IBPP3/443-479/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-479/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 6 maja 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 6 maja 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) rozpoczęło działalność 31 lipca 2008 r. Organizacja ma na celu działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) na swoim obszarze działania, działania na rzecz umacniania lokalnej tożsamości i więzi, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania Lokalnej Strategii Rozwoju, kształtowanie postaw otwartych na współpracę, wiedzę i innowacje, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu: rozwój przedsiębiorczości, kapitału ludzkiego, społeczeństwa obywatelskiego i informacyjnego, aktywizację gospodarczą i zawodową, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu, przeciwdziałanie patologiom społecznym, propagowanie zdrowego trybu życiu oraz rozwoju produktów regionalnych turystyki i agroturystyki oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, promocja obszarów wiejskich, w szczególności objętych Lokalną Strategią Rozwoju. Organizacja prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Wnioskodawca planuje realizację wniosku partnerskiego w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy.

Wniosek o dofinansowanie dotyczy zadania polegającego na realizacji projektu współpracy m.in. "...". Celem ogólnym projektu jest promocja obszaru oraz rozwój produktów turystycznych w oparciu o zasoby historyczne i kulturowe partnerów projektu.

Aby osiągnąć cel ogólny strony umowy partnerskiej muszą zrealizować następujące cele szczegółowe tj.:

* Dostarczyć nową ofertę turystyczną propagującą innowacyjny sposób spędzania czasu poprzez stworzenie szlaku tematycznego oraz wydanie 6000 sztuk mapy turystycznej, montaż min. 6 tablic informacyjnych w terenie.

* Upowszechniać informacje i prowadzić promocję walorów historycznych i kulturowych związanych ze śladami węgierskimi z obszaru partnerskich LGD przez organizację imprezy promocyjnej w maju 2014 r.,

* Utworzyć wspólną stronę internetową i logo szlaku oraz przygotować opracowanie merytoryczne dotyczące zarysu historycznego szlaku, które będzie udostępnione na stronie internetowej (min. 20 stron tekstu A4, czcionka 12).

Przez stworzenie strony internetowej, logo, wydanie mapy turystycznej, montaż tablic informacyjnych oraz organizację imprezy promocyjnej nastąpi rozpowszechnienie informacji nt. zasobów historycznych i kulturowych obszaru wszystkich partnerów co wpłynie na podniesienie świadomości historycznej i kulturowej wśród samych mieszkańców oraz potencjalnych turystów.

Zakupione w ramach operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Przyznane Wnioskodawcy dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego przeznaczone będzie na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji przedmiotowych przedsięwzięć. Produkty powstałe w trakcie realizacji zadań są upowszechniane nieodpłatnie.

Może się zdarzyć, że Lider projektu może ponieść większą część kosztów, w zależności od tego jakimi środkami dysponuje. Musi jednak dojść do osiągnięcia zaplanowanego celu w przypadku każdego LGD jednakże w takiej sytuacji faktury dokumentujące poniesione koszty wystawione będą na Lidera. W projekcie uczestniczenie będzie dla jej uczestników nieodpłatne.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wyjaśnił, że nie jest liderem projektu, lecz jednym z kilku partnerów projektu. Wszelkie zakupy związane z realizacją projektu "..." będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Zapis dotyczący możliwości finansowania przez lidera większej części kosztów projektu (w zależności od tego jakimi środkami dysponuje) oznacza, że niezbędne koszty, które mogą wynikać na etapie realizacji projektu współpracy, a które nie były przewidziane na etapie planowania budżetu projektu ponoszone będą przez lidera i na niego też będą wystawiane faktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania w związku z realizacją działań w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania "..." w związku z działaniami w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, ponieważ zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług VAT obniżenie lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. , poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu partnerskiego w ramach działania 421 pn. "...". W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zamierza:

* dostarczyć nową ofertę turystyczną propagującą innowacyjny sposób spędzania czasu przez stworzenie szlaku tematycznego oraz wydanie 6000 sztuk mapy turystycznej, montaż min. 6 tablic informacyjnych w terenie.

* Upowszechniać informacje i prowadzić promocję walorów historycznych i kulturowych związanych ze śladami węgierskimi z obszaru partnerskich LGD przez organizację imprezy promocyjnej w maju 2014 r.,

* Utworzyć wspólną stronę internetową i logo szlaku oraz przygotować opracowanie merytoryczne dotyczące zarysu historycznego szlaku, które będzie udostępnione na stronie internetowej (min. 20 stron tekstu A4, czcionka 12).

Powyższe działania (utworzenie strony internetowej, logo, wydanie mapy turystycznej, montaż tablic informacyjnych oraz organizacja imprezy promocyjnej spowodują rozpowszechnienie informacji na temat zasobów historycznych i kulturowych obszaru wszystkich Partnerów. Zakupione w ramach operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Produkty powstałe w trakcie realizacji zadań są upowszechniane nieodpłatnie. Wszelkie zakupy związane z realizacją projektu "..." będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, związanego z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których w zawartych tam regulacjach.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu "...".

Mając na uwadze powyższe argumenty, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Nadmienia się, że w pozostałym zakresie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl