IBPP3/443-487/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-487/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 16 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 16 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 4 czerwca 2009 r. znak IBPP3/443-264/09/ŁW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wytwarza jako produkt uboczny procesu technologicznego w obiekcie Miejskiej Oczyszczalni Ścieków biogaz tj. mieszaninę gazów z przeważającym udziałem metanu (ok. 50-56% CH4). Biogaz powstaje w procesie technologicznym w wyniku fermentacji osadów ściekowych.

Cała ilość wyprodukowanego biogazu (średnia miesięczna ilość biogazu to około 42 000 m 3) przeznaczona jest do spalenia w silnikach spalinowych, a poprzez współpracę z prądnicą do wytwarzania energii elektrycznej (tzw. zespół kogeneracyjny). Wyprodukowana w ten sposób energia elektryczna wykorzystywana jest wyłącznie na potrzeby własne oczyszczalni ścieków.

Całkowita Moc zespołów kogeneracyjnych (moc zainstalowana) jest zdecydowanie mniejsza od 1MW (208Kwe).

Pismem z 15 czerwca 2009 r., Wnioskodawca wyjaśnił, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) nie określa jednoznacznie kodu CN dla biogazu. Zdaniem Wnioskodawcy najbardziej odpowiadającym kodem ze względu na właściwości chemiczne biogazu mógłby być kod CN 2711 29 00 (kod według Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r. zmieniający załącznik nr I do rozporządzenia rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej).

Artykuł 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie ww. ustawy określa stawkę akcyzy dla "pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją 2711 (..).

Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy".

Produkowany biogaz powstający podczas fermentacji osadów ściekowych występuje wyłącznie w stanie gazowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia w rozumieniu Rozdziału 3 § 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228).

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z § 9 rozdziału 3 Rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228), warunkiem zwolnienia od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej jest uiszczenie akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii.

Zdaniem Wnioskodawcy do czasu zajęcia stanowiska przez Komisję Europejską, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia w rozumieniu § 9 rozdziału 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, bez uiszczania akcyzy od wyrobów energetycznych ponieważ:

* łączna moc generatora nie przekracza 1MW,

* wytworzona energia wykorzystywana jest na potrzeby własne oczyszczalni,

* energia nie jest dostarczana do energetycznych sieci przesyłowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Dla biogazu, wyprodukowanego w składzie podatkowym i spełniającego wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej "ustawą", ustalono stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Przepisy przejściowe ustawy uzależniają możliwość zastosowania tej stawki od uzyskania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

Biogaz jest klasyfikowany w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej w pozycji CN 2711. Dla tej grupy wyrobów przeznaczonych do napędu silników spalinowych w stanie gazowym miałaby zastosowanie stawka z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie ustawy. Jednakże zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy do dnia 31 października 2013 r. stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Reasumując, obecnie obowiązujące przepisy ustawy umożliwiają wykorzystywanie biogazu produkowanego np. na wysypiskach odpadów komunalnych lub w oczyszczalniach ścieków do produkcji energii elektrycznej bez ponoszenia dodatkowych obciążeń z tytułu podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Kwestia stawki akcyzy dla biogazu została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl