IBPP3/443-484/14/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-484/14/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) uzupełniony pismem z 16 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.) oraz pismem z 31 lipca 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-484/14/MN z 8 lipca 2014 r. oraz pismem z 31 lipca 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-484/14/MN z 24 lipca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 16 lipca 2014 r.):

W kwietniu 2013 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Operą i Filharmonią... - Europejskim Centrum Sztuki w..., na mocy której pełnię funkcję "Kierownik Muzyczny Opery i Filharmonii...".

Zakres obowiązków Wykonawcy jako Kierownika Muzycznego obejmuje:

a.

organizację Produkcji pod względem artystycznym, w tym wyznaczanie celów, zadań i terminów dla artystów biorących udział w Produkcji przy konsultacji z Dyrektorem Naczelnym oraz innymi osobami uczestniczącymi w realizacji Produkcji.

b.

nadzorowanie powstania Produkcji poprzez dbanie o realizację założonej koncepcji artystycznej,

c.

planowanie potrzeb artystycznych do realizacji Produkcji,

d.

zapewnienie ciągłości produkcji artystycznej, w tym bieżące zarządzanie zespołem artystów oraz dbanie o klarowność komunikacji pomiędzy artystami a innymi uczestnikami Produkcji.

e. W ramach niniejszej umowy i otrzymywanego z niej wynagrodzenia Wykonawca zobowiązany jest do uczestniczenia we wszelkiego rodzaju nagraniach audio i video (nagrania studyjne i na żywo, transmisje koncertów), filmowych oraz we wszystkich innych nośnikach materialnych, a także w transmisjach i retransmisjach radiowych i telewizyjnych oraz innych wydarzeniach artystycznych związanych z realizowanymi przez niego Produkcjami, o których mowa w § 3.

Do tej pory Wnioskodawca wystawiał jako przedsiębiorca faktury dla Opery i Filharmonii... tytułem pełnienia funkcji Kierownika Muzycznego Opery i Filharmonii... na kwotę netto 5691,06 do której doliczałem 23% podatku VAT.

Czynności, które wykonuję w ramach ww. umowy zgodnie z PKD 90.02.Z to:

* działalność wspomagającą wystawianie przedstawień teatralnych, operowych, baletowych, musicalowych i innych:

* działalność reżyserów, producentów, scenografów, projektantów i wykonawców teatralnych dekoracji scenicznych, maszynistów sceny, specjalistów od oświetlenia sceny, konferansjerów itd.

* działalność producentów przedstawień artystycznych, w obiektach lub poza nimi.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zakres zadań jako Kierownika Muzycznego obejmuje:

a.

organizacja Produkcji pod względem artystycznym, w tym wyznaczanie celów, zadań i terminów dla artystów biorących udział w Produkcji przy konsultacji z Dyrektorem Naczelnym oraz innymi osobami uczestniczącymi w realizacji produkcji,

b.

nadzorowanie postania Produkcji poprzez dbanie o realizację złożonej koncepcji artystycznej,

c.

planowanie potrzeb artystycznych do realizacji Produkcji,

d.

zapewnienie ciągłości produkcji artystycznej, w tym bieżące zarządzanie zespołem artystów oraz dbanie o klarowność komunikacji pomiędzy artystami a innymi uczestnikami Produkcji,

e.

uczestnictwo we wszelkiego rodzaju nagraniach audio i video (nagrania studyjne i na żywo, transmisje koncertów), filmowych oraz we wszystkich innych nośnikach materialnych, a także w transmisjach i retransmisjach radiowych i telewizyjnych oraz innych wydarzeniach artystycznych związanych z realizowanymi przez Wnioskodawcę Produkcjami,

f.

określenie składu orkiestry do poszczególnych Projektów repertuarowych,

g.

doradztwo przy planowaniu repertuaru,

h.

uczestnictwo w pracach Rady Artystycznej,

Realizując powyższe zadania Wnioskodawca zobowiązany jest do dbania o rozwój artystyczny orkiestry, do koordynacji pracy orkiestry, chórów i orkiestr kameralnych, w ramach wypracowanej przez siebie koncepcji.

Świadcząc wyżej wymienione usługi Wnioskodawca działa jako indywidualny twórca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do przeniesienia na zamawiającego wszelkich posiadanych autorskich praw majątkowych do nieograniczonego w czasie korzystania i rozporządzania dziełem, w tym do korzystania z praw do artystycznych wykonań Projektów repertuarowych, w ramach eksploatacji tego dzieła w całości i we fragmentach, w kraju i za granicą oraz udziela zamawiającemu wyłącznego prawa zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych. Przeniesienie praw następuje na cały czas ich trwania i obejmuje następujące pola eksploatacji:

1.

utrwalanie na jakichkolwiek nośnikach audiowizualnych, np. na nośnikach video, taśmie i dysku komputerowym, DVD, CDV, CD-ROM, plikach MP3, Internet

2.

zwielokrotnianie jakąkolwiek techniką, w tym np. techniką magnetyczna na kasetach video, dyskach audiowizualnych, DVD, CDV, CD-ROM, plikach MP3, Internet

3.

wyświetlanie, publiczne odtwarzanie,

4.

prawo obrotu w kraju i za granicą,

5.

wypożyczanie, najem, użyczenie lub wymiana nośników, na których utrwalono Projekt repertuarowy,

6.

nadawanie w całości lub w dowolnie wybranych fragmentach za pomocą wizji i/lub fonii przewodowej, bezprzewodowej jakąkolwiek techniką - niezależnie od systemu, standardu i formatu przez stację naziemną i nadawanie kablowe.

7.

nadawanie za pośrednictwem satelity,

8.

retransmisję,

9.

wprowadzanie do pamięci komputera i do sieci multimedialnej, wykorzystywanie w serwisach interaktywnych udostępnianych widzom za pośrednictwem Internetu i innych technik przekazu danych, w tym sieci telekomunikacyjnych, informatycznych i bezprzewodowych, udostępnianie filmu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niej dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym (Internet),

10.

wykorzystanie w połączeniach telefonicznych, w tym przekazach tekstowych np. SMS, WAP, MMS - w nieograniczonej ilości nadań i wielkości nakładów.

W ramach umowy Wnioskodawca upoważnia zamawiającego do korzystania z nazwy, nazwisk, wizerunków oraz materiałów informacyjnych obejmujących działalność Wnioskodawcy do celów promocyjnych, reklamowych i informacyjnych. Wnioskodawca wyraża również zgodę na obsługę prasowo-reklamową, tj. sesje fotograficzne, udział w konferencjach prasowych, wykorzystanie fragmentów artystycznego wykonania Projektu repertuarowego (próby, koncerty) do realizacji reportaży, udzielania wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych, w szczególności patronom medialnym koncertu oraz inne działania przeznaczone do niekomercyjnego obrotu reklamowo-informacyjnego. W zakresie przedstawionym powyżej Wnioskodawca ma również prawo do przeniesienia uprawnień w całości lub części na osoby trzecie.

Na zadane przez organ pytanie "Czy ww. usługi stanowią usługi kulturalne. Czy też ww. usługi są usługami o charakterze technicznym, mające na celu organizację i zarządzanie produkcją artystyczną, czyli usługami wspomagającymi usługi kulturalne..." Wnioskodawca potwierdził, że wyżej wymienione zadania Kierownika Muzycznego stanowią usługi kulturalne oraz wskazał, że zadania Kierownika Muzycznego nie są usługami wspomagającymi usługi kulturalne.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wyżej wymienione zadania Kierownika Muzycznego nie są usługami związanymi z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach oraz nie są związanie z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach zgodnie z ustawą i podatku od towarów i usług. Uczestnictwo we wszelkich nagraniach polega na osobistym artystycznym wykonaniu utworu przez Wnioskodawcę, czyli na prowadzaniu spektakli w charakterze dyrygenta. Za zrealizowane ww. zadania Kierownika Muzycznego wymienione we wniosku na rzecz Opery i Filharmonii... - Europejskie Centrum Sztuki w..., honorarium jest wypłacane na podstawie wystawianych przez Wnioskodawcę faktur VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługi które Wnioskodawca wykonuję na rzecz Opery i Filharmonii... są ustawowo zwolnione z VAT i czy ma prawo wystawiać faktury za opisane usługi nie doliczając do faktury podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do wystawiania faktur zwolnionych z VAT na usługi, które wykonuje dla Opery i Filharmonii..., które są wyszczególnione w dołączonej umowie. Wnioskodawca rozumie iż ustawa z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług art. 43 pkt 33 daje mu taką możliwość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Natomiast w myśl, art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Powyższe unormowanie odsyła wprost do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zatem należy zauważyć, iż stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei jak stanowi art. 1 ust. 2 pkt 1-9 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); plastyczne; fotograficzne; lutnicze; wzornictwa przemysłowego; architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; muzyczne i słowno-muzyczne; sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; audiowizualne (w tym filmowe).

W myśl art. 8 ust. 1-3 cyt. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Jak stanowi art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z powołanych powyżej przepisów można wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie "przejaw działalności twórczej", należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Ponadto za kierownika muzycznego uważa się osobę odpowiedzialną za stronę muzyczną (np. aranżację materiału muzycznego) przedstawienia, opery, operetki itp. Jest to osoba najczęściej odpowiedzialna za dobór i poprowadzenie (dyrygowanie) orkiestry, dobór i przygotowanie chóru, zespołu lub solistów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z Operą i Filharmonią... - Europejskim Centrum Sztuki w..., na mocy której pełnię funkcję "Kierownik Muzyczny Opery i Filharmonii...". Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zakres zadań jako Kierownika Muzycznego obejmuje:

a.

organizacja Produkcji pod względem artystycznym, w tym wyznaczanie celów, zadań i terminów dla artystów biorących udział w Produkcji przy konsultacji z Dyrektorem Naczelnym oraz innymi osobami uczestniczącymi w realizacji produkcji,

b.

nadzorowanie postania Produkcji poprzez dbanie o realizację złożonej koncepcji artystycznej,

c.

planowanie potrzeb artystycznych do realizacji Produkcji,

d.

zapewnienie ciągłości produkcji artystycznej, w tym bieżące zarządzanie zespołem artystów oraz dbanie o klarowność komunikacji pomiędzy artystami a innymi uczestnikami Produkcji,

e.

uczestnictwo we wszelkiego rodzaju nagraniach audio i video (nagrania studyjne i na żywo, transmisje koncertów), filmowych oraz we wszystkich innych nośnikach materialnych, a także w transmisjach i retransmisjach radiowych i telewizyjnych oraz innych wydarzeniach artystycznych związanych z realizowanymi przez Wnioskodawcę Produkcjami,

f.

określenie składu orkiestry do poszczególnych Projektów repertuarowych,

g.

doradztwo przy planowaniu repertuaru,

h.

uczestnictwo w pracach Rady Artystycznej,

Realizując powyższe zadania Wnioskodawca zobowiązany jest do dbania o rozwój artystyczny orkiestry, do koordynacji pracy orkiestry, chórów i orkiestr kameralnych, w ramach wypracowanej przez siebie koncepcji.

Świadcząc wyżej wymienione usługi Wnioskodawca działa jako indywidualny twórca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W ramach umowy zobowiązany jestem do przeniesienia na zamawiającego wszelkich posiadanych autorskich praw majątkowych do nieograniczonego w czasie korzystania i rozporządzania dziełem, w tym do korzystania z praw do artystycznych wykonań Projektów repertuarowych, w ramach eksploatacji tego dzieła w całości i we fragmentach, w kraju i za granicą oraz udzielam zamawiającemu wyłącznego prawa zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych.

Wnioskodawca potwierdził, że wyżej wymienione zadania Kierownika Muzycznego stanowią usługi kulturalne oraz wskazał, że zadania Kierownika Muzycznego nie są usługami wspomagającymi usługi kulturalne. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wyżej wymienione zadania Kierownika Muzycznego nie są usługami związanymi z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach oraz nie są związanie z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach zgodnie z ustawą i podatku od towarów i usług. Uczestnictwo we wszelkich nagraniach polega na osobistym artystycznym wykonaniu utworu przez Wnioskodawcę, czyli na prowadzaniu spektakli w charakterze dyrygenta. Za zrealizowane ww. zadania Kierownika Muzycznego wymienione we wniosku na rzecz Opery i Filharmonii... - Europejskie Centrum Sztuki w..., honorarium jest wypłacane na podstawie wystawianych przez Wnioskodawcę faktur VAT.

Odnosząc powołane na wstępie przepisy do opisu sprawy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca świadcząc opisane we wniosku usługi kulturalne w ramach pełnienia funkcji kierownika muzycznego opery i filharmonii, działa jako indywidualny twórca w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, otrzymując za to wynagrodzenie w formie honorarium, to świadczenie przez niego ww. usług korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Zaznaczyć należy, że w rozpatrywanej sprawie nie znajdą zastosowania wyłączenia ze zwolnienia od podatku VAT o których mowa w art. 43 ust. 19 pkt 1 i 4 ustawy o VAT. Przepis art. 43 ust. 19 pkt 1 ww. ustawy, dotyczący usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, gdyż usługi wymienione w ww. artykule dotyczą usług, których przedmiotem są gotowe (nagrane) nośniki takie jak płyty CD czy DVD, natomiast przepis art. 43 ust. 19 pkt 4 tej ustawy odnosi się do usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach. Tymczasem Wnioskodawca wskazuje wprost w treści wniosku, że świadczone przez niego usługi opisane we wniosku nie są usługami związanymi z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach oraz nie są związanie z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Uczestnictwo we wszelkich nagraniach, które jest niezbędne w ramach świadczonych przez niego na rzecz opery i filharmonii usług kierownika muzycznego polega jedynie na osobistym artystycznym wykonaniu utworu przez Wnioskodawcę, czyli na prowadzaniu spektakli w charakterze dyrygenta.

Zatem, opisane we wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako kierownika muzycznego opery i filharmonii, korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, określa, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa

w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast w myśl art. 106b ust. 2 ww. ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Zgodnie z przepisem art. 106e ust. 1 ww. ustawy, faktura powinna zawierać m.in. datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego przysługuje mu prawo do wystawiania faktur zwolnionych z VAT na usługi, które wykonuję dla Opery i Filharmonii..., jest prawidłowe.

Organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy z dnia 2 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 cyt. wyżej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny, czy faktycznie działa Pan jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, a niniejsze przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl