IBPP3/443-459/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-459/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855). Wnioskodawca powstał 12 września 2011 r. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Celami Stowarzyszenia jest:

1.

Działanie na rzecz aktywizacji i promowania kobiet w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym,

2.

Kultywowanie tradycji i obrzędów ludowych.

3.

Współpraca pomiędzy organizacjami wsi.

4.

Działania mające na celu upiększanie wsi

5.

Współpraca z władzami gminy M.

6.

Organizowanie szkoleń i pokazów oraz kiermaszy promujących zdrowe i tradycyjne jadło.

7.

Wspieranie wszechstronnego rozwoju społeczno-kulturalnego i gospodarczego wsi.

8.

Inicjowanie, promowanie i wspieranie inicjatyw mieszkańców.

Dochodami Stowarzyszenia są składki członkowskie oraz świadczenia członków wspierających, dotacje, darowizny, spadki, zapisy oraz inne dochody statutowe.

W dniu 12 grudnia 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie operacji pn. "..." W ramach konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "X" w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 w zakresie małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie.

Operacja ta będzie realizowana jednoetapowo. Celem operacji jest podtrzymywanie tradycji ludowych wśród mieszkańców poprzez zakup strojów regionalnych, który da szansę na zaprezentowanie obecnego i rozwój nowego repertuaru zespołu obrzędowego, jednocześnie wpłynie na podniesienie wiedzy o pochodzeniu i poznaniu dziedzictwa kulturowego.

Wnioskodawca nadmienia, że obecne stroje własnoręcznie zostały uszyte przez członkinie Stowarzyszenia i mają już 10 lat i są nieco zniszczone. Zakupione w ramach projektu stroje ludowe będą służyć członkiniom Stowarzyszenia przez wiele lat. Innowacyjność tego projektu polega na tym, że członkinie Stowarzyszenia podjęły się odtworzenia oryginalnych strojów ludowych w oparciu o stare zdjęcia i ryciny oraz poprzez przekaz ustny najstarszych mieszkańców wioski.

Efektem realizacji operacji będą wystawiane nowe obrzędy ludowe przez które młode pokolenie pozna stare zapomniane rzemiosła oraz prace na roli, a także przyśpiewki i gwarę ludową regionu. Prace nad tymi obrzędami zwiększą aktywizację środowiska wiejskiego. Realizacja tego projektu przyczyni się do osiągnięcia celów zawartych w LSR dla obszarów LGD "X" Cel strategiczny 4 zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego oraz cel strategiczny 3 aktywizacja mieszkańców oraz celów szczegółowych 4.3 zachowanie tradycji lokalnych, ponadto 3.2 wspieranie inicjatyw społeczności lokalnej. Cel operacji przyczyni się do osiągnięcia celów Osi 4 PROW na lata 2007-2013 w zakresie poprawy jakości życia w obszarach wiejskich oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz tradycji wsi.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na podstawie § 15 Statutu Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania "X" oraz art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) oraz Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.), członek LGD Stowarzyszenie zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji gdyż w chwili obecnej ani w najbliższej przyszłości nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej a tym samym nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 25 maja 2012 r.), nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. W związku z tym nie występują okoliczności wynikające z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie występuje odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Skoro nie występuje sprzedaż, ani działalność gospodarcza to Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w ewidencji podatników VAT. Nie wykonując czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacja operacji pn. "...", a tym samym nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl