IBPP3/443-42/10/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-42/10/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zaliczenia do wyrobów tytoniowych masy aromatycznej do kominków i palenisk składającej się m.in. z tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zaliczenia do wyrobów tytoniowych masy aromatycznej do kominków i palenisk składającej się m.in. z tytoniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza podjąć się dystrybucji masy aromatycznej do kominków i palenisk emitującej zapach podczas spalania. Producent - firma krajowa deklaruje, iż masa ta będzie się składać z następujących składników: tytoń jasny nieprzetworzony (15%), tytoń jasny (3%), tytoń ciemny (6%), syrop skrobiowy (od 55% do 60%), aromaty (od 6,5% do 8,5%), utrwalacz (0,17%), barwniki (0,17%), gliceryna spożywcza (9%). Towar będzie opatrzony ostrzeżeniem, że wyrób należy chronić przez dziećmi i że nie nadaje się do palenia. Producent towaru posiada opinię Urzędu Statystycznego kwalifikującą wyżej opisaną masę do grupowania PKWiU 24.51.41-00.00 - "Preparaty do perfumowania lub odwaniania pomieszczeń".

Producent twierdzi też, iż (opierając się na indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie) pomimo iż wyrób ten zawiera 24% tytoniu nie jest to towar akcyzowy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy masa aromatyczna do kominków zawierająca w sobie 24% tytoniu jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 98 ust. 5 pkt 1-2 ustawy o podatku akcyzowym za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Masa aromatyczna do spalania w kominkach i paleniskach w celu odświeżania pomieszczeń nie jest przeznaczona i nie nadaje się do konsumpcji (palenia) i dlatego nie będzie podlegała ustawie o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3 poz. 11) - określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 pkt 1 powyższej ustawy, wyrobami akcyzowymi są - wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Stosownie zaś do art. 98 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Za tytoń do palenia - zgodnie z art. 98 ust. 5 ww. ustawy - uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

W myśl art. 98 ust. 6 ww. ustawy tytoń do palenia, określony w ust. 5, w którym więcej niż 25% w masie drobin tytoniu ma szerokość cięcia mniejszą niż 1 milimetr, jest uznawany za tytoń drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów.

Natomiast - zgodnie z art. 98 ust. 8 ww. ustawy - produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Zgodnie z powyższym w przypadku wyrobów tytoniowych przedmiot opodatkowania ustala się nie w oparciu o kod CN do jakich został przyporządkowany poszczególny wyrób tytoniowy w Nomenklaturze Scalonej lecz w oparciu o definicje wyrobów tytoniowych określone w ust. 2-8 art. 98 ustawy o podatku akcyzowym. Powyższe zgodne jest również z przepisami dyrektywy Rady 95/59/WE z 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L nr 291 str. 40 z późn. zm.), która definiując wyroby tytoniowe nie przywołuje kodów CN.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza podjąć działalność polegającą na sprzedaży masy aromatycznej do kominków i palenisk, która w wyniku spalania emitować będzie zapach. Masa ta składać się będzie z tytoniu jasnego nieprzetworzonego w ilości 15%, tytoniu jasnego w ilości 3%, tytoniu ciemnego 6% oraz syropu skrobiowego, aromatów, barwników i gliceryny spożywczej w określonych proporcjach. Z treści wniosku wynika również, iż gotowy produkt w postaci masy aromatycznej do kominków i palenisk emitujący zapach podczas spalania zostanie opatrzony stosownymi ostrzeżeniami, że wyrób należy chronić przed dziećmi i że nie nadaje się do jedzenia i palenia.

Analizując powyższe przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w powyższej sprawie nie ma znaczenia wskazana we wniosku klasyfikacja przedmiotowego wyrobu. Nie ma również znaczenia zawartość tytoniu w gotowym produkcie. Istotą sprawy, zgodnie z definicją wskazaną w powyższych przepisach jest przede wszystkim określenie, czy końcowy wyrób w postaci masy aromatycznej, faktycznie nie nadaje się do bezpośredniej konsumpcji (do palenia).

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż masa aromatyczna do kominków i palenisk emitująca w wyniku spalania zapach składająca się m.in. z tytoniu nie jest wyrobem akcyzowym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym bowiem w tej postaci nie nadaje się bezpośrednio do palenia (konsumpcji).

Wobec powyższego masy aromatyczne do kominków i palenisk nie nadające się bezpośrednio do palenia (konsumpcji), nie spełniające kryteriów określonych w ust. 2, 3 lub 5 art. 98 ww. ustawy, nie należy traktować jako tytoń do palenia podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym

Zatem, jeżeli przedmiotowy produkt - w postaci masy aromatycznej, emitującej w wyniku spalania zapach, przeznaczony do kominków i palenisk w celu perfumowania i odwaniania pomieszczeń - nie nadaje się do bezpośredniego palenia (konsumpcji), to nie podlega on ustawie o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe, w którym masa aromatyczna nie nadaje się do palenia (konsumpcji). W sytuacji gdyby okazało się, iż wyrób w stanie przedstawionym przez Wnioskodawcę nadawałby się do palenia (konsumpcji) stałby się on automatycznie wyrobem akcyzowym opodatkowanym podatkiem akcyzowym takim jaki obowiązuje dla tytoniu do palenia, mimo iż jego przeznaczenie byłoby inne i np. wykorzystywany byłby do spalania w kominkach czy paleniskach.

Należy również podkreślić, iż przedmiotowy wyrób, określany jako masa aromatyczna do kominków i palenisk emitująca w wyniku spalania zapach, w przypadku jego przetworzenia do postaci nadającej się do bezpośredniego palenia (konsumpcji) staje się również wyrobem akcyzowym, opodatkowanym podatkiem akcyzowym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl