IBPP3/443-440/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-440/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dalej Spółka prowadzi działalność gospodarczą od listopada 2008 r. którego jedynym udziałowcem jest Gmina. Wnioskodawca obecnie zajmuje się wyłącznie budową kanalizacji sanitarnej w Gminie (85% z dotacji unijnych, 15% wkład własny). Ponadto Spółka stara się o zwrot podatku VAT z tytułu wykonywanych robót inwestycyjnych oraz bieżących wydatków tj. dzierżawa lokalu, zużycia energii elektrycznej, wody, wywozu nieczystości płynnych itp. Wnioskodawca nadmienia, że Spółka od początku swojej działalności nie uzyskiwała żadnych przychodów. Pierwsze przychody przewidywane są po zakończeniu inwestycji tj. około września 2010 r. Wnioskodawca planuje przejęcie całego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w której również jedynym udziałowcem jest Gmina. ZGKiM Sp. z o.o. uzyskuje przychody z wykonywanej działalności, jest także płatnikiem podatku VAT, posiada majątek trwały i obrotowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. fakt spowoduje, że Wnioskodawca nie będzie mógł odzyskać podatku VAT z tytułu realizacji budowy kanalizacji (za okres zarówno przed jak i po zmianie), w sytuacji gdy Wnioskodawca jest beneficjentem środków unijnych na budowę kanalizacji w gminie, gdzie VAT nie jest kosztem kwalifikowanym ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on miał prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego zarówno przed jak i po zmianie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

W świetle przepisu art. 86 ust. 10 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli jednak podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11 art. 86 cyt. ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2).

Zgodnie z nowelizacją ustawy od 1 grudnia 2008 r. w myśl art. 87 ust. 5a ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe.

Z powyżej zacytowanego stanu prawnego wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług pozostających w związku ze sprzedażą opodatkowaną. W sytuacji, kiedy u podatnika w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, podatnik może przenieść kwotę podatku naliczonego do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa w okresie rozliczeniowym od kwoty podatku należnego to podatnik ma prawo zadysponować tą nadwyżką w dwojaki sposób, a mianowicie ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy jak również ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy.

Nowelą do ustawy, obowiązującą od dnia 1 grudnia 2008 r. ustawodawca art. 87 ust. 5a umożliwił podatnikom, którzy nie wykonali w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych, prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium. Prawo to przysługuje podatnikowi na umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, a zwrotu urząd dokonuje w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia (za wyjątkiem, gdy podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od listopada 2008 r. Obecnie zajmuje się wyłącznie budową kanalizacji sanitarnej w Gminie. Wnioskodawca dodaje, iż od początku swojej działalności nie uzyskiwał żadnych przychodów. Pierwsze przychody przewidywane są po zakończeniu inwestycji tj. wrzesień 2010 r.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy ustawy o VAT przedstawione we wniosku oraz zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy zakupy poczynione przez Wnioskodawcę na realizację inwestycji będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, to w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w powołanych przepisach art. 86 ust. 10 lub ust. 11 ustawy.

Ponadto mając na uwadze art. 87 ust. 5a cyt. ustawy Wnioskodawcy na umotywowany wniosek przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (opodatkowaną) na terytorium kraju lub poza tym terytorium. Bez wpływu na prawo do zwrotu pozostaje fakt przejęcia przez Wnioskodawcę ZGKiM.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna w zakresie zmiany nr NIP oraz rozpoznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opole, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl