IBPP3/443-457/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-457/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." dofinansowywany ze środków Unii Europejskiej "Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013. Realizacja projektu ma

na celu modernizację instalacji, założenie instalacji solarnych oraz docieplenie dachu i części obiektu. W związku z powyższym szpital jest zobowiązany do przedłożenia w Wydziale Rozwoju Regionalnego przy Urzędzie Marszałkowskim w... informacji z Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca świadczy w przeważającej części usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT oraz w niewielkiej części usługi opodatkowane podatkiem VAT z tytułu najmu pomieszczeń, bazy hotelowej i refaktur za media. Proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT za 2012 r. nie przekracza 3%. Okres realizacji projektu od grudnia 2012 r. do grudnia 2013 r. Realizacja projektu związana jest zarówno ze świadczeniem usług zwolnionych jak i opodatkowanych podatkiem VAT, jednakże Wnioskodawca nie jest w stanie określić odrębnych kwot podatku naliczonego związanych z działalnością zwolnioną i działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca dla projektu dokonuje zakupu towarowi usług udokumentowanych fakturami VAT wystawianym na Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT za 2012 r. wynosi 2,34%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z rodzajem prowadzonej działalności (usługi w zakresie ochrony i ratowania zdrowia i w niewielkiej części usługi opodatkowane) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z faktem iż Wnioskodawca prowadzi w przeważającej części działalność zwolnioną z podatku VAT-7 (usługi w zakresie ochrony zdrowia) i w niewielkiej części działalność opodatkowaną (proporcja 3%) jednostce przysługuje prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ustawy o VAT w wysokości 3%, gdyż zakupione towary i usługi dla realizacji projektu wykorzystywane będą zarówno dla czynności zwolnionych jak i opodatkowanych podatkiem VAT-7 (najem pomieszczeń).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Wskazać również należy, że podatnikowi może przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części tj. w wysokości odpowiadającej wartości ustalonego wskaźnika proporcji.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

* przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

* nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT realizuje projekt pn. "...". Realizacja projektu ma na celu modernizację instalacji, założenie instalacji solarnych oraz docieplenie dachu i części obiektu. Zakupy towarów i usług dotyczące ww. projektu udokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w przeważającej części świadczy usługi medyczne - zwolnione z podatku VAT oraz w niewielkiej części usługi z tytułu najmu pomieszczeń bazy hotelowej i refaktur za media - opodatkowane podatkiem VAT. Realizacja projektu związana jest zarówno ze świadczeniem usług zwolnionych oraz opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest wstanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną podatkiem VAT. Wskaźnik proporcji określony na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT za 2012 r. wynosi 2,34%.

Przenosząc powołane na wstępie unormowania na grunt rozpatrywanej sprawy, należy uznać, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i kwot w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, ponieważ w rozpatrywanej sprawie proporcja ta, zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT wynosi 3%, a Wnioskodawca - jak wskazał we wniosku - nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować dokonywanych w ramach projektu zakupów, do poszczególnych kategorii czynności to ma prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 3%, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl