IBPP3/443-419/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-419/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) realizuje projekt pn. "...". Ww. projekt dofinansowany jest w ramach RPO W na lata 2007-2013 w zakresie Działania 6.2. "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych" na podstawie umowy Nr XXX z dnia 27 września 2011 r. zawartej pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa a Miastem reprezentowanym przez Prezydenta Miasta.

Przedmiotem projektu jest adaptacja i zmiana sposobu użytkowania dwóch obiektów po byłej Kopalni Węgla obejmujących zabytkowy budynek cechowni i budynek administracyjny wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia.

Budynki będące przedmiotem projektu będą miały charakter ogólnodostępny i zaadaptowane zostaną na cele kulturalne, edukacyjne, społeczne i turystyczne, będą także wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

W ramach realizacji projektu prowadzone są następujące działania:

1.

Przyłączenie budynku administracyjnego do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, deszczowej, energetycznej i co.,

2.

Roboty budowlane w budynku administracyjnym,

3.

Instalacje w budynku administracyjnym,

4.

Przyłączenie budynku starej cechowni do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, deszczowej, energetycznej i co.,

5.

Roboty budowlane w budynku starej cechowni,

6.

Instalacje w budynku starej cechowni,

7.

Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych (chodnik, place parkingowe, obiekty małej architektury, odwodnienie terenu, zieleń, oświetlenie terenu),

8.

Wyposażenie w budynku administracyjnym,

9.

Wyposażenie w budynku starej cechowni.

Realizacja projektu rozpoczęła się w marcu 2012 r., natomiast planowane zakończenie w grudniu 2013 r.

Za część zrealizowanych robót wymienionych w pkt 1, 2, 3, 5, 6, 7 Gmina dokonała zapłaty kwoty brutto obejmującej wartość wykonanych robót. Pozostałe prace zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym planowane są do zakończenia w grudniu 2013 r. Wszystkie faktury VAT dotyczące towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

Efekt, który zostanie osiągnięty po realizacji projektu to:

* budynek administracyjny przeznaczony na cele turystyczne i edukacyjne z salą ćwiczeń, pomieszczeniami socjalnymi, pokojami noclegowymi z pełną obsługą socjalno-bytową,

* budynek cechowni przeznaczony na cele kulturalne i edukacyjne z salą widowiskową i widownią, sale do ćwiczeń, pomieszczenie bufetowo-kawiarniane, magazyny,

* szatnie, zaplecze socjalno-biurowe,

* parking z pełnym oznakowaniem, oświetleniem, zielenią wraz z małą architekturą.

Zrealizowana inwestycja stanowić będzie majątek Gminy, który nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu pn. "..." infrastruktura przekazana zostanie w nieodpłatne użyczenie (w oparciu o mowę użyczenia) gminnej jednostce kultury, która koszty związane z jej utrzymaniem ponosić będzie z przychodów pochodzących z tytułu użytkowania tejże infrastruktury. W sytuacji pojawienia się niedoboru (nadwyżki kosztów nad przychodami) Wnioskodawca pokryje niedoborze środków dotacji celowej.

Wnioskodawca nie prowadząc sprzedaży opodatkowanej VAT na przedmiotowych obiektach, nie ma możliwości odzyskania tego podatku od VAT należnego od sprzedaży (bo takowej nie prowadzi) i w związku z tym VAT uznany został jako koszt kwalifikowalny dofinansowany ze środków unijnych.

Działalność opodatkowaną prowadzić będzie gminna jednostka kultury, której przekazane zostaną w nieodpłatne użyczenie zrewitalizowane obiekty powstałe w wyniku realizacji projektu. Jednostka ta zobowiązana będzie do odprowadzenia podatku VAT zgodnie z prowadzoną działalnością i obwiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego jednostce tej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku zależnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim obiekt ten będzie wykorzystywany do takich czynności. Gminna jednostka kultury jest czynnym podatnikiem VAT, składającym comiesięczną deklarację VAT-7 i rozlicza podatek zgodnie z wyliczoną proporcją. Jednostka posiada własną osobowość prawną.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku nr 1:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1), nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wszystkie faktury VAT dotyczące towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

Zrealizowana inwestycja stanowić będzie majątek Gminy, który nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura przekazana zostanie w nieodpłatne użyczenie (w oparciu o mowę użyczenia) gminnej jednostce kultury.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Informacje zawarte we wniosku wskazują, że w przedmiotowej sprawie związek taki nie wystąpi bowiem zrealizowany projekt nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej na przedmiotowych obiektach.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo zaznacza się, że zagadnienie podniesione przez Wnioskodawcę w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 2, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez gminną jednostkę kultury w związku z realizacją projektu pn. "...", zostanie rozpatrzone w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl