IBPP3/443-451/12/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-451/12/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować inwestycję "...". Koszt całkowity zadania wraz z podatkiem VAT wyniesie 4.555.190,00 zł. Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W 2007 - 2013 w kwocie 3.871.911,50 zł W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Projekt polega na budowie i modernizacji infrastruktury, niezbędnej do uprawiania aktywnych form wypoczynku - ścieżek pieszo-rowerowych wraz z miejscami do odpoczynku i specjalnymi oznaczeniami.

Celem projektu jest wylansowanie nowego produktu turystycznego w obszarze poprzez stworzenie odpowiedniej jakości infrastruktury okołoturystycznej.

Projekt będzie koordynowany przez Gminę Z, przy współpracy z Gminami J i N. Rozwiązanie to zapewni jednolitość i kompleksowość stosowanych rozwiązań. Poprzez swój zasięg projekt będzie miał znaczenie ponadregionalne.

W efekcie realizacji projektu powstanie ciąg atrakcyjnych tras aktywnego wypoczynku, jednocześnie bezpiecznych, trwałych, łatwych w pokonywaniu.

Przebieg tras jest zgodny z ramową koncepcją Tras Rowerowych dla województwa z listopada 2010 r. Trasy przebiegają przez tereny niezurbanizowane, pola i lasy. Projektuje się następujące trasy:

* trasa nr 1 - Szlak... (dawny szlak królewski) przebieg od miejscowości M do Z o nawierzchni bitumicznej, szerokość 3,0 m z obustronnym poboczem z tłucznia szerokości po 50 cm,

* trasa nr 2 -... o nawierzchni bitumicznej, szerokość 2,5 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm,

* trasa nr 3 -... o nawierzchni bitumicznej, szerokość 2,5 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm,

* trasa nr 4 -... o nawierzchni bitumicznej, szerokość 3,0 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm.

Ścieżki przebiegające przez wszystkie tereny Lasów Państwowych projektuje się o nawierzchni bitumicznej szerokości 2,0 m.

Przy ww. trasach znajdują się, lub są przewidywane miejsca odpoczynku dla rowerzystów w ilości 13 lokalizacji. Przy wytypowanych pięciu miejscu odpoczynku wykonane zostaną parking dla samochodów osobowych, w czterech lokalizacjach projektuje się warstwę ścieralną z betonu asfaltowego. Na parkingu w... położona zostanie kostka betonowa.

Zakładane produkty: dł. wybudowanych tras aktywnej turystyki 9,27 km, a przebudowanych 20,96 km

Płatności za wykonane usługi regulowane będą na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę dla każdego z Partnerów zgodnie z faktycznymi kosztami robót wykonanych na terenie poszczególnych gmin.

Zakup towarów i usług w części przypadającej na Gminę jako partnera projektu trafią bezpośrednio do Gminy. Faktury za powyższe zakupy będą wystawione bezpośrednio na Gminę. Po zakończeniu realizacji projektu, inwestycja w części opłaconej przez Gminę zostanie przekazana na majątek Gminy.

Zakupione towaru i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną w związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu zadania pozostanie własnością Gminy.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT - 7.

Pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że poprzez sformułowanie: "Po zakończeniu realizacji projektu, inwestycja w części opłaconej przez Gminę zostanie przekazana na majątek Gminy" należy rozumieć, że inwestycja zostanie przyjęta na majątek Gminy (we wniosku omyłkowo wskazano, że inwestycja zostanie przekazana).

Każdy z partnerów będzie otrzymywał towary i usługi bezpośrednio od wykonawców.

Faktury będą wystawiane osobno na lidera i poszczególnych partnerów (na każdą z gmin w części jej odpowiadającej). Każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu.

Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z gmin. Powstałe w wyniku realizacji mienie nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z efektów projektu korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy o podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zamierza realizować inwestycję "...". Projekt polega na budowie i modernizacji infrastruktury, niezbędnej do uprawiania aktywnych form wypoczynku - ścieżek pieszo-rowerowych wraz z miejscami do odpoczynku i specjalnymi oznaczeniami.

Celem projektu jest wylansowanie nowego produktu turystycznego w obszarze poprzez stworzenie odpowiedniej jakości infrastruktury okołoturystycznej.

Projekt będzie koordynowany przez Gminę Z, przy współpracy z Gminami J i N. Zakupione towaru i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu zadania pozostanie własnością Gminy J.

Każdy z partnerów będzie otrzymywał towary i usługi bezpośrednio od wykonawców.

Faktury będą wystawiane osobno na lidera i poszczególnych partnerów (na każdą z gmin w części jej odpowiadającej). Każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu.

Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z gmin. Powstałe w wyniku realizacji mienie nie będzie żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z efektów projektu korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera i pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl