IBPP3/443-485/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-485/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie budownictwa drogowego oraz produkcji mas bitumicznych. W chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi produkcję mieszanek bitumicznych w wytwórni mas bitumicznych w Ł., w składzie podatkowym. Produkcja Wnioskodawcy i obrót tego typu towarami zostały sklasyfikowane jako produkcja i obrót mieszankami bitumicznymi opartymi na naturalnych asfaltach lub naturalnym bitumie - PKWIU 26.82.13. Działając na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. oraz rozporządzenia wykonawczego z dnia 22 kwietnia 2004 r. Spółka dokonała rejestracji do podatku akcyzowego i został jej nadany numer akcyzowy PL x. Spółka otrzymała również zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego o numerze PL x, w którym odbywa się produkcja wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca posiada zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z terminem ważności do dnia 30 czerwca 2008 r. Wnioskodawca składa miesięcznie deklaracje podatku akcyzowego AKC-3 oraz informacje o podatku akcyzowym od paliw silnikowych AKC-3/D.

Po ostatniej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia, powstały wątpliwości, czy w obecnym stanie prawnym produkcja ww. mas podlega tym samym procedurom, co dotychczas (tj. skład podatkowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien prowadzić wytwórnię mas bitumicznych w składzie podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy aby móc prowadzić produkcję oraz obrót mieszankami bitumicznymi opartymi na naturalnych asfaltach lub naturalnym bitumie PKWIU-26.82.13 podatnik nie musi mieć ani statusu zarejestrowanego handlowca ani składu podatkowego. Art. 2 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym dotyczy wyłącznie nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego WE, a zatem do tego typu wyrobów nabywanych od dostawców krajowych nie stosuje się powyższych procedur. Dodawanie przetworów ropy naftowej do kruszywa i stworzenie na jej bazie masy bitumicznej na potrzeby robót drogowych nie podlega rygorom przepisów o podatku akcyzowym dotyczącym składu podatkowego. Zatem kupując przetwory ropy naftowej od krajowego dostawcy na potrzeby wytwarzania mas bitumicznych, Wnioskodawca nie musi posiadać statusu składu podatkowego ani zarejestrowanego handlowca. Wynika to m.in. z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 12 załącznika do ww. ustawy ujęte są: mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie lub naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, smole mineralnej, paku smołowym, oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13, symbolem CN 2715 00 00.

Produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinny odbywać się - co do zasady - w składzie podatkowym (art. 30 ust. 1 i 2 ustawy).

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Stanowi o tym również art. 26 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w myśl, którego pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej obowiązku produkowania w składzie podatkowym mieszanek bitumicznych należy zwrócić uwagę na postanowienia § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.), w myśl którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1.

W poz. 23 załącznika do ww. rozporządzenia, w którym zawarto pełen wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy ujęto mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie lub naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, smole mineralnej, paku smołowym oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13, symbolem CN 2715 00 00.

W związku z faktem, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci mieszanek bitumicznych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy wówczas gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, należy uznać, że w takim przypadku produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 14 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych są obowiązani przez dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl