IBPP3/443-413/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-413/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 czerwca 2008 r.), uzupełnionego pismami z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu) oraz z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności, gdy pierwsze zasiedlenie oraz ustanowienie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokali nastąpiło przed 1 maja 2004 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu) oraz z dnia 29 sierpnia 2008 r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności, pierwsze zasiedlenie oraz ustanowienie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokali nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Członek spółdzielni w dniu 20 czerwca 2007 r. otrzymał umową o lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Po 1 maja 2004 r. mieszkanie nie zasiedlane po raz pierwszy. Wkład mieszkaniowy wyliczony był zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119) i stanowił różnicę między kosztem budowy przypadającym na dany lokal a uzyskaną przez Spółdzielnię pomocą ze środków publicznych, zwaloryzowany wg wartości rynkowej lokalu na dzień otrzymania przydziału. Wartość rynkowa, o której mowa wynosiła 56.302,00 zł, z czego:

* wkład mieszkaniowy 29.840,06 zł tj. 53%;

* środki publiczne 26.461,94 zł 47%.

Natomiast wkład mieszkaniowy na dzień złożenia wniosku o ustanowienie odrębnej własności tj. na 19 sierpnia 2007 r. wg znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi - wartość rynkową pomniejszoną o nominalną kwotę otrzymanych środków publicznych

* wycena rzeczoznawcy - 96.000,00 zł;

* środki publiczne (-) - 118,65 zł;

* wkład mieszkaniowy 95.881,55 zł.

Waloryzacja wkładu mieszkaniowego następuje do kwoty 95.881,35 zł Z dniem 31 lipca 2007 r. brak przepisów w sprawie waloryzacji wkładów mieszkaniowych (z ruchu ludności) wg procentowego stosunku do wyceny rzeczoznawcy. Niemniej przedstawiałyby się jak niżej:

* wycena rzeczoznawcy - 96.000,00 zł;

* wkład mieszkaniowy 53% - 50.880,00 zł;

* środki publiczne - 45.120,00 zł.

Członek złożył w dniu 19 sierpnia 2007 r. wniosek o ustanowienie odrębnej własności. W spółdzielni powstał problem z podstawą opodatkowania. Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową, a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszona o kwotę podatku. Nadmieniamy, że z tytułu przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności członek wpłaca nominalną kwotę środków publicznych tj. zł. 118,65 zł.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż pierwsze zasiedlenie i pierwsze ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu nastąpiło w dniu 25 stycznia 1988 r.

Wtórne zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu dla członka występującego z wnioskiem o ustanowienie odrębnej własności lokalu nastąpiło w dniu 20 czerwca 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co stanowi podstawę do wyliczenia 7% podatku VAT w świetle przedstawionego stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą podatku VAT będzie kwota 118,65 VAT 7% będzie wynosił 8,31 zł, z czego 118,65 zł przekazuje Spółdzielni do banku, natomiast 8,31 zł do budżetu jako podatek VAT. Powyższe jest zgodne z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - definicja wkładu mieszkaniowego to wartość rynkowa mieszkania pomniejszona o tzw. nominał. Członek spółdzielni nie dokonywałby wyceny mieszkania, ponieważ z każdej wyceny różnica między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym będzie zawsze nominalną kwotą środków publicznych, którą członek jest zobowiązany wpłacić przed dokonaniem przeniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. (25 stycznia 1988 r.). Zatem przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności w sytuacji wskazanej we wniosku, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ww. ustawy. Tym samym nie występuje podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl