IBPP3/443-424/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-424/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem działek niezabudowanych ozn. nr 3573/1 o pow. 262 2 stanowiącej użytek RIVa, działki nr 3574/2 o pow. 309 m 2 stanowiącej użytek RIVa oraz działki nr 3446 o pow. 302 m 2 stanowiącej użytek PS IV.

Teren ten Gmina planuje zbyć w drodze bezprzetargowej na uzupełnienie nieruchomości Wnioskodawcy w celu poprawienia warunków ich zagospodarowania. Zbycie na uzupełnienie nastąpi na podstawie jednej uchwały Rady Miejskiej:

1.

działkę nr 3573/1 o pow. 262 m 2 na uzupełnienie działek ozn. 738-Ps IV, 740-S-RIIIb, 741- LsIV, 742-LsIII oraz działki nr 3972-B-RIIIB zabudowanej budynkami mieszkalnymi i gospodarczymi obj. Kw.

2.

działkę nr 3574/2 o pow. 309 m 2 oraz działkę nr 3446 o pow. 302 m 2 na uzupełnienie działek niezabudowanych nr 2967-ŁIV LsVdr, 2968 RIVa, 2970-RIVa, 2971-RIVa PsIV,3965-B-PsIV, obj. Kw.

Wszystkie działki znajdują się w terenie gdzie nie obowiązuje plan zagospodarowania.

Teren ten jest objęty opracowaniem planu - uchwała Rady Miejskiej z dnia 8 października 2002 r.

Według projektu planu (który może ulec zmianie) przeznaczona do sprzedaży działka nr 3573/1 oraz uzupełnione działki nr 738, 740, 741, 742 i 3972 położone są w terenie oznaczonym symbolem Z,ZS,Ws - terenie łąk, luźnych zadrzewień, terenów rolniczych i zieleni śródpolnej.

Działka nr 3574 przed podziałem na działki nr 3574/1 i 3574/2 oraz fragment działki nr 2971 to w projekcie planu ciągi piesze oznaczone symbolem KDP.

Działka gminna nr 3446 oraz uzupełniane działki 3965, 2970, 2971 to w projekcie planu tereny UT,S sportu i rekreacji. Działka nr 2968 Z,Ws - zieleń i wody śródlądowe z zakazem zabudowy.

Przeznaczone do uzupełnienia działki w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta znajdują się w strefie środowiska przyrodniczego z oznaczeniem SE tereny systemu zieleni ekologicznej miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczyć 22% podatek VAT przy sprzedaży niezabudowanej działki nr 3573/1 o pow. 262 m 2 na uzupełnienie nieruchomości oznaczonych jako działki ozn 738-PsIV, 740-S-RIIIb, 741-LsIV, 742-LsIII oraz działki 3972-B-RIIIb zabudowanej budynkami mieszkalnym i gospodarczymi wpisanymi do Kw.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy naliczyć 22% podatek VAT przy sprzedaży niezabudowanej działki nr 3573/1 o pow. 262 m 2 na uzupełnienie nieruchomości wnioskodawcy ozn. jako działki ozn. 738-PsIV, 740-S-RIIIb, 741-LsIV, 742-LsIII oraz działki 3972-B-RIIIb zabudowanej budynkami mieszkalnym i gospodarczymi wpisanymi do Kw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wyjątek stanowi art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku VAT, na mocy którego zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest właścicielem nieruchomości niezabudowanych, znajdujących się w terenie gdzie nie obowiązuje plan zagospodarowania, ale zgodnie z projektem planu działka nr 3573/1 położona jest w terenie łąk, luźnych zadrzewień, terenów rolniczych i zieleni śródpolnej.

Zatem aby stwierdzić czy dostawa nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu czy też będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT konieczne jest ustalenie czy dana nieruchomość niezabudowana jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie.

Należy zauważyć, iż ustawodawca w ustawie o VAT nie wskazał na postawie jakich kryteriów należy daną nieruchomość gruntową uznać jako przeznaczoną pod zabudowę czy też nie. Należy zatem uznać, iż ustawodawca dopuszcza w tej materii możliwość korzystania ze wszelkich aktów prawnych czy też aktów administracyjnych regulujących te kwestie.

W tym miejscu należy powołać się na art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o planowaniu, zgodnie z którą, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Należy uznać, iż podmiotem właściwym do dokonywania przeznaczenia danego gruntu, jako budowlanego lub też nie, jest gmina, a zatem źródłem wywodzenia czy dana nieruchomość gruntowa jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie, są wszelkie akty prawne lub administracyjne wydane przez właściwą jednostkę samorządową.

Niewątpliwie takim aktami są:

* miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu),

* lub w przypadku braku ww. planu decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu).

Z wniosku wynika, że przedmiotowe działki są objęte opracowaniem planu - uchwała Rady Miejskiej z dnia 8 października 2002 r. Według projektu planu, który co prawda może ulec zmianie, przeznaczona do sprzedaży działka nr 3573/1 położona jest na terenie łąk, luźnych zadrzewień, terenów rolniczych i zieleni śródpolnej. Działka 3574/2 to w projekcie planu ciągi piesze oznaczone symbolem KDP a działka 3446 to tereny sportu i rekreacji.

Należy odwołać się również do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. W myśl art. 9 ust. 1-4 powołanej ustawy o planowaniu, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium".

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza studium zawierające część tekstową i graficzną, uwzględniając zasady określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem. Studium sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z treści wniosku wynika, iż w studium uwarunkowań i kierunku zagospodarowania przestrzennego miasta przeznaczone do uzupełnienia działki znajdują się z strefie środowiska przyrodniczego z oznaczeniem SE tereny systemu zieleni ekologicznej miasta.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż działka będąca przedmiotem dostawy nie jest przeznaczona pod zabudowę zarówno w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jak i w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

W sytuacji dostawy nieruchomości niezabudowanej i nieprzeznaczonej pod zabudowę o nr 3573/1, transakcja taka korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl