IBPP3/443-475/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-475/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie importu i odsprzedaży benzenu o kodzie CN 2902 20 00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki podatku od importowanego benzenu o kodzie CN 2902 20 00. WW. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 28 lipca 2009 r., znak IBPP3/443-475/09/MM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca zamierza importować benzen o kodzie CN 2902 20 00. Kod CN 2902 jest wymieniony w załączniku nr 1, poz. 35 oraz w art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, jednocześnie kod pełny 2902 20 00 jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy w poz. 23 pkt 1. Produkt ten byłby kupowany i transportowany w cysternach samochodowych lub kolejowych. Towar w całości byłby oclony w urzędzie celnym granicznym. Benzen byłby następnie sprzedawany odbiorcom krajowym i przeznaczony przez nich do celów innych niż opałowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych. Nie byłby również przeznaczony do napędu silników spalinowych lub jako domieszka lub dodatek do paliw silnikowych.

Towar byłby przeznaczony do produkcji tworzyw sztucznych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Wnioskodawca nie posiada statusu zarejestrowanego bądź niezarejestrowanego handlowca, jak też podmiotu pośredniczącego, nie jest również podmiotem zużywającym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup towaru o kodzie CN 2902 20 00, a następnie jego sprzedaż będą podlegać stawce podatku akcyzowego w wysokości 0%, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Czy w przypadku handlu ww. towarem Wnioskodawca ma obowiązek posiadania składu podatkowego oraz przemieszczania towaru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz składania zabezpieczenia mimo zerowej stawki akcyzy.

Jeżeli jest taki obowiązek to jaka stawka podatku akcyzowego powinna być uwzględniona przy obliczaniu zabezpieczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do poz. 35 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, jak też art. 86 ust. 1 pkt 3, tejże ustawy benzen jest wyrobem akcyzowym energetycznym. Z uwagi na fakt, iż w załączniku nr 2 do ww. ustawy w poz. 23 występuje produkt o kodzie 2902 20 00, istnieje obowiązek stosowania w stosunku do niego procedury zawieszenia poboru akcyzy, a co za tym idzie obowiązek posiadania składu podatkowego.

Ponieważ produkt ten jest wymieniony w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (przeznaczenie inne niż napędowe lub opałowe), wobec tego należy, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stosować stawkę 0%.

W przypadku zastosowania zerowej stawki akcyzy nie mamy obowiązku składania zabezpieczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 35 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano grupę wyrobów o kodzie 2902, do której zalicza się benzol CN 2902 20 00.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2901 i 2902.

Stosownie do art. 86 ust. 2 i 3 ww. ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W myśl art. 47 ust. 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawka akcyzy inną niż stawka zerowa może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

W załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG w poz. 23 wymieniono benzen kod 2902 20 00.

W świetle powyższego produkcja przedmiotowego wyrobu - w rozumieniu art. 87 ust. 1 ww. ustawy - odbywać się winna co do zasady w składzie podatkowym.

Jeżeli benzen o kodzie CN 2902 20 00 jest importowany to przepis art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy importu i dopuszczeniu do obrotu, wyroby akcyzowe są przemieszczane do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju.

Stosownie do § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 z późn. zm.) objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzane do składu podatkowego importowanych wyrobów akcyzowych następuje na wniosek podmiotu prowadzącego skład podatkowy, złożony do naczelnika urzędu celnego importu, jednocześnie ze zgłoszeniem tych wyrobów do procedury dopuszczenia do obrotu. We wniosku należy wskazać rodzaj i wysokość zabezpieczenia akcyzowego.

Importowane wyroby akcyzowe mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzone do składu podatkowego tylko po uprzednim zapłaceniu należności celnych przywozowych oraz podatku od towarów i usług, związanych z importem tych wyrobów.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że w przypadku importu benzenu o kodzie CN 2902 20 00 objęcie go procedurą zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, jest prawem podatnika (a nie jego obowiązkiem) z którego może skorzystać przy spełnieniu warunków określonych w ww. art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 16 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

W odniesienu do wyrobu akcyzowego oznaczonego kodem CN 2902 20 00 - benzenu zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest on wyrobem akcyzowym, który może mieć różna stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia.

Jeżeli wyrób ten jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlega on opodatkowaniu akcyzą wg odpowiedniej stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub pkt 15 (w zależności od przeznaczenia wyrobu).

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzenia do składu podatkowego importowanego benzenu o kodzie CN 2902 20 00 zastosowanie znajdzie przepis art. 63 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Ponieważ cyt. wyżej przepis stanowi o obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobu powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe w sytuacji gdyby wyrób ten został zużyty do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych i miałby być opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000l.

W sytuacji gdy podmiot dokonujący importu benzenu o kodzie CN 2902 20 00 nie skorzysta z procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa z art. 40 ust. 1 pkt 2 i w § 16 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, wówczas stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy.

W myśl art. 28 ust. 1 ww. ustawy w zakresie nieuregulowanym w ustawie, w odniesieniu do terminów i sposobu zapłaty akcyzy z tytułu importu stosuje się odpowiednio przepisy prawa celnego o terminach i sposobach uiszczania należności celnych, z wyjątkiem przepisów dotyczących przedłużenia terminu zapłaty, odroczenia terminu płatności oraz innych ułatwień płatniczych określonych tymi przepisami.

W tym przypadku nie występuje obowiązek prowadzenia składu podatkowego oraz składania zabezpieczenia akcyzowego. Jeśli w powyższej sytuacji importowany benzen o kodzie CN 2902 20 00 jest przeznaczany do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wówczas w imporcie tego wyrobu zastosowanie będzie miała stawka zerowa, o której mowa w art. 89 ust. 2 ww. ustawy.

Dodatkowo zauważyć należy, iż obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem:

1.

powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego albo,

2.

objęcia wyrobów akcyzowych zawieszającą procedurą celna w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Zaś zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 (np. importu wyrobów akcyzowych), to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle powyższego w sytuacji gdy obowiązek podatkowy w imporcie benzenu o kodzie CN 2902 20 00 powstał i podatnik naliczył akcyzę w zgłoszeniu celnym (art. 27 ust. 1 ustawy) wówczas odsprzedaż importowanego benzenu o kodzie CN 2902 20 00 na cele o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, nie podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym. Innymi słowy do sprzedaży uprzednio importowanego benzenu o kodzie CN 2902 20 00 nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące stosowania stawek podatku akcyzowego, o ile Wnioskodawca nie zmieni przeznaczenia tego wyrobu, o którym mowa w art. 89 ust. 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl