IBPP3/443-401/11/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-401/11/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług wsparcia świadczonych dla banku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.13.10-00 w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług wsparcia świadczonych dla banku sklasyfikowanych pod PKWiU 67.13.10-00 w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 10 czerwca 2011 r. znak IBPP3/443-401/11/BWo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawcą (dalej Spółka) należy do międzynarodowej grupy bankowo-finansowej (dalej "Grupa"). Spółka jest jednym z wyspecjalizowanych podmiotów wydzielonych w celu optymalizacji kosztów Grupy. Zasadnicza działalność grupy koncentruje się w bankach do niej należących. Jednym z takich banków jest "Bank". Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje i świadczy na rzecz klientów detalicznych, małych i średnich firm, klientów korporacyjnych oraz instytucji (dalej: "Klienci), w szczególności, następujące usługi finansowe (produkty bankowe):

* rachunki bankowe (w tym walutowe);

* rachunki oszczędnościowe oraz lokaty terminowe;

* produkty kredytowe (linia kredytowa, karty kredytowe, pożyczki, kredyty hipoteczne):

* produkty finansowania handlu (gwarancje, akredytywy, inkasa);

* inne transakcje finansowe (np. opcje).

W ramach każdego banku z Grupy działają wyspecjalizowane działy realizujące czynności faktyczne związane z działalnością bankową. Grupa ze względów operacyjnych podjęła decyzję o wydzieleniu tych działów do wyspecjalizowanych podmiotów, będących odrębnymi od banków osobami prawnymi, którym powierzono wspieranie banków z Grupy poprzez wykonywanie czynności związanych z wybranymi operacjami bankowymi. Jednym z takich podmiotów jest od początku 2009 r. Wnioskodawca.

Zgodnie z przyjętym w Grupie rozwiązaniem, Spółka świadczy na rzecz Banku usługę wsparcia w procesie świadczenia usług finansowych (dalej: "Usługa"), na którą w szczególności, składają się następujące czynności:

* realizacja przelewów zewnętrznych oraz płatności z rachunku Klienta (w tym za pośrednictwem międzybankowych systemów rozliczeń);

* otwarcie rachunku bankowego w systemie Banku na wniosek Klienta oraz jego zamknięcie;

* realizacja poleceń zapłaty;

* realizacja innych dyspozycji Klientów dotyczących rachunków (zmiana limitów kredytowych, zmiana innych danych/ustawień rachunku);

* wystawianie gwarancji bankowych;

* obsługa procesu udzielenia Klientowi kredytu hipotecznego (czynności zmierzające do zawarcia umowy przelew transzy kredytu na wskazany przez Klienta informacja o zmianie warunków kredytu);

* generowanie wyciągów bankowych na podstawie sald z systemu bankowego (w tym monitoring jakości danych finansowych przekazywanych w imieniu Banku) oraz innych dokumentów bankowych;

* realizacja dyspozycji utworzenia lokaty terminowej oraz jej zamknięcia (w tym rozliczenie lokaty);

* realizacja dyspozycji inwestycji środków zgromadzonych na rachunku Klienta prowadzonym przez Bank (za pośrednictwem tzw. agenta transferowego);

* monitorowanie transakcji dokonywanych przez Klientów oraz podejmowanie innych działań w celu zwiększenia bezpieczeństwa finansowego Klientów;

* obsługa kart kredytowych (inicjacja w systemie, organizacja produkcji karty, realizacja dyspozycji Klienta - np. zmiana limitu karty, zmiana okresu rozliczeniowego karty, procesowanie płatności zwrotnych pobranych odsetek i opłat, korekty na rachunku karty, monitorowanie księgowań operacji na rachunkach kart);

* obciążanie rachunków Klientów opłatami i prowizjami (w tym składkami z tytułu oferowanych przez Bank produktów ubezpieczeniowych);

* przygotowywanie dokumentów bankowych związanych ze świadczonymi usługami finansowymi (potwierdzenia realizacji transakcji, duplikaty wyciągów bankowych, zaświadczeń);

* inicjacja kontaktu z Klientem dotyczącego świadczonych na jego rzecz usług finansowych (np. złożonej przez Klienta dyspozycji operacji na rachunku).

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż pracownicy Spółki mają dostęp do systemów bankowych Banku, w tym tych wykorzystywanych do obsługi rachunków oraz kart Klientów i wykonują w tych systemach rzeczywiste czynności, znajdujące odzwierciedlenie w sytuacji Klientów Banku. Do wykonywania niektórych czynności pracownicy Spółki wykorzystują również komunikację elektroniczną i/lub połączenia telefoniczne.

Należy podkreślić, że wyżej wymienione czynności spełniają definicję czynności bankowych w rozumieniu art. 6a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 685 z późn. zm.), a zatem Bank zobowiązany był do uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego na powierzenie wykonywania tych czynności przez Spółkę, lub dokonania zgłoszenia tego faktu Komisji.

Z tytułu świadczenia opisanej powyżej usługi wsparcia, Bank wypłaca Spółce określone wynagrodzenie.

W świetle powyższego stanu faktycznego, usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym.

Wnioskodawca, w odniesieniu do opisanej powyżej usługi, uzyskał opinie klasyfikacyjną wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: "OSK"), dnia 3 marca 2011 r., zgodnie z którą przedstawiona powyżej usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00 (zgodnie z PKWiU z 1997 r. na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz. U. z 1997 r. Nr 42 poz. 234 z późn. zm.) - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe oraz 68.19.9 (zgodnie z PKWiU z 2008 dnia na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz. U. z 2008 r. Nr 207. poz. 1293 z późn. zm.) - "Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowa (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane".

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że żadna z czynności wykonywanych w ramach Usługi będącej przedmiotem wniosku, nie jest związana z doradztwem lub ściąganiem długów.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca świadczy również usługi ściągania długów. Niemniej jednak usługi ściągania długów, podobnie jak wykonywane przez Wnioskodawcę inne usługi (np. księgowe) są traktowane przez Wnioskodawcę jako opodatkowane podstawową stawką podatku VAT i nie są przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona powyżej usługa, świadczona przez Wnioskodawcę, objęta jest zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na gruncie regulacji ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa świadczona przez Spółkę, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegała zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Spółki na poprawność wskazanego stanowiska wskazuje w szczególności zarówno brzmienie przepisów ustawy o VAT, jak i klasyfikacja przedmiotowej usługi na gruncie PKWiU.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo były identyfikowane. Zgodnie, natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku pod pozycją 3 wskazano usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-87 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów I Usług (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług stanowiąca załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), którą zgodnie z treścią Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r.)

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć, czy świadczona usługa podlega zwolnieniu z VAT należy ustalić, czy znajduje się ona w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 dom ustawy o VAT a konkretnie:

* czy stanowi ona jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU; oraz

* czy nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym usługa, na gruncie PKWiU stanowi jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J, a konkretnie w dziale 67 PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) tj. "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione" oraz nie stanowi żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4 wyłączonych z zakresu zwolnienia. Wynika to z następujących przestanek:

1.

Charakter pomocniczy usługi

Nie ulega wątpliwości, że działalność banków komercyjnych, sklasyfikowana jest w dziale 65, zatytułowanym "Usługi pośrednictwa finansowego". Dokonując formalnej analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego przez Spółkę jako usługi pomocniczej w stosunku do usług finansowych, należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU. Wynika to z faktu, iż zgodnie z treścią PKWiU Dział 67 "obejmuje usługi ściśle związane z usługami finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66), które jednak nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko". W związku z powyższym, spełniony jest wymóg formalny umożliwiający uznanie usługi za usługę pomocniczą.

Ponadto o pomocniczym charakterze przedmiotowej usługi, w stosunku do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank świadczą następujące fakty:

* w ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego są usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, co niewątpliwie ma miejsce w odniesieniu do usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku;

* usługa polega na wsparciu działalności Banku w procesie świadczenia przez Bank na rzecz Klientów usług pośrednictwa finansowego. W tym świetle należy stwierdzić, iż bez czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę nie byłoby możliwe prowadzenie działalności pośrednictwa finansowego przez Bank;

* wszystkie podejmowane w ramach usługi działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez Bank (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). Mają one na celu wsparcie tej działalności w obszarze zawierania oraz realizacji na rzecz Klientów transakcji bankowych oraz innych ich zleceń. Bank nie mógłby oferować i świadczyć usług pośrednictwa finansowego bez wsparcia Spółki - z punktu widzenia Banku, czynności Spółki umożliwiają świadczenie usług finansowych;

* Bank musiał uzyskać stosowne zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na powierzenie Spółce wykonywania czynności będących przedmiotem niniejszego wniosku, jako czynności bankowych w rozumieniu art. 6a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 685 z późn. zm.), lub dokonać zgłoszenia tego faktu Komisji.

Poprawność stanowiska Spółki została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej nr OKN-58727KU-1191/2011 dokonanej przez OSK w odpowiedzi na wniosek szczegółowo przedstawiający usługę. Wnioskodawca zgadza się z niniejszą klasyfikacją i uważa, iż prawidłowym grupowaniem PKWiU z 1997 r. dla świadczonej przez Spółkę usługi jest grupowanie 67.13.10-00.30, tj. "Usługi pomocniczo związano z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

Na grupowanie PKWIU: 67.13.10-00 (zgodnie z PKWIU z 1997 r.) składają się 4 szczegółowe grupowania, tj.:

* 67.13.1 0-00. 10 Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowania kredytów,

* 67.13.10-00.20 Usługi doradztwa finansowego i maklerów;

* 67.13.10-00.30 Usługi kantorów wymiany walut; oraz

* 67.13.10-00.00 Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione.

Nazwy grupowań determinują ich zakres. Zgodnie bowiem z punktem 6.2.1 zasad budowy tablic klasyfikacyjnych PKWiU "podstawową funkcją nazwy grupowania jest określanie zakresu tego grupowania". Przeprowadzona przez Wnioskodawcę analiza wskazuje, iż:

* przedmiotowa usługa nie stanowi usługi pośrednictwa miedzy stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów. Spółka nie pośredniczy w relacjach pomiędzy Bankiem a jego Klientami tj. nie działa w swoim imieniu na rzecz Banku, ale w imieniu i na rzecz Banku;

* nie można uznać, iż usługa wiąże się w jakikolwiek sposób z działalnością czy usługami maklerów;

* nie można uznać przedmiotowej usługi za usługę kantorów wymiany walut, ponieważ żaden kantor wymiany walut nie jest zaangażowany w procesie jej świadczenia;

* przedmiotowa usługa nie stanowi również usługi doradztwa finansowego i maklerów.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993 r.)"doradztwo" to udzielanie fachowych zaleceń, porad", "finanse" natomiast to "środki pieniężne". "Doradztwo finansowe" należy więc uznać za udzielanie fachowych porad w zakresie środków pieniężnych oraz innych składników majątku na rzecz nabywców (oraz potencjalnych nabywców) usług pośrednictwa finansowego (produktów finansowych)". Przedmiotowej usługi nie można uznać za doradztwo finansowe w ww. rozumieniu. Usługa, bowiem nie polega na udzielaniu fachowych porad dotyczących środków pieniężnych lub innych składników majątku Spółki. Usługa polega na wsparciu (pomocy) w zakresie oferowania i świadczenia usług pośrednictwa finansowego.

Na marginesie, Wnioskodawca zauważa również, iż wyjaśnienia do PKWiU (Klasyfikacja wyrobów i Usług; Uwagi wyjaśniające" Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 1995 r. - stanowiącego de facto poprzednią wersję PKWiU z 1997 r.) również nie pozostawiają wątpliwości, iż przedmiotowa usługa nie może zostać zaklasyfikowana do grupowania 67.13.10-00.20. Intencją prawodawcy było objęcie zakresem tego grupowania wyłącznie usług doradczych (doradztwa finansowego) świadczonych na rzecz osób fizycznych. Trudno bowiem uznać, iż podmiot gospodarczy (np. instytucja finansowa) mógłby świadczyć na rzecz drugiego podmiotu usługi doradztwa w zakresie osobistych zamierzeń finansowych (uwagi do podkategorii 67.13.10 jednoznacznie wskazują, iż jako doradztwo finansowe należy rozumieć "konsultacje finansowe prowadzone przez doradców finansowych i doradców w sprawach hipotecznych"). Przedmiotowa usługa jest usługą świadczoną przez jedną instytucję działającą w sektorze usług finansowych na rzecz drugiej i tym samym nie wypełnia ona opisu usługi doradztwa finansowego według PKWiU.

Jednocześnie, nie ma wątpliwości, iż charakter usługi, jej cel oraz kontekst gospodarczy najlepiej odzwierciedla grupowanie 67.13.10-00.90 (według PKWIU z 1997 r.), tj. usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione". Usługa świadczona przez Spółkę, sprowadza się bowiem do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego (poprzez wykonywanie szeregu czynności wsparcia w procesie oferowania i świadczenia usług pośrednictwa finansowego) i jako taka stanowi usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU.

Warto również zauważyć, iż orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza prawidłowość powyższej klasyfikacji. Zgodnie bowiem z wyrokiem z dnia 22 grudnia 2008 r. (sygn. I FSK 1582/08)"cel (czyli istota) albo funkcja prawna powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację danej czynności i związane z tym konsekwencje prawne". W przedmiotowej sytuacji, celem usługi i jej funkcją prawną jest zapewnienie Bankowi wsparcia w procesie oferowania oraz świadczenia usług pośrednictwa finansowego. Jedynie w przypadku grupowania 67.13.10 - 00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostało, gdzie indziej niewymienione" można uznać, iż zasada określona przez Sąd została zachowana.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca uważa, iż charakter usługi oraz treść Rozporządzenia PKWiU nie pozwala na zaklasyfikowanie usługi do innego grupowania PKWiU niż 67.13.10-00.90.

2.

Usługa jako niestanowiąca jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT, zakres zwolnienia z VAT nie obejmuje:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki.

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20).

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWIU ex 67.20.10-00.20. -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w (mieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym usługa nie należy do żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje.

W szczególności, Wnioskodawca zauważa, iż usługa nie może zostać uznaną za:

1.

działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki - Usługa nie posiada elementów wspólnych z udzielaniem pożyczek pod zastaw,

2.

usługę polegającą na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej - w ramach czynności składających się na usługę nie występuje oddanie w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usługę doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20) -usługa nie posiada elementów zbieżnych z usługami doradztwa finansowego, zgodnie z analizą dokonaną w sekcji 1 powyżej,

4.

usługę doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń - w ramach czynności składających się na usługę brak jest elementów związanych z ubezpieczeniami, w tym usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

5.

usługę ściągania długów oraz faktoringu - usługa nie posiada elementów wspólnych z czynnościami odzyskiwania należności lub finansowania obrotu gospodarczego w postaci usług faktoringu.

6.

usługę zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT - usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów),

7.

usługę przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT - usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów).

8.

transakcję dotyczącą dokumentów ustanawiających tytuł własności - Usługa nie posiada elementów dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcje dotyczącą praw w odniesieniu do nieruchomości - usługa nie posiada elementów dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W opinii Wnioskodawcy usługa świadczona przez Spółkę, sprowadzająca się do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego (poprzez wykonywanie szeregu czynności składających się na proces oferowania i świadczenia usług pośrednictwa finansowego), stanowi usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem KWiU.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż usługa świadczona przez Spółkę:

* została ujęta w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT; a jednocześnie

* nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje.

Usługa ta korzysta ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania tych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usługi, świadczonej przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl