IBPP3/443-399/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-399/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 czerwca 2013 r. znak: IBPP3/443-399/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się:

1.

przesyłaniem i dystrybucją energii elektrycznej,

2.

dystrybucją paliw gazowych w systemie sieciowym,

3.

produkcją i dystrybucją energii cieplnej w postaci pary wodnej i wody co.,

4.

poborem i uzdatnianiem wody pitnej i przemysłowej,

5.

prowadzi działalność usługową w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków,

6.

prowadzi działalność usługową w zakresie instalowania, remontów oraz konserwacji maszyn i urządzeń energetycznych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dniem 1 marca 2013 r. u Wnioskodawcy powstał obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca informuje, że jest podatnikiem VAT oraz że każda transakcja dokumentowana jest fakturą, a sprzedaż w 2012 r. dla osób fizycznych (w tym energii elektrycznej i wody) stanowiła 0,042% całej wartości sprzedaży. Działalność Wnioskodawcy polega głównie na świadczeniu usług związanych z obrotem i przesyłem mediów energetycznych (w tym energii elektrycznej i wody dla osób fizycznych). Sporadycznie występuje sprzedaż dla osób fizycznych używanych składników majątku i odpadów o nieznacznej wartości. Jednorazowa sprzedaż środka trwałego o znacznej wartości w roku 2012 spowodowała przekroczenie kwoty uprawniającej do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej.

Wnioskodawca oświadcza, że w roku 2013 nie przewiduje dla osób fizycznych sprzedaży innej niż sprzedaż energii elektrycznej i wody, która zgodnie z załącznikiem nr 1 (poz. 2 i 3) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy.

Wnioskodawca ma świadomość obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych przy zastosowaniu kasy fiskalnej, jednak ze względu na powyższe wyjaśnienia Wnioskodawca odstąpił od jej zainstalowania i złożył 8 lutego 2013 r. stosowne zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienionych w części I pozycja 2 załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie Wnioskodawcy realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym 2012 był niższy niż 80% i wyniósł 62%. Udział procentowy obrotu w I półroczu 2012 r. był wyższy niż 80% i stanowił 98% natomiast w II półroczu 2012 r. był niższy niż 80% i stanowił 45%. Symbol PKWiU stosowany przez Wnioskodawcę dla energii elektrycznej to 35.1, dla wody to 36.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo dotychczas nie nabywając kasy fiskalnej i zawiadamiając o tym właściwy Urząd Skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaistniała sytuacja stanowi przesłankę do nie nabywania kasy fiskalnej, aż do momentu wystąpienia sprzedaży nieobjętej zwolnieniem (zg. z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na podstawie załącznika do rozporządzenia to wskazane m.in. w części I załącznika pod poz. 2 PKWiU 35 Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych oraz pod poz. 3 PKWiU 36 Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, a każda transakcja dokumentowana jest fakturą. Działalność Wnioskodawcy polega głównie na świadczeniu usług związanych z obrotem i przesyłem mediów energetycznych (w tym energii elektrycznej i wody dla osób fizycznych). Symbol PKWiU stosowany przez Wnioskodawcę dla energii elektrycznej to 35.1, dla wody to 36.0. Sporadycznie występuje sprzedaż dla osób fizycznych używanych składników majątku i odpadów o nieznacznej wartości. Jednorazowa sprzedaż środka trwałego o znacznej wartości w roku 2012 spowodowała przekroczenie kwoty uprawniającej do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dniem 1 marca 2013 r. u Wnioskodawcy powstał obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca wskazał również, że w roku 2013 nie przewiduje dla osób fizycznych sprzedaży innej niż sprzedaż energii elektrycznej (PKWiU 35.1) i wody (PKWiU 36.0), która zgodnie z załącznikiem nr I (poz. 2 i 3) do rozporządzenia podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca z dniem 1 marca 2013 r. utracił prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zatem co do zasady obowiązany jest do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej każdej sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów określonych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nieobjętej zwolnieniem.

Biorąc jednak pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Jeżeli więc nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych nie objęta zwolnieniem tj. w rozpatrywanym przypadku inna niż sprzedaż energii elektrycznej i wody (wymieniona w części I załącznika do rozporządzenia), nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Podsumowując, Wnioskodawca do momentu wystąpienia sprzedaży nieobjętej zwolnieniem zgodnie załącznikiem do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych lub na rzecz rolników ryczałtowych, a tym samym nie ma obowiązku nabywania tej kasy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl