IBPP3/443-45/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-45/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług bibliotecznych związanych z wydawaniem kart bibliotecznych, kart czytelniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług bibliotecznych związanych z wydawaniem kart bibliotecznych, kart czytelniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w swojej strukturze organizacyjnej posiada bibliotekę. Biblioteka świadczy usługi polegające na wypożyczaniu bezpłatnym książek, świadczeniu usług w zakresie wykonywania odbitek kserograficznych ze zbiorów bibliotecznych bezpłatnie i odpłatnie, usługi w zakresie skanowania i wykonywania elektronicznych kopii zbiorów bibliotecznych, usługi w zakresie wykonywania elektronicznych i kserograficznych kopii naukowych baz danych, usługi biblioteczne w zakresie wydawania kart bibliotecznych, kart czytelniczych - karty te są wydawane jednorazowo na rok akademicki na następny rok są prolongowane, stanowią identyfikator użytkowania ważny w okresie wskazanym na karcie, karty wydawane są bezpłatnie i odpłatnie. Świadczone usługi mieszczą się w zakresie usług związanych z kulturą ex 92.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi biblioteczne wymienione powyżej można zaliczyć do usług korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez bibliotekę powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług. Usługi te są związane z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez uczelnię. Wydawane karty biblioteczne i czytelnicze umożliwiają identyfikacje osób korzystających z biblioteki i czytelni. Karty są integralnie związane z usługą wypożyczania książek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi ponadto, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 43 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy wymieniono jako zwolnione od podatku usługi w zakresie edukacji. W poz. 11 tego załącznika wyszczególnione zostały m.in. usługi związane z kulturą, zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92. Jednakże niektóre z usług mieszczących się we wskazanym grupowaniu zostały wyłączone z przedmiotowego zwolnienia, w tym m.in. wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5) - pkt 5 z poz. 11 załącznika.

Powyższe zwolnienie wynika z przepisów prawa wspólnotowego a mianowicie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L Nr 145, s. 1 z późn. zm.), w myśl którego zwolnione jest od podatku od wartości dodanej kształcenie dzieci i młodzieży, edukacja szkolna i uniwersytecka, kształcenie zawodowe i szkolenia przekwalifikujące, w tym świadczenie usług i dostawa towarów bezpośrednio z nimi związanych, wykonywane przez organy podlegające prawu publicznemu powołane do wykonywania takiej działalności lub przez inne organizacje wskazane przez zainteresowane Państwa Członkowskie jako organizacje powołane do realizacji podobnych celów.

Analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Natomiast pozostałe czynności nieobjęte powyższym zwolnieniem, tj. usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw wymienionych w poz. 48 i 49 wyszczególnione zostały w poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy - jako podlegające opodatkowaniu wg stawki 7%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach realizowanej działalności edukacyjnej, Wnioskodawca (Uniwersytet) prowadzi bibliotekę, która to świadczy usługi, polegające na wypożyczeniu bezpłatnym książek, świadczeniu usług w zakresie wykonywania odbitek kserograficznych ze zbiorów bibliotecznych bezpłatnie i odpłatnie, usługi w zakresie skanowania i wykonywania elektronicznych kopii zbiorów bibliotecznych, usługi w zakresie wykonywania elektronicznych i kserograficznych kopii naukowych baz danych, usługi biblioteczne w zakresie wydawania kart bibliotecznych, kart czytelniczych.

W złożonym wniosku Wnioskodawca poinformował, że karty biblioteczne pełnią wyłącznie funkcję identyfikatorów użytkownika ważnych w okresie wskazanym na karcie. Umożliwiają identyfikację osób korzystających z biblioteki i czytelni. Karty są wydawane odpłatnie i nieodpłatnie. Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi mieszczą się w zakresie usług związanych z kulturą ex 92.

Z przedstawionych okoliczności nie wynika, aby odpłatne wydawanie kart bibliotecznych czytelnikom wiązało się z odpłatnym wstępem do biblioteki, czy wypożyczaniem wydawnictw za odpłatnością. Karty biblioteczne i czytelnicze umożliwiają identyfikację osób korzystających z biblioteki i czytelni. Czynności te nie stanowią zatem odpłatnego świadczenia usług wymienionych w poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy.

Wobec powyższego, wydawanie kart bibliotecznych jako czynność zaklasyfikowana do grupowania ex 92, mieszcząca się w pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o ile czynność ta została prawidłowo zaklasyfikowana do grupowania PKWiU.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna w zakresie pytania nr 2 i 3 została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl