IBPP3/443-411/14/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-411/14/MN Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 29 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) oraz pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 17 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) oraz pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 17 czerwca 2014 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z 12 czerwca 2014 r.):

W 2008 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu "XXX" ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie z Zarządem Województwa została podpisana w roku 2012, natomiast w roku 2013 zostały rozpoczęte roboty budowlane. Projekt jeszcze nie został zamknięty pod względem finansowym, tzn. nie zostały jeszcze poniesione wszystkie wydatki.

Przedmiotem projektu jest budowa nowoczesnej sali gimnastycznej wraz z pomieszczeniami dydaktycznymi oraz kompleksu boisk zewnętrznych (do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki, tenisa). Ponadto zostaną wykonane takie prace jak termomodernizacja budynku, czy sieć wodociągowa.

Celem projektu jest stworzenie nowoczesnej placówki edukacyjnej, dzięki której ma zostać zapewniony wzrost dostępności i poprawa warunków kształcenia dzieci i młodzieży.

Projekt jest realizowany w ramach działalności statutowej gminy. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonując swoje obowiązki realizuje zadania określone szczegółowo w ustawie o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej na rozbudowywanym obiekcie. Wszystkie roboty budowlane i usługi (jak opracowanie studium wykonalności inwestycji, promocja projektu) zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Gmina.

Wszystkie efekty projektu zostaną udostępnione bezpłatnie. Gmina z tytułu zrealizowanych prac i powstałych efektów nie będzie czerpać jakichkolwiek przychodów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina rozpoczęła i prowadzi opisaną we wniosku inwestycję z zamiarem przekazania powstałych w wyniku jej realizacji efektów (nowopowstałe mienie) w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej - Szkole Podstawowej w Z. Wykonując przedmiotowe zadanie (realizując ten projekt) Gmina realizuje cel publiczny związany ze stworzeniem nowoczesnej placówki edukacyjnej. Zadanie zrealizowane jest na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Okres realizacji inwestycji od 2008 do 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z 29 maja 2014 r.):

Czy Wnioskodawca posiada możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy usług w ramach realizowanego projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z 29 maja 2014 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy usług w ramach realizowanego projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. -kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - od dnia 1 stycznia 2014 r. - otrzymał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi".

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. powyższy przepis art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał następujące brzmienie: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. Art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale działania te podejmuje na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przywołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług (prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy). Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego. Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Podsumowując powyższe rozważania należy wskazać, że przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "XXX". W roku 2013 zostały rozpoczęte roboty budowlane. Projekt jeszcze nie został zamknięty pod względem finansowym, tzn. nie zostały jeszcze poniesione wszystkie wydatki. Przedmiotem projektu jest budowa nowoczesnej sali gimnastycznej wraz z pomieszczeniami dydaktycznymi oraz kompleksu boisk zewnętrznych (do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki, tenisa). Ponadto zostaną wykonane takie prace jak termomodernizacja budynku, czy sieć wodociągowa. Celem projektu jest stworzenie nowoczesnej placówki edukacyjnej, dzięki której ma zostać zapewniony wzrost dostępności i poprawa warunków kształcenia dzieci i młodzieży. Projekt jest realizowany w ramach działalności statutowej gminy. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonując swoje obowiązki realizuje zadania określone szczegółowo w ustawie o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej na rozbudowywanym obiekcie. Wszystkie roboty budowlane i usługi (jak opracowanie studium wykonalności inwestycji, promocja projektu) zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Gmina. Wszystkie efekty projektu zostaną udostępnione bezpłatnie. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina rozpoczęła i prowadzi opisaną we wniosku inwestycję z zamiarem przekazania powstałych w wyniku jej realizacji efektów (nowopowstałe mienie) w nieodpłatne użytkowanie jednostce budżetowej - Szkole Podstawowej w Z. Wykonując przedmiotowe zadanie (realizując ten projekt) Gmina realizuje cel publiczny związany ze stworzeniem nowoczesnej placówki edukacyjnej. Zadanie zrealizowane jest na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Okres realizacji inwestycji od 2008 do 2014 r.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną implikującą po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z rozbudową i przebudową szkoły o salę gimnastyczną. Powyższe wynika z faktu, że jak wskazano we wniosku, usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie posiada on możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy usług w ramach realizowanego projektu pn. "XXX", jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl