IBPP3/443-473/14/AŚ - Prawo klubu sportowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-473/14/AŚ Prawo klubu sportowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 25 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Klub Sportowy (Wnioskodawca) jest organizacją pożytku publicznego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W lipcu 2012 r. za pośrednictwem LGD G. Klub złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów PROW 2007-2013 na realizację operacji pn. "...".

Przedmiotem projektu była organizacja w dniu 8 lutego 2012 r. Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Była to impreza sportowo-edukacyjna mająca na celu wzbogacenie wiedzy z zakresu ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży a także poprawę jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poszerzenie oferty imprez kulturalnych i sportowych jako aktywnych forma spędzania czasu wolnego.

Zakres projektu obejmował koszty wynagrodzenia instruktorów dla drużyn szkół podstawowych i gimnazjum, koszty zakwaterowania drużyn, wynagrodzenia sędziów, zakupy pucharów i nagród, obsługa komputerowa zawodów, opracowania i wydruku afiszu, wypożyczenia i ustawienia toru przeszkód, przeprowadzenie konkurencji udzielania pierwszej pomocy. Projektodawca w związku z realizowaną operacją nie pobierał żadnych opłat od uczestników imprezy, opłat za wstęp czy opłat wpisowych. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT, lub rachunkami na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca. Dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Projekt został zrealizowany w założonym zakresie.

Całkowita wartość projektu wyniosła 20.410,91 zł w tym koszty kwalifikowalne 20.410,91 zł a wnioskowana kwota pomocy 16.328,73 zł, stanowiąca 80% kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, we wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca uwzględnił koszty podatku od towarów i usług VAT związane z realizacją projektu w wysokości 1.134,71 zł jako koszty kwalifikowalne. Jako załącznik do wniosku klub dołączył oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT (art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), ponadto dotacja będzie przeznaczona w całości na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych klubu, Wnioskodawca uznał podatek VAT jako koszt kwalifikowany przedmiotowego projektu.

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, w przypadku ujęcia podatku VAT w kosztach kwalifikowalnych, Wnioskodawca jest zobligowany przedstawić indywidualną interpretację w zakresie interpretacji prawa podatkowego w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT wraz z wnioskiem o płatność ostateczną.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 czerwca 2014 r.):

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony związany z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 czerwca 2014 r.), nie może on odliczyć podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca przeformułował zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "...". Przedmiotem projektu była organizacja w dniu 8 lutego 2012 r. Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Była to impreza sportowo-edukacyjna mająca na celu wzbogacenie wiedzy z zakresu ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży a także poprawę jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poszerzenie oferty imprez kulturalnych i sportowych jako aktywnych forma spędzania czasu wolnego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe ustalenia, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl