IBPP3/443-444/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-444/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynku z przeznaczeniem na siedzibę firmy z funkcją mieszkalną i użytkową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynku z przeznaczeniem na siedzibę firmy z funkcją mieszkalną i użytkową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka buduje budynek z przeznaczeniem na siedzibę firmy z funkcją mieszkalną i użytkową. Część mieszkalna przeznaczona jest na pomieszczenia gościnne.

W decyzji o warunkach zabudowy jest zapis: "Rodzaj inwestycji, funkcje zabudowy i zagospodarowania terenu: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna - budowa jednorodzinnego budynku mieszkalnego z wbudowanym garażem i lokalem użytkowym - usługi biurowo księgowe". Spółka uzyskała pozwolenie na budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego z wbudowanym garażem i lokalem użytkowym.

1.

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku wynosi 231,5 m 2.

2.

Powierzchnia użytkowa biurowa zgodnie z projektem "rzut parteru" składa się z następujących pomieszczeń:

- nr 1.6 - pow. 1,71 m 2,

- nr 1.7 - pow. 2,57 m 2,

- nr 1.8 - pow. 13,25 m 2,

- nr 1.9 - pow. 12,00 m 2,

- nr 1.10-pow. 9,20 m 2,

- nr 1.11-pow. 9,00 m 2,

Razem - pow. 47,73 m 2

3.

Powierzchnia użytkowa mieszkalna zgodnie z projektem "rzut piętra" składa się z następujących pomieszczeń:

- nr 2.4 - pow. 6,12 m 2,

- nr 2.5 - pow. 6,81 m 2,

- nr 2.6 - pow. 6,46 m 2,

- nr 2.7 - pow. 9,02 m 2,

- nr 2.8 - pow. 15,61 m 2,

- nr 2.9 - pow. 21,88 m 2,

Razem - pow. 65,90 m 2

4.

Łączna powierzchnia użytkowa części biurowej (pkt 2) i mieszkalnej (pkt 3) wynosi 113,63 m 2.

5.

Pozostała powierzchnia budynku (wraz z garażem) wynosi 117,87 m 2 (tj. 231,5 m 2 - 113,63 m 2) i przeznaczona jest do wspólnego użytkowania proporcjonalnie w takim samym stosunku jak stosunek każdej z części powierzchni użytkowej biurowej i mieszkalnej w budynku do ich łącznej powierzchni określonej w pkt 4 jw.

6.

Procentowy udział części powierzchni użytkowej biurowej i mieszkalnej w budynku wynosi odpowiednio:

- powierzchnia biurowa - 42%

- powierzchnia mieszkalna - 58%

Wezwaniem z dnia 14 sierpnia 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie:

* symbolu PKOB budowanego budynku,

* z jakimi czynnościami będzie związana część mieszkalna budynku, czy z dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), czy ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli część mieszkalna będzie związana ze świadczeniem usług to należy podać symbol PKWiU.

Pismem z dnia 21 sierpnia 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny przedstawiony we wniosku w następujący sposób:

Zgodnie z zasadami metodycznymi PKOB budowany budynek mieści się w grupowaniu: PKOB grupa 111 klasa 1110 "Budynki mieszkalne jednorodzinne".Część mieszkalna związana jest z prowadzeniem firmy i przeznaczona jest dla pracowników firmy, którzy na ogół pracują w delegacji i mają miejsce zamieszkania poza siedzibą firmy. W przypadku pobytów tych pracowników w O. związanych z rozliczeniami, przygotowaniem ofert i innymi sprawami służbowymi, gdy wystąpi konieczność noclegu pracownicy będą mogli korzystać z pomieszczeń w części mieszkalnej budynku siedziby firmy. Wówczas Spółka nie będzie ponosić kosztów noclegu w hotelu tych pracowników. Część mieszkalna budynku związana jest ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - PKWiU 70.20.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy faktury za roboty winny być wystawiane przez wykonawców robót z 7% czy 22% stawką VAT dla całości robót.

2.

Czy faktury za roboty wystawiane przez wykonawców robót winny mieć zróżnicowaną stawkę VAT dla części biurowej i mieszkalnej wraz z odpowiadającymi im częściami wspólnymi, tj.:

- 22% dla części budynku odpowiadającej powierzchni użytkowej biurowej wraz z częścią powierzchni wspólnej budynku, która proporcjonalnie odpowiada części użytkowej biurowej.

- 7% dla części budynku odpowiadającej powierzchni użytkowej mieszkalnej wraz z częścią powierzchni wspólnej budynku, która proporcjonalnie odpowiada części mieszkalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w fakturach za roboty wystawianych przez wykonawców robót nie należy stosować jednej stawki VAT 7% lub 22% dla całości robót.

W fakturach za roboty wystawianych przez wykonawców robót będzie mieć zastosowanie inna stawka VAT dla części biurowej wraz z przynależną jej częścią wspólną budynku oraz inna stawka VAT dla części mieszkalnej budynku wraz z przynależną jej częścią wspólną budynku, tj.:

* stawka 7% dla 58% wartości robót, która obejmuje powierzchnię użytkową mieszkalną oraz część powierzchni wspólnej budynku mieszkalnego, która proporcjonalnie odpowiada części mieszkalnej,

* stawka 22% dla 42% wartości robót, która obejmuje powierzchnię użytkową biurową oraz część powierzchni wspólnej budynku mieszkalnego, która proporcjonalnie odpowiada części biurowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) wynika, iż zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zaś w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Ponadto należy podkreślić, iż przedmiotem zapytania są roboty budowlane. W celu ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług niezbędne jest wskazanie przez Wnioskodawcę symbolu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), pod którym sklasyfikowany jest budynek, w którym wykonywane są przedmiotowe roboty.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej. Opracowana została na podstawie europejskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (CC) 1, zgodnej z zaleceniami Narodów Zjednoczonych. Klasyfikacja ustala symbole, nazwy i zakres poszczególnych grupowań klasyfikacyjnych na czterech poziomach tj.: sekcji, działów, grup i klas. Zachowuje ona zgodność w zakresie symboliki oraz nazewnictwa grupowań z rozwiązaniami przyjętymi w klasyfikacji CC. PKOB przyjmuje z CC objaśnienia dotyczące zakresu przedmiotowego poszczególnych klas.

Zatem zgodnie z przepisami zarówno ustawy o statystyce publicznej, jak i w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jedynym organem kompetentnym do dokonywania klasyfikacji usług jest organ statystyczny tj. Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych ul. Suwalska 29 w Łodzi.

Powyżej wskazany Urząd jest również organem właściwym do klasyfikowania obiektów budowlanych.

Zauważa się ponadto, że do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Skoro obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU oraz obiektu budowlanego do grupowania PKOB ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, tutejszy organ nie jest właściwy do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług jak i również nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zakwalifikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. W przypadku wątpliwości co do prawidłowości sporządzonej kwalifikacji, Wnioskodawca może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu.

W opinii Wnioskodawcy budowany budynek mieści się w grupowaniu: PKOB grupa 111 klasa 1110 "Budynki mieszkalne jednorodzinne". Część mieszkalna budynku związana będzie ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zaklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.20.1. - jako usługi wynajmowania nieruchomości stanowiących majątek własny.

W związku z ww. kwalifikacją dokonaną przez Wnioskodawcę znajdą zastosowanie poniżej zacytowane przepisy prawa podatkowego:

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku dla towarów i świadczonych usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu ust. 12 powołanego wyżej art. 41 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi art. 41 ust. 12a cyt. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jednocześnie w ust. 12b powołanego artykułu ustawodawca wskazał, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do wszystkich obiektów budownictwa mieszkaniowego, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym jak i nieobjętych tym programem.

Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanym w art. 2 pkt 12 ww. ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego.

Definicję lokalu mieszkalnego zawiera natomiast art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z nim samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Ponadto, ustawa o własności lokali w ust. 4 powołanego artykułu stanowi, iż do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnice, strych, komórka, garaż, zwane dalej pomieszczeniami przynależnymi.

Jednocześnie Minister Infrastruktury w rozporządzeniu z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.) określił, że lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, niebędących mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym. Natomiast pomieszczeniem gospodarczym w budynku jest pomieszczenie znajdujące się poza mieszkaniem lub lokalem użytkowym, służące do przechowywania materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku oraz przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, a także opału lub odpadów stałych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca buduje budynek z przeznaczeniem na siedzibę firmy z funkcją mieszkalną i użytkową. Ww. budynek Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne. W świetle powyższego, usługi budowlano - montażowe wykonywane w obiekcie zaklasyfikowanym do grupowania PKOB 111 będą w całości opodatkowane preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Ponadto należy zauważyć, iż w przypadku gdy świadczone usługi budowlano - montażowe będą dotyczyć tylko samych lokali użytkowych zastosowanie będzie miała wówczas stawka podstawowa 22%.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, w szczególności zmiany kwalifikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług lub obiektu budowlanego.

Równocześnie w miejscu tym należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl