych osobie fizycznej (nabywcy) oświadczenie uprawniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, może być złożone przez członków rodziny posiadających dowód nabywcy lub jego kserokopię.

2.

Czy na oświadczeniu od nabywcy stwierdzającym, iż wyroby przeznaczone są do celów opałowych uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, nabywca, jako czytelny podpis może złożyć parafkę sygnowaną pieczęcią imienną. Czy pomimo pieczęci imiennej wymagany jest od nabywcy czytelny podpis.

Zdaniem Wnioskodawcy, oświadczenie dla osoby fizycznej składane jest w momencie dostawy oleju grzewczego, w wielu przypadkach osobą odbierającą nie jest nabywca lecz członek rodziny nabywcy, dlatego też nie jest możliwe uzyskanie od nabywcy podpisu na oświadczeniu. Jednakże osoby odbierające olej grzewczy, w przypadku nieobecności nabywcy, posiadają jego dowód osobisty, bądź inny dokument tożsamości lub jego kserokopię, z której można spisać numer dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy.

Artykuł 89 ust. 6 pkt 5 mówi, iż wymagany jest czytelny podpis na oświadczeniu od nabywcy. W rozumieniu ustawodawcy wymógł taki zaistniał, aby zidentyfikować osobę składającą podpis na oświadczeniu, w przypadku parafki sygnowanej pieczęcią taki wymów jest spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy stawki akcyzy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1.000 kilogramów;

Zgodnie zaś z art. 89 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy stawka akcyzy dla pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - wynosi 232,00 zł/1.000 litrów,

- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - wynosi 60,00 zł/1.000 kilogramów,

b.

gazowych - wynosi 1,18 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Zgodnie z art. 89 ust. 6 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl ust. 7 art. 89 oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 8-10 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości.

Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, gdy dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1.

Zgodnie z powyższym jednym z warunków sprzedaży przedmiotowych wyrobów do podmiotowi określonemu w art. 89 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy jest uzyskanie od nabywcy wyrobów oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów do celów opałowych, zawierającego czytelny podpis nabywcy.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U.Nr 16, poz. 63), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Stosownie zaś do art. 96 ustawy - Kodeks cywilny, umocowanie do działania w cudzym imieniu musi opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Nabywca będący osobą fizyczną może zatem upoważnić do wykonania określonych czynności w swoim imieniu, w tym również upoważnić określoną osobę do odbioru wyrobów będących przedmiotem wniosku. W takim przypadku dopuszczalne będzie przy zachowaniu warunków zawartych w art. 89 ust. 8-10 złożenie podpisu na oświadczeniu przez osobę upoważnioną do odbioru wyrobów i do podpisania oświadczenia w imieniu mocodawcy. Zauważyć jednocześnie należy, iż posiadanie przez członków rodziny dowodu osobistego nabywcy lub jego kserokopii samo w sobie nie świadczy o udzieleniu upoważnienia tym osobom do czynności wykonywanych w imieniu nabywcy, tym bardziej, że Wnioskodawca przy dokonaniu sprzedaży przedmiotowych wyrobów jest uprawniony jedynie do sprawdzenia danych wynikających dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy i nie jest uprawniony do sprawdzania powiązania rodzinnego tych osób.

Złożenie natomiast podpisu na oświadczeniu przez nieupoważnioną (nieuprawnioną osobę) przez nabywcę do tej czynności osobę, należy traktować jako złamanie warunków uprawniających do zastosowania stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl powyższego w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego, że dla wyrobów nieobjętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 posiada on prawidłowe oświadczenie o przeznaczeniu tych wyrobów, upoważniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w cyt. przepisach. W celu wyeliminowania mogących powstać wątpliwości co do prawidłowości oświadczenia, udzielone pełnomocnictwo może zostać dołączone do oświadczenia.

Odnośnie natomiast złożenia w oświadczeniu parafki sygnowanej pieczęcią zauważa się, iż zarówno art. 89 ust. 6 jak i art. 89 ust. 8 wymienia enumeratywnie i w sposób szczegółowy co winno zawierać oświadczenie. W pkt 5 ust. 6 jak i w pkt 6 ust. 8 art. 89 wskazano w sposób jasny i precyzyjny, iż oświadczenie ma zawierać czytelny podpis składającego oświadczenie. W myśl powyższego oświadczenie jest prawidłowe jeżeli zawiera czytelny podpis osoby składającej oświadczenie, a nie jego parafkę sygnowaną pieczątką.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej złożenia podpisu na oświadczeniu przez osoby reprezentujące spółkę nabywcy została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl