IBPP3/443-459/13/KG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-459/13/KG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jako osoba prawna jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym i ma nadany numer identyfikacji podatkowej: XXX-XXX-xx-xx. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową odpłatną i nieodpłatną oraz pożytku publicznego. W myśl nowych przepisów ustawy o VAT, zwolnienie dotyczące działalności Wnioskodawcy jest powiązane z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, w którym zawarto zapis, że zwolnieniu podlegają m.in. usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Proporcja określona w ustawie o podatku od towarów i usług art. 90 ust. 2-8 nie przekroczyła 2%. W związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca będzie realizować projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek składany w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w ramach działania 4.1. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7 z tytułu prowadzenia działalności statutowej oraz działalności pożytku publicznego.

Wnioskodawca planuje zakup tzw. Parku wraz z organizacją czasu wolnego dla społeczności lokalnej ww. Parku. Do czasu rozliczenia projektu Park będzie rozkładany min. 10 razy w W., gdzie społeczność lokalna będzie mogła skorzystać z zabawy jaką oferują atrakcje znajdujące się w Parku (olbrzymie piłkarzyki, dmuchany zamek, zjeżdżalnia, tor przeszkód + suchy basen, trampoliny, rowery). Park będzie funkcjonował samoistnie tzn. nie będzie połączony z innymi imprezami organizowanymi przez Wnioskodawcę, a co za tym idzie nie będzie generował dodatkowych kosztów. Park będzie rozkładany na "plaży" przy W., gdzie będzie mogła z niego bezpłatnie skorzystać społeczność lokalna przez 10 dni po 6 godzin dziennie.

Planowane terminy to: 1-4 maja 2014 r., 16-18 maja 2014 r., 30-31 maja oraz 1 czerwca 2014 r. Sprzęt będzie codziennie składany i magazynowany w H. Z. W. (nie można go zostawić na noc ponieważ mógłby zostać zniszczony).

W ramach Parku planuje się zakup tzw. dmuchańców: zjeżdżalnia, zamek do skakania, tor przeszkód + suchy basen, olbrzymie piłkarzyki, 2 trampoliny. Do Parku planuje się także zakup rowerów (10 sztuk), które będą wypożyczane odwiedzającym. Będą także organizowane ciekawe rowerowe konkurencje sportowe w Parku Rekreacji. Zabawa w Parku będzie przebiegać pod okiem instruktorów H. Z. W., którzy swą pracę będą wykonywać jako wolontariusze. Dodatkowo wolontariusze w Parku będą prowadzili konkursy promujące ekologię i ochronę środowiska (m.in. plastyczny, quizy, krzyżówki, mini gra terenowa o ekologii) co doskonale wpłynie na poszerzenie wiedzy głównie dzieci i młodzieży z zakresu ekologii. Realizację wniosku planuje się zakończyć w czerwcu 2014 r. W tym czasie Wnioskodawca zakłada rozłożenie Parku 10 razy. Sprzęt będzie przechowywany siedzibie H. Z. W. (ul. T.).

Zakupiony sprzęt będzie używany podczas imprez/zajęć organizowanych przez Wnioskodawcę oraz z udziałem Wnioskodawcy, nie będzie on wypożyczany na imprezy bez udziału Wnioskodawcy. Zainteresowani o możliwości korzystania z parku będą mogli się dowiedzieć ze strony internetowej H. Z. W. oraz z plakatów informacyjnych.

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT oraz niepodlegających podatkowi (czynności nieodpłatne).

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie atrakcje znajdujące się w Parku będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 czerwca 2014 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z 12 czerwca 2014 r.), nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". W ramach Parku planuje się zakup tzw. dmuchańców: zjeżdżalnia, zamek do skakania, tor przeszkód + suchy basen, olbrzymie piłkarzyki, 2 trampoliny. Do Parku planuje się także zakup rowerów (10 sztuk), które będą wypożyczane odwiedzającym. Będą także organizowane ciekawe rowerowe konkurencje sportowe w Parku. Zabawa w Parku będzie przebiegać pod okiem instruktorów H. Z. W., którzy swą pracę będą wykonywać jako wolontariusze. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie atrakcje znajdujące się w Parku będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Podsumowując należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował świadczone przez siebie usługi jako czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano pytania w tym zakresie. Informacja ta została potraktowana jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie była przedmiotem oceny. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl