IBPP3/443-438/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-438/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 9 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca składa zapytanie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT w projekcie inwestycyjnym "..." realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem głównym projektu jest zwiększenie zainteresowania pracowników naukowych i studentów kreowaniem innowacyjnych postaw oraz tworzenie struktur organizacyjnych na rzecz innowacyjności Uczelni.

Cele szczegółowe projektu to:

* zwiększenie potencjału badawczego UR,

* zwiększenie wykorzystania aktywności środowisk naukowych i ich potencjału intelektualnego dla rozwoju Uczelni i nauki,

* stworzenie warunków do szerszej współpracy UR w międzynarodowych projektach badawczych,

* poprawa warunków jakości kształcenia oraz dostępu do wiedzy,

* wzmocnienie możliwości rozwoju dziedzin decydujących o konkurencyjności gospodarki oraz o atrakcyjności inwestycyjnej regionu i kraju,

* poprawa sytuacji na rynku pracy,

* ukierunkowanie kształcenia na profile związane z najnowszymi technologiami,

* rozwój kompetencji pracowników naukowych w zakresie obsługi nowoczesnej aparatury laboratoryjnej,

* zwiększenie kapitału wiedzy podstawowej, potrzebnej do badań stosowanych i rozwojowych,

* stworzenie warunków do szerszej współpracy z innymi uczelniami i jednostkami naukowo-badawczymi

Przedmiotem projektu jest budowa dwóch budynków wraz z przebudową istniejących przyłączy i sieci infrastruktury technicznej, budową kanalizacji opadowej, rozbudową kanalizacji sanitarnej, rozbudową sieci wodociągowej oraz rozbudową układu komunikacji kołowej i pieszej.

Budynki pomieszczą funkcje pracowni, laboratoriów, pomieszczeń dla celów naukowo-badawczych oraz administracji i obsługi tychże budynków.

Centrum Badań Innowacyjnych ma na celu stworzenie interdyscyplinarnej bazy naukowo-badawczej dla pracowników naukowych. Centrum będzie składało się z 17 laboratoriów, w tym 64 pracowni. Budynki zostaną przystosowane do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.

Powstałe laboratoria i pracownie wyposażone zostaną w niezbędną i nowoczesną aparaturę naukowo-badawczą, charakteryzującą się bardzo wysokim poziomem innowacyjności w poszczególnych dziedzinach, które realizują. Będzie to nowa aparatura zakupiona w liczbie 585 szt.

Funkcjonowanie Centrum ma na celu przyspieszenie rozwoju instytucji, rozwój badań naukowych i nowych technologii w zakresie badań przyrodniczo-medycznych oraz wsparcie rozwoju pracowników naukowych. Inwestycja stwarza możliwości do prowadzenia badań własnych Uczelni na światowym poziomie z użyciem innowacyjnej aparatury i sprzętu, który pozwala, na opracowanie innowacyjnych rozwiązań.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 90 886 957,23 PLN (słownie, dziewięćdziesiąt milionów osiemset osiemdziesiąt sześć tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt siedem 23/100 złotych). Z założeń wynika, że wybudowane obiekty oraz nabyte wyposażenie jest przeznaczone w całości na działalność badawczo-naukową, nie przynoszącą przychodów opodatkowanych VAT w przyszłości

Ponadto informujemy, iż:

* wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były i są wystawione na Wnioskodawcę,

* towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

* Wydział Medyczny funkcjonuje w ramach Uniwersytetu Rzeszowskiego i nie jest odrębnym podmiotem,

* w związku z funkcjonowaniem.... Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu.....

Zdaniem Wnioskodawcy, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością, w tym projektu.....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt inwestycyjnym "...".

Przedmiotem projektu jest budowa dwóch budynków.... wraz z przebudową istniejących przyłączy i sieci infrastruktury technicznej, budową kanalizacji opadowej, rozbudową kanalizacji sanitarnej, rozbudową sieci wodociągowej oraz rozbudową układu komunikacji kołowej i pieszej.

W związku z funkcjonowaniem ". Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu.....

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy, tj możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu.....

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w efekcie projektu mienia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl