IBPP3/443-453/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-453/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), uzupełniony pismami z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) oraz z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku w sytuacji oddania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na podstawie umowy zawartej na czas określony, gdzie odpisów amortyzacyjnych dokonywać będzie korzystający, a z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku w sytuacji oddania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na podstawie umowy zawartej na czas określony, gdzie odpisów amortyzacyjnych dokonywać będzie korzystający, a z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) oraz z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22 czerwca 2011 r. oraz z dnia 18 lipca 2011 r. znak IBPP3/443-453/11/IK, IBPP3/443-454/11/IK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji działalności gospodarczej m.in. w zakresie PKD:

* 68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek

* 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Dodatkowo Wnioskodawca planuje rozszerzenie tej działalności o PKD 64.9 Pozostała finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza dokonywać zakupu nieruchomości mieszkaniowych i następnie oddawać je do odpłatnego używania lub używania i pobierania pożytków osobom fizycznym (konsumentom), które są byłymi właścicielami lub nie były związane z tą nieruchomością - możliwości ich wykupu po upływie okresu, na który umowa została zawarta. Umowy takie spełniałyby wymogi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwalifikujące je do uznania za umowy leasingu finansowego lub operacyjnego.

Instytucja leasingu finansowego lub operacyjnego wykorzystywana byłaby w zależności od potrzeb obu stron.

Umowa leasingu będzie przewidywała przeniesienie prawa własności po jej zakończeniu, co nastąpi w formie aktu notarialnego, z uwagi na przedmiot umowy - nieruchomość.

1.

Jednym rodzajem umów to: umowy leasingu, które zawierane będą na czas określony. Odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonywał będzie korzystający (leasing finansowy). Suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Po zakończeniu umowy (upływie okresu, na który zostały zawarte), z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego.

2.

Przedmiotem wniosku będą nieruchomości o symbolu PKOB 1122 (budynki o trzech i więcej mieszkaniach).

3.

Nieruchomości będące przedmiotem wniosku będą spełniały definicję budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym w świetle art. 41 ust. 12a do 12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - będą to obiekty budownictwa mieszkaniowego w postaci lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej poniżej 150 m 2.

4.

Umowa ta spełnia definicję dostawy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydanie nieruchomości nastąpi na podstawie umowy leasingu zawartej na czas określony, w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego oraz odpisów dokonywał będzie korzystający.

* dostawa będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu. Przedmiotem dostawy będą lokale mieszkalne używane, tj. wcześniej już zasiedlone, które wnioskodawca odkupił od poprzednich właścicieli na rynku wtórnym,

* między pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata,

* w stosunku do tych nieruchomości wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy ich nabyciu z uwagi na to, że nieruchomości te będą nabywane od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej,

* Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości mieszkalnych,

* nieruchomości mieszkalne będą wykorzystywane przez wnioskodawcę w celach związanych z zawartymi umowami leasingu przez okres co najmniej 10 lat (na taki okres Wnioskodawca planuje zawrzeć umowy leasingu finansowego i operacyjnego).

Dodatkowo wskazano, że nieruchomości będą oddawane w leasing (finansowy i operacyjny) osobom fizycznym, nie prowadzącym działalności gospodarczej, na cele mieszkaniowe tych osób. Wnioskodawca tych czynności będzie dokonywał na własny rachunek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, w przypadku takiego rodzaju umowy leasingu (finansowego), tj:

* Umowy leasingu, które zawierane będą na czas określony.

* Odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonywał będzie korzystający.

* Suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych.

* Po zakończeniu umowy (upływie okresu na który zostały zawarte), z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego.

dotyczącego nieruchomości budynkowej używanej, może on zostać uznany za dostawę towarów zwolnioną z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku takiego rodzaju umowy leasingu (finansowego), zdaniem wnioskodawcy, może ona zostać uznany za dostawę towarów zwolnioną z VAT.

Opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. Przez dostawę towaru zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Przy czym zgodnie z art. 7 ust. 9 ustawy o VAT przez umowę leasingu rozumie się umowy, w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty. Zatem ustawodawca zalicza do dostawy towarów taką umowę leasingu, w której przeniesienie własności następuje w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych w umowie, a skutek w postaci przejścia własności ma być wyrażony bezwarunkowo - na to wskazywałoby użycie sformułowania "następuje przeniesienie własności".

Wobec powyższego należy wskazać, iż w przypadku umowy leasingu, o której mowa w zapytaniu, jeżeli, umowa stanowić będzie, iż z chwilą zapłaty ostatniej raty leasingowej zostanie przeniesiona na leasingobiorcę własność budynku, a jednocześnie spełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 7 ust. 9 ustawy, wydanie towaru na podstawie przedmiotowej umowy stanowić będzie dostawę towaru w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Ponieważ przedmiotowe zwolnienie obejmuje dostawę, oznacza to, że objęto tym zwolnieniem nie tylko sprzedaż, ale również wszystkie przypadki odpłatnego przeniesienia własności towaru (prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), będące dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie będzie miało również zastosowanie w przypadku umowy leasingu, dla której spełnione są omówione wyżej warunki pozwalające na uznanie, iż ma miejsce dostawa towarów, a jednocześnie przedmiotem tej umowy jest towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, w stosunku do którego nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane zgodnie z powołanym art. 43 ust. 2 ustawy, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;

Ponieważ wnioskodawca będzie spełniał powyższe warunki, dlatego zawierane umowy leasingu (finansowego) należy uznać za dostawę towarów zwolnioną z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się umowy w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty (art. 7 ust. 9).

W myśl art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo do używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Z kolei z art. 23f ust. 1 ww. ustawy, wynika, że do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, o których mowa w art. 23b ust. 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1.

umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony;

2.

suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

3.

umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:

a.

odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, w przypadku gdy nie jest osobą wymienioną w lit. b), albo

b.

finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Aby dana umowa leasingu mogła być traktowana jako dostawa towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, muszą zostać spełnione dodatkowe warunki. Umowa taka musi przewidywać, iż prawo własności zostanie przeniesione (na leasingobiorcę):

* w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową; lub

* z chwilą zapłaty ostatniej raty.

W związku z powyższym leasing finansowy jest dostawą towarów natomiast leasing operacyjny traktowany jest jak świadczenie usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza dokonywać zakupu nieruchomości mieszkaniowych i następnie oddawać je do odpłatnego używania lub używania i pobierania pożytków osobom fizycznym (konsumentom), które są byłymi właścicielami lub nie były związane z tą nieruchomością - możliwości ich wykupu po upływie okresu, na który umowa została zawarta. Jednym rodzajem umów to: umowy leasingu, które zawierane będą na czas określony. Odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonywał będzie korzystający (leasing finansowy). Suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Po zakończeniu umowy (upływie okresu na który zostały zawarte), z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego.

Zatem umowa, która spełnia warunki określone w cyt. wcześniej przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na mocy której odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający spełnia przesłankę określoną w art. 7 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania jej za umowę dzierżawy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

Ta umowa spełnia również warunek określony w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zawierać będzie bowiem bezwarunkowe przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego za cenę okresloną jako ostatnia rata. Wskazać również należy, iż w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zaliczył do dostawy towarów taką umowę leasingu, w której przeniesienie własności następuje w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych w umowie, a skutek w postaci przejścia prawa własności ma być wyrażony bezwarunkowo.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wydanie korzystającemu lokalu mieszkalnego na podstawie opisanej we wniosku umowy leasingu gdzie odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, a po upływie okresu na który została zawarta ta umowa, z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego spełnia definicję dostawy towaru podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonej w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z tym, iż przedmiotem dostawy będą nieruchomości o charakterze mieszkalnym należy zbadać, czy obiekty te będą opodatkowane stawką podstawową czy też obniżoną bądź korzystającą ze zwolnienia.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z art. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zatem co do zasady dokonanie dostawy obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będzie opodatkowane według stawki podatku w wysokości 8%.

Jednakże obok stawek obniżonych, ustawodawca dla dostawy budynków, budowli lub ich części przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na potrzeby definicji pierwszego zasiedlenia należy przyjąć, iż oddanie do użytkowania jest sformułowaniem odnoszącym się do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części w wykonaniu dostawy, dzierżawy, najmu lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Powyższe przepisy wskazują, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje wówczas, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Jak wskazano wyżej Wnioskodawca dokonuje dostawy nieruchomości. Z treści wniosku wynika, że nieruchomości te mają charakter mieszkalny Nieruchomości te jak wskazał Wnioskodawca będą spełniały definicję budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym w świetle art. 41 ust. 12a do 12c ustawy o VAT i będą to obiekty budownictwa mieszkaniowego w postaci lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej poniżej 150 m 2. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dostawa będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu. Przedmiotem dostawy będą lokale mieszkalne używane, tj. wcześniej zasiedlono, które Wnioskodawca odkupił od poprzednich właścicieli na rynku wtórnym. Miedzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż dwa lata. W stosunku do tych nieruchomości Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy ich nabyciu z uwagi na to, że nieruchomości te będą nabywane od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości mieszkalnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe, przede wszystkim wskazać należy, że dostawa lokali mieszkalnych nie będzie dostawą po pierwszym zasiedleniu, gdyż jak wyjaśnił Wnioskodawca nieruchomości odkupił od poprzednich właścicieli na rynku wtórnym od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że oddanie do użytkowania jest sformułowaniem odnoszącym się do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części w wykonaniu dostawy, dzierżawy, najmu lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem sam fakt używania lokali czy też zasiedlenia nie może stanowić pierwszego zasiedlenia. Również sprzedaż lokali poza VAT - em (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT) nie może stanowić pierwszego zasiedlenia. Tym samym w świetle powyższego dostawa przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Skoro zatem dostawa przedmiotowych lokali mieszkalnych nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należy rozpatrzyć możliwość zastowania art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zatem, skoro Wnioskodawcy przy nabyciu przedmiotowych nieruchomości mieszkalnych nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie to dostawa będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Odnosząc się zatem końcowo do stanowiska Wnioskodawcy należy stwierdzić, że Wnioskodawca swoje stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia dostawy nieruchomości oparł na stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., tj. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z art. 43 ust. 2. Przepis ten wymagał spełnienia warunków zgoła odmiennych od obecnie obowiązujących przepisów dotyczących zwolnienia dostawy nieruchomości określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a. Tym samym mając na względzie powołaną podstawę prawną obowiązującą do dnia 31 grudnia 2008 r. stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe i podkreślić, że dostawa przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku w sytuacji oddania nieruchomości o charakterze mieszkalnym na podstawie umowy zawartej na czas określony, gdzie odpisów amortyzacyjnych dokonywać będzie finansujący została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl