IBPP3/443-404/08/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-404/08/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani W, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2008 r. (data wpływu 3 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego podatkiem akcyzowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego podatkiem akcyzowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Korzystając ze wzrostu gospodarczego kraju firma postanowiła zachęcić do korzystania z usług firmy nowych klientów. W ramach kampanii reklamowej Wnioskodawca podjął szereg działań, których celem jest powiększenie udziału w rynku jego firmy. Specyfika działalności firmy Wnioskodawcy polegającej na pośrednictwie w sprzedaży nieruchomości opiera się na zaufaniu klientów do firmy. Aby to zaufanie zdobyć firma jednak musi przekonać potencjalnego klienta, żeby skorzystał z jej usług. Jednym z działań jest wprowadzenie loterii z nagrodami. Klienci, którzy skorzystają w określonym czasie z usług Wnioskodawcy wezmą udział w losowaniu atrakcyjnych nagród (np. samochodu, wycieczki i sprzętu AGD). Działania firmy są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskiwanymi przychodami.

W celu zorganizowania loterii Wnioskodawca zakupił 21 września 2007 r. samochód osobowy, który stał w galerii handlowej. Samochód został oklejony materiałami reklamowymi firmy. Następnie rozpoczęto procedurę prawną związaną z uzyskaniem stosownych zezwoleń na zorganizowanie loterii. Zakup samochodu został uznany jako koszt uzyskania przychodu w PKPiR.

Przy zakupie ww. samochodu Wnioskodawca odliczył 60 % podatku VAT wykazanego na fakturze zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ w określonym terminie Wnioskodawca nie uzyskał pozwolenia na zorganizowanie loterii, podjęto w marcu 2008 r. decyzję o sprzedaży zakupionego wcześniej samochodu. Samochód nie został zarejestrowany i na dzień dzisiejszy nie może być użytkowany na drogach publicznych. Był natomiast użytkowany jako nośnik materiałów reklamowych firmy.Należy przy tym również zaznaczyć, że Wnioskodawca nie zajmuje się ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedażą samochodów i nie ma takiej działalności wpisanej w ewidencji działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży ww. samochodu należy zapłacić podatek akcyzowy pomimo, że będzie on sprzedany w cenie zakupu lub nieco taniej ze względu na jego utratę wartości związaną z upływem czasu (samochód ma rok, bo został wyprodukowany w 2007 r.) oraz reklamami, którymi jest oklejony.

Czy Firma ma obowiązek zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego w związku z jednorazową sprzedażą samochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 80 ust. 1 pkt 2 lit. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego (art. 14 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). W związku z dokonaniem odprzedaży wyrobu akcyzowego firma "prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych". Miała zatem obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponieważ w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w kraju nie ma zastosowania uproszczony tryb deklarowania i płacenia należnej akcyzy należy podatek należny zadeklarować i uiścić na zasadach ogólnych. W tym celu należy złożyć w urzędzie celnym deklarację dla podatku akcyzowego, za okres miesięczny w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy (art. 18 ust. 1 u.p.a.). Jest to deklaracja AKC-3 wraz z załącznikiem AKC -3/E. W tym ostatnim trzeba wykazać podatek należny akcyzowy jako pomniejszenie wykazując akcyzę zapłaconą przy nabyciu samochodów. W tym samym terminie należy uiścić podatek akcyzowy za dany miesiąc na rachunek właściwej izby celnej (art. 19 ust. 1 u.p.a.). Zgodnie z przepisem art. 79 ustawy o podatku akcyzowym podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Ponieważ samochód będzie sprzedany poniżej ceny zakupu podatek akcyzowy zapłacony przy jego zakupie będzie wyższy niż naliczony przy sprzedaży i nie zajdzie potrzeba jego zapłaty. Należy jednak złożyć stosowną deklarację.

Nie będzie obowiązku rejestracji firmy jako podatnika podatku akcyzowego i składania deklaracji akcyzowej, jeżeli Wnioskodawca zarejestruje przedmiotowy samochód i sprzeda go po jego rejestracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 80 ust. 1 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.), akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju oraz importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją, zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania) oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca w przypadku sprzedaży samochodu osobowego, przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju winien złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

Zgodnie z art. 79 ww. ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Z treści niniejszego przepisu wynika, iż z powyższego uprawnienia podatnik może skorzystać, jeżeli wcześniej została zapłacona akcyza z tytułu nabycia samochodu osobowego lub importu. Uprawnienie to może być przez podatnika realizowane tylko przez wykazanie kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy w deklaracji w którą podatnik ma obowiązek złożyć z mocy art. 18 i 19 cyt. ustawy. Prawo do obniżenia podatku akcyzowego jest uprawnieniem podatnika (a nie obowiązkiem), które wykazuje on w deklaracji sporządzanej w wyniku obowiązku z art. 80 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. ww. ustawy. Odliczenie kwoty akcyzy zapłaconej z tytułu wcześniejszej czynności opodatkowanej mającej za przedmiot ten właśnie wyrób akcyzowy, może nastąpić wtedy, jeżeli zapłata tej akcyzy jest udokumentowana fakturą albo potwierdzeniem zapłaty.

Ponieważ przepis art. 79 ww. ustawy nie zawiera w swej treści terminu, do którego podatnikowi przysługuje uprawnienie do obniżenia kwoty akcyzy, należy przyjąć, iż podatnik składając deklarację dla podatku akcyzowego AKC-3 za dany miesiąc rozliczeniowy ma prawo do pomniejszenia należnego podatku akcyzowego o kwotę akcyzy zapłaconą w miesiącu rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Reasumując, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a podmiot sprzedający samochód osobowy przed jego pierwszą rejestracją obowiązany jest złożyć do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego deklarację dla podatku akcyzowego AKC-3 wraz z informacją AKC-3/E w której wykazuje należną do zapłaty, za dany okres rozliczeniowy, kwotę podatku akcyzowego.

Natomiast w przypadku dokonania przez Wnioskodawcą rejestracji samochodu, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym to sprzedaż takiego samochodu osobowego zgodnie z art. 80 ust. 1 nie podlega akcyzie, a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania rejestracji dla podatku akcyzowego i składania deklaracji akcyzowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku od towarów i usług zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl