IBPP3/443-471/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-471/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu do tut. organu 15 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowaną inwestycją pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowaną inwestycją pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W wyniku realizacji projektu pn. ".." - powstała instalacja niekonwencjonalnych źródeł energii wspomagających system grzewczy krytej pływalni w D przy pomocy kolektorów słonecznych, pompy ciepła oraz ekonomizerów spalin. Powstała w wyniku realizacji inwestycja jest integralnie związana z obiektem krytej pływalni, której właścicielem jest Gmina. W obiekcie krytej pływalni Gmina prowadzi sprzedaż opodatkowaną w postaci sprzedaży biletów wstępu na basen oraz wynajem pomieszczeń pod usługi z tytułu których uzyskuje przychody opodatkowane oraz odlicza podatek naliczony od ponoszonych kosztów. Kolektory słoneczne służą podgrzewaniu wody, która jest wykorzystywana w całym obiekcie i służy sprzedaży opodatkowanej.

W piśmie z dnia 24 lipca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

a.

na fakturach zakupu związanych z projektem "..." jako nabywca figuruje Gmina D

b.

inwestycja, o której mowa we wniosku jest związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 lipca 2012 r.):

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowaną inwestycją.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 lipca 2012 r.):

Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w wyniku realizacji projektu pn. "..." - powstała instalacja niekonwencjonalnych źródeł energii wspomagających system grzewczy krytej pływalni w D przy pomocy kolektorów słonecznych, pompy ciepła oraz ekonomizerów spalin. Powstała w wyniku realizacji inwestycja jest integralnie związana z obiektem krytej pływalni, której właścicielem jest Gmina D. W obiekcie krytej pływalni Gmina prowadzi sprzedaż opodatkowaną w postaci sprzedaży biletów wstępu na basen oraz wynajem pomieszczeń pod usługi z tytułu których uzyskuje przychody opodatkowane oraz odlicza podatek naliczony od ponoszonych kosztów. Kolektory słoneczne służą podgrzewaniu wody, która jest wykorzystywana w całym obiekcie i służy sprzedaży opodatkowanej. Na fakturach zakupu związanych z projektem "..." jako nabywca figuruje Gmina D. Inwestycja, o której mowa we wniosku jest związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika bowiem, że towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego (Wnioskodawca prowadzi sprzedaż opodatkowaną w postaci sprzedaży biletów wstępu na basen oraz wynajem pomieszczeń pod usługi z tytułu których uzyskuje obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług).

Wobec powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowaną inwestycją pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowaną inwestycją, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl