IBPP3/443-459/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-459/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania refundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania refundacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą leków, a osiągane z tego tytułu obroty ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy sprzedaży leków refundowanych ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej cała kwota należna niepomniejszona o wartość należnej refundacji. Na koniec miesiąca Wnioskodawca księguje wartość netto sprzedaży na podstawie raportu okresowego, natomiast wartość netto należnej jeszcze nie otrzymanej refundacji do leków sprzedanych w danym miesiącu jest stornowana na podstawie faktur dla NFZ. W miesiącu następnym gdy refundacje za sprzedane leki z miesiąca poprzedniego są wpłacone przez NFZ na rachunek gospodarczy Wnioskodawca dokonuje ich zaewidencjonowania w dacie wpływu środków na konto. Tak więc część obrotów realizowanych przez aptekę dotycząca leków nieobjętych refundacją stanowi obrót objęty obowiązkiem podatkowym zgodnie z treścią art. 19 ust. 1, natomiast obrót lekami refundowanymi jest objęty obowiązkiem podatkowym zgodnie z art. 19 ust. 21. Rozliczenie podatku VAT w aptece odbywa się więc dwuetapowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana refundacja leków jest dotacją, subwencją lub inną dopłatą o podobnym charakterze, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dacie uznania rachunku bankowego podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży leków na podstawie recept pacjent ponosi tylko częściową odpłatność za pełnowartościowy lek. Pozostała część ceny brutto (zawierająca w sobie podatek VAT) w oparciu o fakturę przedkładaną w oddziale NFZ jest dofinansowywana ze środków budżetowych w formie refundacji na rzecz konkretnej apteki. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje w art. 19 ust. 21 jako wyjątek od zasady określonej w art. 19 ust. 1 inny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat należy rozliczać obroty realizowane z tego tytułu w dacie uznania rachunku bankowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2- 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku Zatem do dopłat, o których mowa w przytoczonym przepisie, stanowiących obrót będący podstawą opodatkowania, zaliczyć należy również refundację za leki otrzymaną przez apteki z Narodowego Funduszu Zdrowia gdyż jak zauważa Wnioskodawca we wniosku przedmiotowa refundacja pokrywa część ceny leków które są nabywane przez pacjentów na receptę.

Z ww. regulacji wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje, refundacje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, czyli tzw. dotację przedmiotową, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli jednak dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy, zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu, powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Dodatkowo przepis art. 19 ust. 21 cytowanej wyżej ustawy wprowadza szczególny moment powstania obowiązku podatkowego stanowiąc, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, jak również przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy w podatku VAT przy sprzedaży leków refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia powstaje dwuetapowo:

1.

po raz pierwszy - art. 19 ust. 1 ustawy o VAT - w części zapłaconej przez klienta z chwilą wydania towaru,

2.

po raz drugi - art. 19 ust. 21 ustawy o VAT - w części w jakiej dany lek jest refundowany z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika kwotą otrzymanej refundacji z NFZ.

Należy jednak zaznaczyć, iż dwuetapowy obowiązek podatkowy powstaje wyłącznie odnośnie dostawy leków, które są w części refundowane z NFZ a nie jak stwierdził Wnioskodawca we wniosku, że dwuetapowy obowiązek powstaje do części obrotów realizowanych przez aptekę dotyczącą leków nieobjętych refundacją (w przypadku dostawy których obowiązek powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT), oraz obrotu lekami refundowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla otrzymanej refundacji należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl