IBPP3/443-426/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-426/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży olejów antyadhezyjnych CN 3403 19 99 przeznaczonych do budownictwa-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży olejów antyadhezyjnych CN 3403 19 99 przeznaczonych do budownictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć gamę swoich wyrobów i wprowadzić na rynek do obrotu towarowego dwa nowe produkty tj. oleje antyadhezyjne przeznaczone do budownictwa, do smarowania form w produkcji elementów prefabrykatów budowlanych w celu łatwego odspajania się prefabrykatu od ściany formy podczas wydobywania prefabrykatu z formy.

W skład receptury wchodzą:

* oleje ropy naftowej o kodzie CN 2710 19 91 w ilości 60-65%,

* estry metylowe kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91 w ilości 30-35%

* kwas oleinowy w ilości do 2%.

Symbol PKWiU dla wyrobu gotowego to 24.66.31-57.00 oraz kod CN 3403 19 99.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest możliwość produkcji takich wyrobów na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy produkty gotowe będą zużywane w budownictwie jako środki antyadhezyjne. Produkty wymienione w grupie CN 3403 posiadają stawkę akcyzy 0 zł. Wobec powyższego produkcja takich wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Sprzedając produkty gotowe (CN 3403) Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania we właściwym urzędzie celnym deklaracji podatkowej. W związku z zerową stawką akcyzy oraz przeznaczeniem produktu gotowego Spółka nie ma obowiązku pobierać od nabywcy oświadczenia o zastosowaniu produktu ani znakować produktu znakiem akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby o kodzie CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403. Zatem wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 3403 19 99 jest wyrobem akcyzowym zaliczamy do wyrobów energetycznych.

Przepisy regulujące wysokość podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych określone zostały w art. 89 ww. ustawy. Przy czym w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy nie została określona stawka akcyzy dla wyrobu o kodzie CN 3403. Zauważyć należy, iż w przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, że wyrób o kodzie CN 3403 19 99 będzie produkował dla celów budownictwa, do smarowania form w produkcji elementów i prefabrykatów budowlanych w celu łatwego odspajania się prefabrykatu od ściany formy podczas wydobywania prefabrykatu z formy. W związku z powyższym do wyrobu o kodzie CN 3403 19 99 przeznaczonego dla budownictwa, do smarowania form w produkcji elementów i prefabrykatów budowlanych będzie miał zastosowanie przepis art. 89 ust. 2 ww. ustawy zgodnie z którym akcyza na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W kwestii produkcji wyrobu o kodzie CN 3403 19 99 przeznaczonego dla budownictwa w składzie podatkowym zauważyć należy co następuje:

Stosownie do art. 40 ust. 5 (zdanie pierwsze) i ust. 6 ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;

2.

mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.7);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej.

W załączniku nr 2 do ustawy zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG nie został wymieniony wyrób o kodzie CN 3403 19 99 co oznacza w związku z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, iż jego produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Stosownie do art. 21 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy obowiązek składania deklaracji dla podatku akcyzowego nie dotyczy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerowa stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest obowiązany do składania deklaracji podatkowych.

Odnośnie oznaczania przedmiotowego wyrobu znakami akcyzy stwierdzić należy co następuje:

Stosownie do art. 114 ww. ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione - jako objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy - wyroby o kodzie CN 3403 preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco - smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Jednakże na mocy § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 219) przedmiotowe wyroby zostały zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Stosownie bowiem do ww. przepisu zwalnia się do dnia 31 grudnia 2010 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, jeżeli są objęte zerowa stawką akcyzy.

Ww. ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje specjalnego dokumentowania sprzedaży wyrobów akcyzowych. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona (stawka 0 zł), zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być np. stosowne oświadczenie.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej wyrobu o kodzie CN 2710 19 91 zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl