IBPP3/443-437/10/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-437/10/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 22 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 19 maja 2008 r. została zawarta umowa Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formie aktu notarialnego.

W dniu 13 czerwca 2008 r. zostały złożone stosowne dokumenty do Krajowego Rejestru Sądowego celem rejestracji Spółki. W czasie rejestracji wystąpiły problemy wynikające z braków formalnych we wniosku i niejednoznacznym określeniu braków przez Urzędników Sądu Rejestrowego, w wyniku czego Spółka została zarejestrowana dopiero 19 sierpnia 2008 r.. W czerwcu 2008 r. (w międzyczasie spraw rejestrowych) Spółka musiała odebrać zamówiony towar od kontrahenta czeskiego zarejestrowanego jako podatnika czynnego VAT UE. Odebrany towar przekroczył kwotę 50 000 zł. Spółka nabyła towar od czeskiego kontrahenta w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Spółka w dniu 16 lipca 2008 r. złożyła we właściwym Urzędzie Skarbowym VAT-R oraz VAT-RUE (wnioski te złożyła jako Spółka z o.o. w organizacji, gdyż toczyła się jeszcze rejestracja w KRS), celem rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.

W dniu 17 lipca 2008 r. Spółka uzyskała potwierdzenie uzyskania numeru NIP a 25 lipca 2008 r. potwierdzenie zarejestrowania Spółki jako podatnika VAT UE.

W związku z tym, że na sprowadzone towary firma czeska nie wystawiła do dnia 15 lipca 2008 r. faktur na te towary Spółka wykazała je w miesiącu lipcu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a tym samym w informacji podsumowującej VAT-UE za III kwartał 2008 r. jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka dokonała prawidłowego rozpoznania i zadeklarowania dostarczonych towarów przez firmę czeską jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pomimo braku nadania numeru NIP oraz rejestracji jako podatnika czynnego VAT UE na dzień 15 lipca 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż jako Spółka z o.o. w organizacji, pomimo iż na moment nabycia towarów d czeskiego kontrahenta nie była zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w myśl art. 9 i art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Spółka miała obowiązek rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i zadeklarowania w deklaracji VAT-7 wartość transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia w miesiącu lipcu 2008 r. oraz informacji podsumowującej VAT-UE w III kwartale 2008 r..

Obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje co do zasady 15 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT (art. 20 ust. 5 u.p.t.u). Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy owym 15 dniem następnego miesiąca sprzedawca wystawi fakturę - wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 u.p.t.u.). W sytuacji Spółki sprzedawca wystawił fakturę w miesiącu sierpniu, w związku z tym obowiązkiem podatkowym stał się dzień 15 lipca 2008 r..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi bowiem, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 4.

Pamiętać należy, że przepisy ustawy VAT na swój własny użytek definiują pojęcie działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika VAT. Nie można więc utożsamiać działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy VAT z działalnością gospodarczą, o której mowa w prawie działalności gospodarczej. Nie będzie także na gruncie VAT znajdować zastosowania definicja działalności gospodarczej sformułowana w Ordynacji podatkowej ani tym bardziej zawarta w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym należy zauważyć, że podatnikiem podatku VAT jest jedynie taki podmiot, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Katalog tych czynności został określony w art. 5 ust. 1 ww. ustawy i jest to:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze powyższe jak też przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Spółka z o.o. w organizacji dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskała status podatnika VAT. W konsekwencji Spółka była zobowiązana do rozliczenia tej transakcji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 cyt. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

W przypadku gdy nabycia towarów dokonuje podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy jednym z warunków uznania nabycia towarów jako nabycia wewnatrzwspólnotowego m.in. wykorzystanie ww. towarów w działalności gospodarczej podatnika. Przepisy art. 9 ustawy o VAT nie uzależniają warunku powstania nabycia wewnątrzwspólnotowego od faktu rejestracji podatnika dla potrzeb podatku VAT czy też dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W konsekwencji, mając na uwadze, iż Spółka przez samo ww. nabycie uzyskała status podatnika, przedmiotowa transakcja zostanie rozpoznana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na podstawie art. 9 ust. 1.

Odnośnie powstania obowiązku podatkowego z tytułu ww. nabycia należy się zgodzić z Wnioskodawcą, iż powstanie on na mocy art. 20 ust. 5 i ust. 6 ww. ustawy zgodnie z którymi przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem, m.in. przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa powyżej, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zatem w przedmiotowym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego powstał u Wnioskodawcy dnia 15 lipca 2008 r. gdyż do tego dnia kontrahent czeski nie wystawił faktury VAT dokumentującej rzeczowej transakcji.

Co się zaś tyczy deklarowania transakcji wewnątrzwspólnotowych zastosowanie znajdzie art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (stan prawny na dzień 15 lipca 2008 r.), w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Mając na uwadze, iż obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowego nabycia wewnątrzwspólnotowego powstał w trzecim kwartale (15 lipca 2008 r.) Spółka była zobowiązana do złożenia i wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej za trzeci kwartał 2008 r. na druku VAT-UE którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. Nr 201, poz. 1665 z późn. zm.), stosownie do § 1 pkt 1 tego rozporządzenia.

Podsumowując:

* nabycie przez podatnika VAT towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z innego państwa członkowskiego od podatnika podatku od wartości dodanej będzie rozpoznane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT,

* przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, o ile transakcja ta do tego dnia nie zostanie udokumentowana fakturą wystawioną przez dostawcę,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów winno być wykazane w informacji podsumowującej VAT-UE za III kwartał 2008 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl