IBPP3/443-457/09/ŁW - Powstanie obowiązku podatkowego w imporcie towarów w zakresie podatku VAT w przypadku odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-457/09/ŁW Powstanie obowiązku podatkowego w imporcie towarów w zakresie podatku VAT w przypadku odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.), z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 4 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie powstania obowiązku podatkowego w imporcie towarów w przypadku odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 11 sierpnia 2009 r., z dnia 26 sierpnia 2009 r. oraz 3 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie powstania obowiązku podatkowego w imporcie towarów w przypadku odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest dystrybutorem obrabiarek sterowanych numerycznie O. pochodzących z Japonii, a przywożonych do Polski za pośrednictwem niemieckiej centrali O. Oprócz importu i sprzedaży obrabiarek Wnioskodawca otrzyma również obrabiarki demonstracyjne, które prezentowane będą w jego salonie prezentacyjnym w G. (w siedzibie firmy).

Obrabiarki demonstracyjne będą następnie prezentowane klientom w trakcie organizowanych przez Wnioskodawcę seminariów tematycznych, poświęconych konkretnym zagadnieniom obróbczym lub też prezentowane będą indywidualnym klientom pojawiającym się w firmie Wnioskodawcy. Następnie ww. obrabiarki wracają do centrali w O., w niektórych zaś przypadkach mogą zostać sprzedane. Okres pozostawania obrabiarki w salonie Wnioskodawcy - wg jego przewidywań - może wynosić nawet do kilku miesięcy i z reguły po tym czasie obrabiarki wrócą do właściciela. Wnioskodawca w odniesieniu do tych maszyn i opisanego stanu faktycznego zamierza ubiegać się o zastosowanie procedury odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych.

Wnioskodawca podkreślił, iż miejscem prezentacji maszyn będą G., siedziba firmy. Cel sprowadzenia maszyn: demonstracja, pokazy grupowe i indywidualne, docelowo zwrot do właściciela lub sprzedaż klientowi, jeśli znajdzie się taki w trakcie organizowanych pokazów.

Pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w sposób następujący:

1.

właścicielem przedmiotowych obrabiarek do momentu sprzedaży pozostaje niemiecka centrala, działa ona jako niezależny podmiot gospodarczy, we własnym imieniu,

2.

w Niemczech otwarciem procedur celnych zajmuje się niemiecka centrala za pośrednictwem własnego agenta celnego. W przypadku przewiezienia nieoclonych obrabiarek do Polski, sprawy celne przejmuje agent celny Wnioskodawcy. Zarówno w przypadku sprzedaży, jak i w przypadku zwrotu obrabiarki, to właśnie agent celny Wnioskodawcy dokonuje zamknięcia procedur celnych w Polsce,

3.

obrabiarki wracają do Niemiec,

4.

gdyby podczas okresu prezentacji w Polsce znalazł się klient, to sprzedającym byłby Wnioskodawca. Wnioskodawca składa zamówienie w niemieckiej centrali, ostatecznie otrzymując fakturę handlową i stając się właścicielem przedmiotu sprzedaży. W momencie dostawy do klienta właścicielem obrabiarek jest już Wnioskodawca.

Pismami z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 4 września 2009 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż znajdujące się w ofercie obrabiarki sprowadzone z Japonii o kodach (zgodnie z systemem Iszatr):

*

centra obróbkowe horyzontalne - CN 8457 10 10 00 - cło 2,7% - podatek VAT 22%,

*

centra obróbkowe pozostałe - CN 8457 10 90 00 - cło 2,7% - podatek VAT 22%,

*

centra tokarskie - CN 8458 11 20 20 - cło 2,7% - podatek VAT 22%,

*

szlifierki sterowane numerycznie - CN 8460 21 00 00 - cło 2,7% - podatek VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki jest obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu towaru w związku procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych...

W jakiej wysokości naliczany jest VAT w przypadku zakończenia odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych i dopuszczeniem do obrotu (zbycie klientowi w Polsce)...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 19, ust 7-9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

Jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku powrotnego wywozu towarów nie dochodzi do powstania długu celnego. Dług celny może powstać w przypadku gdy Wnioskodawca (posiadacz pozwolenia) zdecyduje się dopuścić towar do obrotu (zbyć go). Będzie w tym momencie zobligowany do zmiany procedury celnej, a co za tym idzie do zapłacenia cła i podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT w wysokości 22% płatny jest w momencie wprowadzenia towaru do obrotu, tzn. przy sprzedaży krajowemu klientowi. Stawki VAT wskazane w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę odnoszą się zarówno do importu ww. obrabiarek, jak i też do sprzedaży krajowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, import towarów to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

W cyt. wyżej przepisie ustawodawca wprowadził zasadę, zgodnie z którą w przypadku, gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju odprawą czasową z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych i towary te przestaną na terytorium Polski podlegać tej procedurze, wówczas należy przyjąć, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium Polski.

Wnioskodawca jest dystrybutorem obrabiarek sterowanych numerycznie O. pochodzących z Japonii, a przywożonych do Polski za pośrednictwem niemieckiej centrali O.. Właścicielem przedmiotowych obrabiarek jest niemiecka centrala i pozostaje nim do momentu formalnego zakończenia procedury odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych. W Niemczech otwarciem procedur celnych zajmuje się niemiecka centrala za pośrednictwem własnego agenta celnego. W przypadku przewiezienia nieoclonych obrabiarek do Polski, sprawy celne przejmuje agent celny Wnioskodawcy. Zarówno w przypadku sprzedaży, jak i w przypadku zwrotu obrabiarki, to właśnie agent celny Wnioskodawcy dokonuje zamknięcia procedur celnych w Polsce. W przypadku zwrotu ww. obrabiarek wracają one do Niemiec.

Mając na uwadze cyt. wyżej art. 36 ust. 1 ww. ustawy należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy obrabiarki będące przedmiotem wniosku, objęte na terytorium Niemiec procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, a następnie przywiezione na terytorium Polski, w ramach tej samej procedury zostaną powrotnie wywiezione do Niemiec, to na gruncie powołanego wyżej przepisu nie wystąpi na terytorium Polski import towarów. Powyższe wynika z faktu, iż na terytorium Polski obrabiarki te nie przestały podlegać ww. procedurze.

W sytuacji natomiast, gdy przedmiotowe obrabiarki przestaną na terytorium Polski podlegać procedurze odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych w ten sposób, iż otrzymują nowe przeznaczenie celne - dopuszczenie do obrotu - wówczas wystąpi na terytorium Polski import tych obrabiarek.

Podatnikami z tyt. importu towarów w ww. sytuacji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Obowiązek podatkowy z tyt. importu towarów w przypadku dopuszczenia do obrotu na terytorium Polski powstaje, na mocy art. 19 ust. 7 ustawy o VAT, z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

Stosownie do art. 33 ust. 1-7 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Jeżeli organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości. Naczelnik urzędu celnego może określić kwotę podatku w decyzji dotyczącej należności celnych.

Po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości.

Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a-33c.

W przypadkach niewymienionych w ust. 1-4 i art. 34 podatnik jest obowiązany do zapłaty kwoty należnego podatku w terminie i na warunkach określonych dla uiszczenia cła, również gdy towary zostały zwolnione od cła lub stawki celne zostały zawieszone albo obniżone do wysokości 0%.

Naczelnik urzędu celnego jest obowiązany do poboru podatku należnego z tytułu importu towarów, z zastrzeżeniem art. 33a i 33c.

Organ celny zabezpiecza kwotę podatku, jeżeli podatek ten nie został uiszczony, w przypadkach i trybie stosowanych przy zabezpieczaniu należności celnych na podstawie przepisów celnych.

Stawki podatku VAT w przypadku towarów określają przepisy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 41 ust. 15 ustawy. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w odniesieniu do niektórych towarów, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku w wysokości 7% (Dz. U. Nr 211, poz. 1329) określił wykaz towarów wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiący załącznik do tego rozporządzenia.

W poz. 233, 234, 235 ww. rozporządzenia zostały wymienione maszyny, urządzenia i wyposażenie (inne niż obrabiarki objęte pozycjami od 8456 do 8465) do przygotowywania lub wykonywania płyt, cylindrów lub innych elementów drukarskich; płyty, cylindry i inne elementy drukarskie; płyty, cylindry i kamienie litograficzne, przygotowane do celów drukarskich (na przykład strugane, ziarnowane lub polerowane) oraz wyroby o kodach CN 8442 30 99, 8443 32 10 i 8443 39 90.

Przedmiotowe obrabiarki:

*

centra obróbkowe horyzontalne - CN 8457 10 10 00,

*

centra obróbkowe pozostałe - CN 8457 10 90 00,

*

centra tokarskie - CN 8458 11 20 20,

*

szlifierki sterowane numerycznie - CN 8460 21 00 00,

są opodatkowane z tytułu importu stawką w wysokości 22%.

Zatem w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym ww. obrabiarki będą opodatkowane stawką podatku 22% VAT z tytułu importu (art. 36 ust. 1 ww. ustawy) na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto wskazać należy, iż w przypadku sprzedaży ww. obrabiarek klientowi Wnioskodawcy zastosowanie znajdą przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 22 ust. 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz import towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów (art. 22 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży krajowej postanie z chwilą wydania ww. obrabiarek klientowi Wnioskodawcy, bądź w momencie wystawienia faktury przez Wnioskodawcę.

Ww. obrabiarki w przypadku sprzedaży krajowej będą opodatkowane stawką 22% VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl