IBPP3/443-392/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-392/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego przy dostawie piwa na pokłady samolotów:

* jest prawidłowe w zakresie dostawy piwa przez Wnioskodawcę,

* jest nieprawidłowe w zakresie dostawy piwa przez kontrahenta Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego przy dostawie piwa na pokłady samolotów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży piwa ze składu podatkowego na terytorium kraju w opakowaniach o pojemności nie przekraczających niż 0,5 litra kontrahentom, którzy następnie go rozdają lub sprzedają w celu bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych na pokładach samolotów. Przed rozdaniem lub sprzedażą piwa w trakcie lotu opakowania jednostkowe zostają otwarte. Spółka nie odbiera od kontrahenta żadnego dokumentu lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów np. takiego jakie było wymagane pod rządami § 22c ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. Nr 72, poz. 500 z 2006 r.). W przypadku sprzedaży piwa z zastosowaniem powyższego zwolnienia od akcyzy spółka otrzymuje przed taką sprzedażą zamówienie z informacją od kontrahenta, że chce on zakupić piwo ze zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Któremu podmiotowi Wnioskodawcy czy jej kontrahentowi przysługuje zwolnienie przewidziane w § 20 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z 2009 r.), i który podmiot będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy w przypadku gdy zostaną wypełnione wszystkie przesłanki prawne konieczne do zastosowania zwolnienia od akcyzy za wyjątkiem tej, iż kontrahent nie dokona sprzedaży lub rozdania piwa podróżnym lub załodze podczas trwania podróży na pokładzie samolotu.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie od akcyzy przewidziane w § 20 ust. 1, ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z 2009 r.) przysługuje w opisywanym stanie faktycznym zarówno Wnioskodawcy jak i kontrahentowi nabywającemu piwo z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy zgodnie z § 20 ust. 1, ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego. W sytuacji kiedy wypełnione zostaną wszystkie przesłanki prawne do uzyskania przedmiotowego zwolnienia za wyjątkiem jednej: kontrahent Wnioskodawcy nie dopełni warunku rozdania lub sprzedaży piwa do bezpośredniej konsumpcji na pokładzie samolotu podróżnym lub załodze trwania podróży albo nie dokona otwarcia opakowania jednostkowego przed rozdaniem lub sprzedażą. W opisywanej sytuacji obowiązek zapłaty podatku akcyzowego będzie ciążył na kontrahencie Wnioskodawcy ponieważ nie dochowa on jednego z ww. warunków zwolnienia. Spełnienie ostatecznych warunków zwolnienia może być dochowane tylko i wyłącznie przez kontrahenta Wnioskodawcy.

W przypadku kontrahenta obowiązek podatkowy w akcyzie w tej sytuacji powstanie zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym tj. z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej, czyli w momencie kiedy nie rozda lub nie sprzeda piwa do bezpośredniej konsumpcji podróżnym na pokładzie samolotu lub załodze albo opakowania jednostkowe nie zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą. Natomiast przedmiotem opodatkowania w tej sytuacji będzie, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b ustawy o podatku akcyzowym, użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo z uwagi na to, ze dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy że względu na ich przeznaczenie odbyło się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy. W związku z powyższym wyłącznie na kontrahencie Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek zapłaty akcyzy w opisywanej sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie dostawy piwa przez Wnioskodawcę,

* nieprawidłowe w zakresie dostawy piwa przez kontrahenta Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zaś zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Na mocy § 20 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy z chwilą sprzedaży alkohol etylowy i produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności nie większej niż 50 ml, wina i napoje fermentowane w opakowaniach nie większych niż 1l, piwo w opakowaniach nie większych niż 0,5l i papierosy w opakowaniach zawierających nie więcej niż 30 sztuk, tytoń do palenia w opakowaniach nie większych niż 40g, dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju lub, w przypadku importowanych wyrobów, dostarczane z wolnego obszaru celnego i składu wolnocłowego na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej ma zastosowanie, pod warunkiem że sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, sprzedawanych lub rozdawanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą (...).

Warto w tym miejscu zauważyć, iż zwolnienie to wynika z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej lecz równocześnie zostało wprowadzone ze względu na przeznaczenie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży piwa (wyrobu akcyzowego) ze składu podatkowego, a zatem dokonuje czynności która co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, lecz ze względu na regulację zawarte w § 20 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia dochodzi do zwolnienia wyrobu z opodatkowania akcyzą ze względu na jego przeznaczenie, a mianowicie ma być dostawą ze składu podatkowego na terytorium kraju na pokłady samolotów, przeznaczony do sprzedaży lub rozdania do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę w trakcie lotu międzynarodowego przy zachowaniu ww. warunków. Tym samy będziemy mieli w tym przypadku ze zwolnieniem przedmiotowym, czyli to sama dostawa tego produktu ze składu podatkowego na terytorium kraju korzysta ze zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą wyrobu akcyzowego przeznaczonego do sprzedaży lub rozdania na trasie lotu międzynarodowego przy czym warunkiem zachowania zwolnienia, jakie wynika z przeznaczenia, jest aby produkt ten (opakowanie jednostkowe) został otwarty przed rozdaniem lub sprzedażą. Należy zauważyć, że sprzedaż lub rozdanie tego wyrobu przez kontrahenta Wnioskodawcy przy zachowaniu warunków przewidzianych w § 20 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a nie jak uważa Wnioskodawca, iż dostawa ta korzysta ze zwolnienia u nabywcy piwa sprzedawanego przez Wnioskodawcę. Wynika to charakteru podatku akcyzowego, a mianowicie z jego jednokrotności.

Jednakże należy zauważyć, że przedmiotem opodatkowania akcyzą, na mocy art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym, jest również:

- użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Zatem w sytuacji gdy nie zostaną zachowane warunki które umożliwiały zwolnienie dostawy przedmiotowego wyrobu - np. sprzedaż lub rozdanie piwa innym osobom niż podróżni lub personel lub też sprzedaż lub rozdanie piwa na trasach innych niż międzynarodowych - będzie rodziło czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem akcyzowym tego wyrobu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Należy zauważyć, że niedopełnienie warunków zwolnienia lub użycie wyrobu niezgodne z przeznaczeniem, pomimo deklaracji (np. zamówienie handlowe) będzie rodziło u podmiotu, który nabył wyrób akcyzowy jako zwolniony, czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Przenosząc ww. przepis do analizowanej sytuacji należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy u nabywcy wyrobów akcyzowych (kontrahenta Wnioskodawcy) powstanie w dniu w którym sprzeda lub rozda piwo pasażerom lub personelowi nie otwierając opakowania lub też w dniu w którym użyje piwo niezgodnie z przeznaczeniem np. sprzeda lub rozda piwo innym osobom niż podróżni lub personel lub też sprzeda lub rozda piwo na trasach innych niż międzynarodowe czy też poza pokładem samolotu.

Reasumując:

* zwolnienie ze względu na przeznaczenie z tytułu sprzedaży wyrobu akcyzowego (piwa) do konsumpcji na trasach międzynarodowych dostarczanego na pokłady samolotów ze składu podatkowego na terytorium kraju, będzie przysługiwało wyłącznie Wnioskodawcy, natomiast sprzedaż lub rozdanie tego piwa ostatecznym konsumentom przez kontrahenta Wnioskodawcy nie będzie podlegało podatkowi akcyzowemu przy zachowaniu warunków przewidzianych w § 20 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia,

* niedopełnienie warunków przewidzianych dla zwolnienia lub użycie wyrobu niezgodne z przeznaczeniem, będzie rodziło u kontrahenta Wnioskodawcy, który nabył wyrób akcyzowy jako zwolniony, czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym,

* obowiązek podatkowy u nabywcy wyrobów akcyzowych (kontrahenta Wnioskodawcy) w przypadku niedopełnienie warunków zwolnienia lub użycie wyrobu niezgodne z przeznaczeniem powstanie w dniu w którym kontrahent sprzeniewierzy się przepisom § 20 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

* prawidłowe w zakresie dostawy piwa przez Wnioskodawcę,

* nieprawidłowe w zakresie dostawy piwa przez kontrahenta Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl