IBPP3/443-4/08/KP
Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-4/08/KP
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem typu hotelowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem typu hotelowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Aktem notarialnym z dnia 10 lipca 2007 r. Gmina nabyła w drodze darowizny od Skarbu Państwa nieruchomość o powierzchni 979 m#178; zabudowaną budynkiem typu hotelowego, 3 kondygnacyjnym, podpiwniczonym. Wg posiadanej dokumentacji, budynek wybudowany w 1939 r. został nabyty w 1975 r. przez Skarb Państwa na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej, a następnie Komendy Wojewódzkiej Policji.Budynek był remontowany w 1975 r. i w 1992 r. przez resort Spraw Wewnętrznych. Wykazana w karcie środka trwałego kwota zwiększenia wartości budynku na koniec 1995 r. stanowiła 7% jego wartości początkowej. Późniejsze zapisy w karcie środka trwałego nie wykazują zwiększenia wartości budynku.Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie opisanego wyżej budynku.
W 2007 r. Starosta reprezentujący Skarb Państwa orzekł o wygaśnięciu zarządu nieruchomością przez Komendę Wojewódzką Policji i przekazał nieruchomość w drodze darowizny na rzecz Gminy. Przy nabyciu ww. nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Gmina zamierza w bieżącym roku sprzedać w drodze przetargu opisaną nieruchomość, a środki finansowe z tej sprzedaży przekazać Komendzie Wojewódzkiej Policji w formie dotacji na Fundusz Wsparcia Policji z przeznaczeniem na poprawę stanu wyposażenia materialno - technicznego Komendy Powiatowej Policji zgodnie z zawartym w tej sprawie porozumieniem.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku sprzedaży przez Gminę nieruchomości opisanej wyżej, do sprzedaży tej będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Działka gruntu jest w części zabudowana, a położony na nim budynek należy uznać jako "towar używany" stosownie do art. 43 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 tej ustawy.
W związku z powyższym do sprzedaży budynku typu hotelowego będą miały zastosowanie przepisy ustawy o VAT dotyczące dostawy towarów, w tym również przepisy dotyczące dostawy towarów używanych.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane rozumie się:
budynki i budowle lub ich części - jeżeli do końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło 5 lat,
pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Jednak w myśl art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Użycie w tym przepisie sformułowania "użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych" wskazuje, że chodzi tu o całkowity okres użytkowania tych towarów do działalności opodatkowanej, a nie o okres od zakończenia modernizacji, czy też okres liczony od momentu przekroczenia ww. kwoty wydatków poniesionych na modernizację.Zatem aby cytowany przepis art. 43 ust. 6 wyłączający zwolnienie z podatku VAT znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza konieczność zastosowania zwolnienia przy sprzedaży używanych budynków, budowli i ich części.
Kwestię dostawy gruntu, na którym położone są budynki rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem typu hotelowego. Przedmiotowy budynek spełnia definicję towarów używanych (od zakończenia jego budowy minął okres powyżej 5 lat), a przy ich nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przedmiotowej sytuacji nie będzie miało zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 6 ustawy, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki zawarte w tym przepisie. Zatem do przedmiotowej dostawy - w odniesieniu zarówno do ww. budynków, jak również do gruntu - będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 5 ww. ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.